3258
Sök

Passat alltrack 2.0tdi 2013 hjälp.

1 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Jag har stött på problem med min passat. Bilen dog under körning, och jag kan konstatera att det inte finns några kugg kvar på nedre delen av kamremen. Bilen har gått cirka 30?, kamremen har gått cirka 13?.

Nu till min fråga, vart ska man börja att felsöka? Hur mycket kunskap krävs här? Jag har ändå hyfsat koll, men jag har aldrig riktigt plockat isär.

Vad ?brukar? gå sönder? Eller är det rent lotteri?

Eller ska man be en verkstad kolla på det? Isåfall, har du något tips på en verkstad i Linköping som skulle kunna kolla på detta. Helst utan att anta att det bara är att byta motorn.

Tack på förhand.

5 756 Inlägg
för 6 timmar sedan
Rensade kuggar på kamremmen är i bästa fall bara hänga på en ny kamremssats.
Men oftast blir det byte av topplock då ventilerna slagit i kolvarna.

Fri fart för ett fritt folk!
14 386 Inlägg
för 3 timmar sedan
chansen att det klarat sig är ju väldigt liten microskopiskt liten t.o.m 
det du kan göra är att försöka nolla upp motorn göra leakdown test och lyssna om och var det läcker..   skulle inte prova att hänga dit en ny rem.  det kan skada mer saker..   
läcker det inte alls så skulle jag överväga att hänga dit ny rem. 

sen borde inte remmen gett sig redan antingen var det någon riktigt skräp rem.. många vag dieslar står det att 21k/mil kontrollera rem vid varje service när den ser dålig ut byt. så är det på min 2010 iaf..

men läcker det är det topp av sen när man tittar i cylindrar och på toppen får man välja väg att gå antingen har en ventil gått av skadat en kolv och en cylinder och då är det motorbyte   
eller så har man någon mindre skada i en kolv som kanske går att putsa av men gäller att vara noga så ingen vevstake böjt sig som kan gå av senare.     topparna på dieslar brukar må väldigt dåligt av det där.   men har man tur har det bara nickat till och allt man behöver är att byta lite ventiler.     det är inget stort jobb att byta ventiler men jag skulle nog sikta på värsta möjliga och sen hålla tummarna medans man tittar sak för sak.. har ju lagat många vag bensinare som haft remras och där har det istort sätt bara varit ventiler inte ens synliga märken i kolvar..  utom på en 1.8tfsi där toppen sprack.. =/

Kör fort så hinner inget hända...

Sök