3222
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

1 212 Inlägg
20 januari 2011
Noxxer skrev:
steifan skrev:
Noxxer skrev:
Jag ska byta ut min Seat Ibiza 1.6l mot en Bmw 750 med 5.4 liters V12 för den dricker lika mycket eller mindre soppa än vad seaten gör på motorväg.. som ett exempel...

Nice, så en V12:a drar ~0,6liter/mil? wink

Seaten dricker inga 0.6liter/milen i 110-120.. Då varvar den 3500-4000rpm och dricker runt litern.

:)undrade just varför min firmabil aygo drar litern i stan, nu har jag ju svaret...

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

1 570 Inlägg
20 januari 2011
En e38 750 drar väl en 1,42 blandat om man läser på autopower. Det låter rätt mycket för en pendlarbil smile
Senast redigerat av M103 (20 januari 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 januari 2011
M103 skrev:
En e38 750 drar väl en 1,42 blandat om man läser på autopower. Det låter rätt mycket för en pendlarbil smile

Jo men blandad körning och motorväg är två helt skilda saker, en 750i är förmodligen mindre ansträngd i 120km/h än vad en Ibiza är på tomgång. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 482 Inlägg
20 januari 2011
M103 skrev:

Om man åker "blandad" körning så är det ju mycket, kör man dock bara landsväg/motorväg utan trafik så förändras siffran till 0.9-1.0 för denne person.. Inte så mycket tycker jag.

BLT Service
Theracords Music Label

735 Inlägg
22 januari 2011
Navkapsel skrev:
Har lite Corollafrågor! Årsmodell 98-01.

Hur är halv/heljus?
Är 1,3l och 1,4l motorn för slö för att vara snål vid normallugn landsvägskörning?
Kan man köpa till vinge till 5-d halvkombi om man köper en utan?
Vissa stolar har rak kant på sitsen, andra går ut vid benen. Varför olika?
Finns det i regel reservhjul i dessa?

Har faktiskt en polare som köpte en corolla -00. 1.4an med 96 hk. Han är den typen som vill ha en bil för att åka till A och B. Utan krångel och gärna så billigt som möjligt. Då tipsade jag om denna fast jag tyckte han skulle köpa 1.6an. 1.6 är trevligare i motorn och drar inte mycket mer. 1.4 har jag kört ca 50 mil nu(han vill aldrig köra själv tongue ) och jag vidhåller att motorn är lite för slö. Ska man köra om en långtradare kan det rentav bli trafikfarligt. Min flickvän hade en 1.6 förrut och den pinnar på rätt bra när man växlar ner. Så ur den synvinkeln ska du undvika 1.4an. För att svara på ett par av dina frågor. Så länge du håller hastighetsbegränsningarna i sverige är motorn mkt snål. ~0.6. Det finns reservhjul i 5d varianten iaf.. En vinge kan du hitta på skroten om inte annat. Köpa på toyota blir nog lite dyrt i förhållande till vad det smakar. Svarar gärna på fler frågor om du har några. I mitt tke är denna modell en väldigt trevlig a-b bil. Mkt lättkörd.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 januari 2011
Rquired skrev:
M103 skrev:

Jo men blandad körning och motorväg är två helt skilda saker, en 750i är förmodligen mindre ansträngd i 120km/h än vad en Ibiza är på tomgång. smile

Om man kör en 750 till Göteborg från Stockholm så snålt som det går så är jag övertygad om att det ändå går snålare med en Ibiza. Helt övertygad faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

huh?
10 427 Inlägg
22 januari 2011
Noxxer skrev:
steifan skrev:
Noxxer skrev:
Jag ska byta ut min Seat Ibiza 1.6l mot en Bmw 750 med 5.4 liters V12 för den dricker lika mycket eller mindre soppa än vad seaten gör på motorväg.. som ett exempel...

Nice, så en V12:a drar ~0,6liter/mil? wink

Seaten dricker inga 0.6liter/milen i 110-120.. Då varvar den 3500-4000rpm och dricker runt litern.

Okej, det är den nya 1,6:an (100hk) med tillhörande högvarvighet? tongue

"Gamla" VW Polo och VW Ibiza med 1,6 74hk-motor (med ungefär samma vrid som den nyare) varvar strax under 3000 i 120 om jag ej minns fel och drar inte speciellt mycket. Men det var en annan sak.
Senast redigerat av steifan (22 januari 2011)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 januari 2011
Navkapsel skrev:
Har haft köprådstråd tidigare både här och på andra forum.
Nu har kraven ändrats igen p g a olika orsaker.
Mercedes kan jag inte mycket om alls men jag fick ett positivt intryck av en provkörning (190). Finns fler intressanta alternativ på sidan 9 i tråden.

Krav:
Bra bruksbil, pålitlig mm. Ska kunna vara en riktig långmilare utan att pajja en massa.
Maximalt 0,8 l/mil blandad körning.
Pris upp till 50 000 kronor för fin bil.
Miltal mindre viktigt.
Bensin.
Skapligt lättmekad.
Inte för dyr att äga men kan tänka mig något högre reservdelspriser än normalt för en övrigt bra bil.
Rostskydd är inte jätteviktigt, en bil går att sköta.
Manuell eller Automat.
Vettigt hel/halvljus.
Logisk växling och koppling som på t ex 240. Ingen för känslig koppling som tar direkt.
Effekt och lyx oviktigt.
Gillar på något sätt märken som har gott om delar till gamla bilar även fast jag ska ha en halvgammal.
Bakhjulsdrift är ett plus men ingen BMW.
Något mer?

Vill veta allt! Tack på förhand.

Bara så du vet. Alla moderna kopplingar tar direkt...

C H E V R O L E T <3

4 637 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
tobee skrev:
Navkapsel skrev:
Har lite Corollafrågor! Årsmodell 98-01.

Hur är halv/heljus?
Är 1,3l och 1,4l motorn för slö för att vara snål vid normallugn landsvägskörning?
Kan man köpa till vinge till 5-d halvkombi om man köper en utan?
Vissa stolar har rak kant på sitsen, andra går ut vid benen. Varför olika?
Finns det i regel reservhjul i dessa?

Har faktiskt en polare som köpte en corolla -00. 1.4an med 96 hk. Han är den typen som vill ha en bil för att åka till A och B. Utan krångel och gärna så billigt som möjligt. Då tipsade jag om denna fast jag tyckte han skulle köpa 1.6an. 1.6 är trevligare i motorn och drar inte mycket mer. 1.4 har jag kört ca 50 mil nu(han vill aldrig köra själv tongue ) och jag vidhåller att motorn är lite för slö. Ska man köra om en långtradare kan det rentav bli trafikfarligt. Min flickvän hade en 1.6 förrut och den pinnar på rätt bra när man växlar ner. Så ur den synvinkeln ska du undvika 1.4an. För att svara på ett par av dina frågor. Så länge du håller hastighetsbegränsningarna i sverige är motorn mkt snål. ~0.6. Det finns reservhjul i 5d varianten iaf.. En vinge kan du hitta på skroten om inte annat. Köpa på toyota blir nog lite dyrt i förhållande till vad det smakar. Svarar gärna på fler frågor om du har några. I mitt tke är denna modell en väldigt trevlig a-b bil. Mkt lättkörd.

Kanonsvar! Har bara kört 1,6an men hittar jag en fin 1,3 eller 1,4 får jag provköra ordentligt och se vad jag tycker.
Jo, har läst att de kan dricka under 0,6 t o m. smile Minns inte vilken motor dock men tror det tillåmä gällde 1,6an.
Håller med dig, en av anledningarna till att jag fortfarande bestämt mig för denna är att den är så lättkörd, det gör den lite rolig. En bil man lätt blir kompis med.

4 637 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:

Något jag ogillar men det finns väl mer eller mindre extrema kopplingar?

På tal om koppling hämtar jag min 244 nästa vecka med ny koppling. smile Årets projekt blir att fixa en del på den så Corollaköp får bli nästa år. Men som sagt, kul att ha bestämt sig för vad man sparar till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 januari 2011
caromania skrev:
Rquired skrev:
M103 skrev:

Om man kör en 750 till Göteborg från Stockholm så snålt som det går så är jag övertygad om att det ändå går snålare med en Ibiza. Helt övertygad faktiskt.

Jag vet inte och har aldrig ens tänkt tanken på vilken som är snålast, men som ett exempel dricker en 318i mer än en 330i eller M3 i hög fart just på grund av utväxling och "ansträngning". Om exemplet går att överföra på 750i och Ibiza vet jag inte men det skulle inte förvåna mig; 750i är byggd för hög fart och Ibiza är trött och surrig redan i svensk motorvägsfart.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 januari 2011
Rquired skrev:
caromania skrev:
Rquired skrev:

Jag vet inte och har aldrig ens tänkt tanken på vilken som är snålast, men som ett exempel dricker en 318i mer än en 330i eller M3 i hög fart just på grund av utväxling och "ansträngning". Om exemplet går att överföra på 750i och Ibiza vet jag inte men det skulle inte förvåna mig; 750i är byggd för hög fart och Ibiza är trött och surrig redan i svensk motorvägsfart.

Momentant kan säkert en v12 dra lika lite som en fyra, men med tanke på att verkligheten inte är något testlabb så kommer det inte att bli så.

Oavsett vad så åker jag hellre BMW 750 till Göteborg än Seat Ibiza. Den skulle garanterat dra någon eller några deciliter mer per mil, men det känns fullständigt ointressant faktiskt. Man har inte en bil med V12a för att den ska vara snål. Om man köper en bil med V12 och på fullt allvar tror att den kommer ge samma bränsleekonomi som en liten fyra gör så bör man ordineras lite ECT.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 januari 2011
caromania skrev:
Rquired skrev:
caromania skrev:

Momentant kan säkert en v12 dra lika lite som en fyra, men med tanke på att verkligheten inte är något testlabb så kommer det inte att bli så.

Oavsett vad så åker jag hellre BMW 750 till Göteborg än Seat Ibiza. Den skulle garanterat dra någon eller några deciliter mer per mil, men det känns fullständigt ointressant faktiskt. Man har inte en bil med V12a för att den ska vara snål. Om man köper en bil med V12 och på fullt allvar tror att den kommer ge samma bränsleekonomi som en liten fyra gör så bör man ordineras lite ECT.

OK jag vet som sagt inte utan försökte enbart förtydliga det Noxxer skrev, däremot håller jag helt med om att jag hellre åkt (eller allra helst kört!) i en 750i...

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 januari 2011
Navkapsel skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Något jag ogillar men det finns väl mer eller mindre extrema kopplingar?

På tal om koppling hämtar jag min 244 nästa vecka med ny koppling. smile Årets projekt blir att fixa en del på den så Corollaköp får bli nästa år. Men som sagt, kul att ha bestämt sig för vad man sparar till.

Låter vettigt !  smile

C H E V R O L E T <3

huh?
10 427 Inlägg
22 januari 2011
Navkapsel skrev:
Årets projekt blir att fixa en del på den så Corollaköp får bli nästa år.

IPD Krängningshämmare 25/25 eller 25/22 4400:-
Lesjöfors Sport Springs 1600:-
Bilstein Sport stötdämpare 5400:-
OMP fjäderbensstag 1200:-

Go get! winktongue

4 637 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Underbart OT med V12-snack! smile

Hehe, dessa saker behövs inte på en 240, de är perfekta ändå men ny koppling, renovera stolen mm, tänkte få det mesta fixat i år så att det bara är att glida nästa år men saker att fixa och förbättra finns det alltid om man vill... Men fixa det viktigaste först.

244an ska användas på sommaren och så på vintern ifall det snöar rikligt och jag blir sladdsugen. Handbromsladdar med en Corolla gör man bara inte...
Senast redigerat av Navkapsel (22 januari 2011)

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 januari 2011
Navkapsel skrev:
Underbart OT med V12-snack! smile

Hehe, dessa saker behövs inte på en 240, de är perfekta ändå men ny koppling, renovera stolen mm, tänkte få det mesta fixat i år så att det bara är att glida nästa år men saker att fixa och förbättra finns det alltid om man vill... Men fixa det viktigaste först.

244an ska användas på sommaren och så på vintern ifall det snöar rikligt och jag blir sladdsugen. Handbromsladdar med en Corolla gör man bara inte...

V12 godkänns till och med i en BMW även om den egentligen hör hemma i en Jaguar.

Krängningshämmare gör underverk på en bil, betydligt mer än sänkning och sådant. Kolla du på det som Steifan pratar om, väl använda pengar. Däremot borde det gå att hitta begagnat?

Med Corollan gör du det enklast genom att du kliver av gasen hastigt samtidigt som du svänger lite. Då kommer bakvagnen ut och du kan parera med gasfoten. Det går inte sämre att köra på ställ med en framhjulsdriven bil än en bakhjulsdriven, det är bara det att det krävs lite mer än en finnig tonåring och en korvkiosk.

Toyaddict
241 Inlägg
23 januari 2011
Har en Corolla 1,4 -00 som snart gått 18000 mil och det är helt klart den bästa bilen jag ägt! Har haft den i 3,5 år/8000 mil och den har varit otroligt felfri och pålitlig. Jag har absolut inte "kärringkört" den så visst håller den för lite hårdare körning.
Det kanske inte är den roligaste eller snyggaste bilen som finns, men den är mycket mjuk och trevlig att köra och har ett utseende man blir glad av smile

Som tur är är vi alla olika och alla kanske inte vill ha en corolla. Men om man kan tänka sig att äga en så är det ett bra köp enligt mig.

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P

4 637 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
supratjejen skrev:
Har en Corolla 1,4 -00 som snart gått 18000 mil och det är helt klart den bästa bilen jag ägt! Har haft den i 3,5 år/8000 mil och den har varit otroligt felfri och pålitlig. Jag har absolut inte "kärringkört" den så visst håller den för lite hårdare körning.
Det kanske inte är den roligaste eller snyggaste bilen som finns, men den är mycket mjuk och trevlig att köra och har ett utseende man blir glad av smile

Som tur är är vi alla olika och alla kanske inte vill ha en corolla. Men om man kan tänka sig att äga en så är det ett bra köp enligt mig.

Jo, klokaste beganatköpet i sin pris/storleksklass.
Tänker dock inte köra så hårt med den, ingen bil som lockar till det. Men sådant sparar bensin.
Mycket trevlig bil. Jo, Corolla 98-01 är en av de bilar man blir gladast av, de känns levande. Jag tycker de är snygga, framförallt jämfört med andra liknande bilar från de åren. Får se om det blir lite fälgar å grejjer med åren, kan bli riktigt läckra.
Senast redigerat av Navkapsel (23 januari 2011)

4 637 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
Och nu tänker jag på en annan bil igen. smile Sjukt... Jaja, blir ingen ny tråd eller fler frågor här. Jag tar det lungt så får vi se i slutet av året eller första halvan av år 2012 vad jag köper...

Sök