3413
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

4 637 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
kenth66 skrev:
hittade en gammal film från min son. snurrade med grönskylt. hans mors gamla corolla, man hör att motorn går på högt varv. så inte undra på att han ville få fler hästar under huven på kommande bilar...: http://www.streetfire.net/video/me-driv … _89569.htm

På tal om Corolla så är det nog det klokaste köpet för mig.

Men hur brukar det vara med reservdelar till äldre Toyotor? Jag har tänkt att behålla bilen riktigt länge.

Mercedes ska visst vara bra även till gamla bilar, detdär jävla Geely kan man inte beställa delar ifrån. De få saker som finns får man vänta på i månader och så kommer det något skit i Feltemakvalitet...

1 212 Inlägg
26 januari 2011
Navkapsel skrev:
kenth66 skrev:
hittade en gammal film från min son. snurrade med grönskylt. hans mors gamla corolla, man hör att motorn går på högt varv. så inte undra på att han ville få fler hästar under huven på kommande bilar...: http://www.streetfire.net/video/me-driv … _89569.htm

Men hur brukar det vara med reservdelar till äldre Toyotor? Jag har tänkt att behålla bilen riktigt länge.

Mercedes ska visst vara bra även till gamla bilar, detdär jävla Geely kan man inte beställa delar ifrån. De få saker som finns får man vänta på i månader och så kommer det något skit i Feltemakvalitet...

reservdelar är inget problem. bara inte handla på feltema/// vissa saker kan vara bra och billiga, men inte saker som har med säkerhet att göra///. bds ell mekonomen för exakt samma originaldelar men en slant billigare än vad toyota tar ut.. om du nu handlar corolla, se bara till att du ser eft 1,6 ell 1,8l med vvti motor då har du en bra bil som kan utvecklas framöver. själv ångrar jag att jag sålt äldre bilar som jag haft, skulle jag behållit dem så hade de varit värda en hel del idag.. som du vet vill lite alltid ha mer..
mvh kenth

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

4 637 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
kenth66 skrev:
Navkapsel skrev:
kenth66 skrev:

reservdelar är inget problem. bara inte handla på feltema/// vissa saker kan vara bra och billiga, men inte saker som har med säkerhet att göra///. bds ell mekonomen för exakt samma originaldelar men en slant billigare än vad toyota tar ut.. om du nu handlar corolla, se bara till att du ser eft 1,6 ell 1,8l med vvti motor då har du en bra bil som kan utvecklas framöver. själv ångrar jag att jag sålt äldre bilar som jag haft, skulle jag behållit dem så hade de varit värda en hel del idag.. som du vet vill lite alltid ha mer..
mvh kenth

Jag menade hur det är med alla typer delar till Toyotor som idag är runt 30 år? Det finns en del sådana bilar men hur enkelt får ägarna tag i delar?

1 212 Inlägg
26 januari 2011
Navkapsel skrev:
kenth66 skrev:
Navkapsel skrev:

mvh kenth

Jag menade hur det är med alla typer delar till Toyotor som idag är runt 30 år? Det finns en del sådana bilar men hur enkelt får ägarna tag i delar?

då blir det lite svårare. man får söka delar på entusiast forum. visst finns det äldre toyor, men då har de varit i mkt bra skick för renovering. de äldre bilarna rostade bort= skrot. delar till min bedford måste jag hämta hem i från england som fortfarande marknadsför original..
mvh kenth

4 637 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
kenth66 skrev:
då blir det lite svårare. man får söka delar på entusiast forum. visst finns det äldre toyor, men då har de varit i mkt bra skick för renovering. de äldre bilarna rostade bort= skrot. delar till min bedford måste jag hämta hem i från england som fortfarande marknadsför original..
mvh kenth

Lite onödig fråga men alltid kul att veta. Lär ta ett tag tills en 12 år gammal Toyota är så gammal...

1 212 Inlägg
26 januari 2011
Navkapsel skrev:
kenth66 skrev:
mvh kenth

Lite onödig fråga men alltid kul att veta. Lär ta ett tag tills en 12 år gammal Toyota är så gammal...

/nyare toyor från 90 till tidigt 2000 tal kan man tryggt köpa och se till att de går bra. rostskyddet förbättrades avsevärt så de håller om man ser efter dem. VVTI.....

4 637 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Jo, är enbart intresserad av 98-01 och de varkar inte rosta med normal skötsel.

Men de sista två åren har det varit för myckte snö för att köra fwd. Gillar när det går brett.

Jaja, vi får som sagt se vad det blir!
Senast redigerat av Navkapsel (26 januari 2011)

1 212 Inlägg
26 januari 2011
Navkapsel skrev:

Men de sista två åren har det varit för myckte snö för att köra fwd. Gillar när det går brett.

vill man ha kul i en fwd så är det bara att lära sig köra rätt.. citat från en gammal arbetskollega// mera tokig i bilar än jag// som sade till mig från passagerarsätet när jag hade lite kul med min gamla nissan 1,5 fwd: vad fan är inte dessa framhjulsdrivna!!
bara så du vet så går det att ha kul..
mvh kenth

4 637 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
kenth66 skrev:
Navkapsel skrev:

vill man ha kul i en fwd så är det bara att lära sig köra rätt.. citat från en gammal arbetskollega// mera tokig i bilar än jag// som sade till mig från passagerarsätet när jag hade lite kul med min gamla nissan 1,5 fwd: vad fan är inte dessa framhjulsdrivna!!
mvh kenth

Men det är rätt svårt va?

I värsta fall är det bara att ställa på 244an om det blir myket snö någon månad och sladdsuget blir för stort...

Mest sugen på en Corolla, blandannat trivs så jävla bra i dem.

1 212 Inlägg
26 januari 2011
Navkapsel skrev:
kenth66 skrev:
Navkapsel skrev:

mvh kenth

I värsta fall är det bara att ställa på 244an om det blir myket snö någon månad och sladdsuget blir för stort...

då är detta som gäller: http://www.blocket.se/trelleborg/Toyota … 15&w=3

sladda gärna med volvon och låt denna ta smällarna..

4 637 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
kenth66 skrev:
Navkapsel skrev:
kenth66 skrev:

mvh kenth

Nää, ska helst vara 98-99 tror jag. 02- går lika bort som 93-97 och effekt mm skiter jag typ i... smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2011
Navkapsel skrev:
kenth66 skrev:
Navkapsel skrev:

Nää, ska helst vara 98-99 tror jag. 02- går lika bort som 93-97 och effekt mm skiter jag typ i... smile

I denna tråden måste man ifrågasätta dig ibland, är du ute efter en Corolla så slå för guds skull till då nyare kaross är klart bättre och T-sport väger upp Volvons bakhjulsdrift på punkten körglädje. Jag skulle tro den bilen är bättre på varje punkt än en kärringkörd äldre Corolla med låga mil men skyhögt pris som du länkade till tidigare. smile

Att "sladda" blir du visserligen utan men småbilar (oavsett drivning) har sin egen typ av körglädje och med mycket effekt kan det bli hysteriskt roligt. Fundera en gång till, vill du fortfarande inte ha en sådan så fundera ytterligare en gång.

Upprepa tills du kommit fram till att det är ett bättre köp. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
26 januari 2011
Corolla T-sport för 56000 var inte illa smile Även om den var något sönderstylad, borde gå att bota. wink

4 637 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Jag är ute efter en pendlarbil att sitta och lyssna på P4 i, effekt skiter jag i. Kör inga inspirerande vägar heller.

En Corolla 98-01 är billigare att köpa och äga. 02- känns dessutom mer opersonliga i designen. Har provsuttit en (vanlig) Corolla 2002 och trivdes inte i stolen. Dock är 02- säkrare.
Den 00an eller vad det var på länken var som sagt dyr. Man kan få ett riktigt fint exemplar för okej pris men Corolla står sig riktigt bra i pris av flera anledningar.

Tänker inte köpa en Corolla T-sport bara för att Rquired är sugen på en. wink

Har typ bestämt mig för en 98-99 (kanske även 00-01). Men än är inte MB 190 och fler märken borträknade.
Senast redigerat av Navkapsel (26 januari 2011)

4 637 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
steifan skrev:
Corolla T-sport för 56000 var inte illa smile Även om den var något sönderstylad, borde gå att bota. wink

Men de är ju inte lika söta som en enkel 98-99...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 januari 2011
Navkapsel skrev:
Jag är ute efter en pendlarbil att sitta och lyssna på P4 i, effekt skiter jag i. Kör inga inspirerande vägar heller.

En Corolla 98-01 är billigare att köpa och äga. 02- känns dessutom mer opersonliga i designen. Har provsuttit en (vanlig) Corolla 2002 och trivdes inte i stolen.
Den på länken var som sagt dyr. Man kan få ett riktigt fint exemplar för okej pris men Corolla står sig riktigt bra i pris av flera anledningar.

Tänker inte köpa en Corolla T-sport bara för att Rquired är sugen på en. wink

Har typ bestämt mig för en 98-99 (kanske även 00-01). Men än är inte t ex MB 190 borträknat.

Overkill is underrated.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 624 Inlägg
26 januari 2011
Du va mig en jävel på att hoppa mellan 2 helt olika bilar.. satan anamma wink

4 637 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
martinn skrev:
Du va mig en jävel på att hoppa mellan 2 helt olika bilar.. satan anamma wink

Jag kommer hoppa mellan dessa till jag köper någon av dem. smile Olika?

1 212 Inlägg
26 januari 2011
steifan skrev:

gillar!!!!!cool

4 637 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
Hehe, jag som inte skulle dra igång tråden igen pga att jag aldrig bestämmer mig men så svarde jag på ett inlägg av artighet och så var den igång. smile
Men ni läser väl av frivillighet och känner till hur jag är så...

Vi får som sagt se vad det blir när jag väl köpt en. Tänker bli mindre aktiv i tråden.

Sök