3755
Sök

Köpråd. Nya krav! Se sista sidan. Astra F, Golf, Mazda 323, Passat.

Forummoderator
18 180 Inlägg
30 april 2011
Navkapsel skrev:
Skillnad förbrukning, ägandekostnader mm t ex Passat jämfört med t ex Golf och 323?
Fler förslag på mellanklassare?

Se på min sjukt fina Astra under gamla bilar. Det var ett tag sedan men den köptes för 8000:- kronor vill jag minnas. Då. Den hade dålig värme, krånglande originallarm och gick som en dröm. Drog dock soppa. Efter en högfartsresa från flygplatsen och hem på ca 40 minuter gick toppen. Trots full servicebok. Sådär nöjd. Inte en rostfläck!

Golf: Bra och billigt.
Passat: Bra och billigt. Kan dra lite soppa dock.

Sluta byt titel på rubriken är du snäll.

Mvh
Alexander / Dieselsmurfen

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 624 Inlägg
18 maj 2011
Navkapsel skrev:
Nu kan vi låta tåden dö helt. Köpte en bil ikväll. Helkär! smile
Fungerar den fint blir det att köpa stereo, extraljus och lite annat under året...Lägger upp den när det är fixat.

Vad blev det för något? big_smile

Forummoderator
18 180 Inlägg
18 maj 2011
Ja, Vad blev det? Det får du bjuda på först innan tråden dör!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 111 Inlägg
19 maj 2011
Säkert en Kia Pride. wink

4 637 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Säkert en Kia Pride. wink

Nästan! lol

Lågmilad Mazda 323 1,5L DX Limited. Generationen 80-84, rätt ovanliga idag och rätt tuffa.
5-växlad, servostyrning, bakluckespoiler, fuskträ, öppning av tanklock och baklucka inifrån mm, rätt mkt för att vara en gammal småbil och allt verkar fungera.
Småkul och smidig att köra. Härligt stora fönster så man kommer nära naturen mm och när asfalten är fuktig hörs vattenstänket, cabkänsla! 
Billig att äga och bensinsnål.

Prutade ner den till 3 200 kronor. (Med vinterhjul och lite nya delar i den.)

Nästan lite impulsköp så att det blev ännu en lagom kantig ljusbrun bil med brun inredning från tidigt 1980-tal var inte planerat men rätt fränt att det blev så då färgen dessutom är lite udda.
Senast redigerat av Navkapsel (21 maj 2011)

5 111 Inlägg
21 maj 2011
Ja det var ju en rätt kul bil om inte annat. wink
Dessutom är den säkert minst lika krocksäker som en flyttkartong från IKEA. lol
Hade aldrig ens trott att det fanns servostyrning till de Mazdorna om jag skall vara ärlig.... Verkar ju riktigt välutrustad. Något att ta till träffpunkt 80 kanske? Du blir nog rätt ensam ändå. smile
Senast redigerat av Volvo544special65 (21 maj 2011)

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 maj 2011
Femväxlad, det var attan. Det hade jag inte trott om en så gammal 323a.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 637 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
caromania skrev:
Femväxlad, det var attan. Det hade jag inte trott om en så gammal 323a.

Nej, framförallt inte om en 3-dörrars ljusbrun.

4 637 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Ja det var ju en rätt kul bil om inte annat. wink
Dessutom är den säkert minst lika krocksäker som en flyttkartong från IKEA. lol
Hade aldrig ens trott att det fanns servostyrning till de Mazdorna om jag skall vara ärlig.... Verkar ju riktigt välutrustad. Något att ta till träffpunkt 80 kanske? Du blir nog rätt ensam ändå. smile

Kul bil för att vara så billig. Skicket är vettigt men 244an är mkt finare. Men eftersom den verkar lite udda så kanske...

Den har dock några få fördelar säkerhetsmässigt. smile Jag brukar köra runt 70 på till jobbet nu istället för 90, eftersom bilen är mindre och släpper in mer vägbuller så känns inte 70 så långsamt längre. (Däremot i 100 hörs nog Mazdans motor mindre p g a fem växlar.)
Dessutom ska extraljus inhandlas.
Och vid möte med t ex buss känns det tryggare då Mazadan är smalare.
Så det får bli 5 stjärnor tiil 323an! smile

Evildan
21 maj 2011
Kul, ditt sökande är över, dom där är roliga, haft ett gäng. Den mest udda av dom borde varit en klarröd GT med dubbla förgasare, taklucka, servostyrning, och halvskinnimitation i galon. Den gick som en skållad råtta.
Hur ska du nu få upp bägge till Gryt i höst? 323 på släpkärra efter 244?

4 637 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
Evildan skrev:
Kul, ditt sökande är över, dom där är roliga, haft ett gäng. Den mest udda av dom borde varit en klarröd GT med dubbla förgasare, taklucka, servostyrning, och halvskinnimitation i galon. Den gick som en skållad råtta.

Jo, mkt underskattad bil och 323 80-84 är ingen bil det dräller av.
Det får nog bli 244an dit även i sommar vilket jag föredrar att kalla september.
GT måste vara jävligt ovanliga, undrar hur många som finns i Sverige... Någon alls?

4 637 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
Evildan skrev:
förgasare

Har letat efter förgasaren i min utan resultat...

1 212 Inlägg
21 maj 2011
Navkapsel skrev:
Fixade en bild i mitt album. Ta gärna svaret där ang. förgasaren så att detta inte blir någon eftersnackstråd...

????? jag är lika frågande. kollade bilden. vill du ha tag på en ny knasere ell undrar du vart den sitter?
under den blåa upplivaren sitter en liten två portare. om den går dåligt finns renoveringssatser för att göra denna till ny:rolleyes:

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

4 637 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
kenth66 skrev:
Navkapsel skrev:
Fixade en bild i mitt album. Ta gärna svaret där ang. förgasaren så att detta inte blir någon eftersnackstråd...

????? jag är lika frågande. kollade bilden. vill du ha tag på en ny knasere ell undrar du vart den sitter?
under den blåa upplivaren sitter en liten två portare. om den går dåligt finns renoveringssatser för att göra denna till ny:rolleyes:

Okej, så under alltså! Nejdå, bara bra att veta då jag tänkte kolla oljan i den.

1 212 Inlägg
21 maj 2011
STOP! DET FINNS INGEN OLJA I FÖRGASAREN, den lever sitt eget liv med smörjning av bensin.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

4 637 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
kenth66 skrev:
STOP! DET FINNS INGEN OLJA I FÖRGASAREN, den lever sitt eget liv med smörjning av bensin.

Smidigt! Trodde jag skulle få demontera luftfilterhållaren...

Jädrar vad allt verkar modernt i denna...

4 637 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
skalman1 skrev:
Haha. ja jävlar vad modernt med en förgasare utan olja.  smile

(även om det har funnits i typ 100 år)  wink

Grattis till köpet förresten!

Tackar! Helnöjd med den och skiter i att "alla" hatar japanskt.

Evildan
25 maj 2011
Navkapsel skrev:
Evildan skrev:

Jo, mkt underskattad bil och 323 80-84 är ingen bil det dräller av.
Det får nog bli 244an dit även i sommar vilket jag föredrar att kalla september.
GT måste vara jävligt ovanliga, undrar hur många som finns i Sverige... Någon alls?

GT= 1500cc 85hk 120Nm 10hk ökning alltså med dubbla 2-portare. den jag ägde är nog inte bland oss längre, ska försöka leta reda på reg numret bland de gamla regbevisen jag har och göra en sökning.
Har vi ngt 80-talsåk kommer vi i det annars kommer vi nog ändå bara för njutningen.
Man kan inte "hata" japsar, dom har en charm även dom, trots sin driftsäkerhet och övriga höga kvalite, vår 1.3 -95 bara går och går och går, nästan corollakvalite på den wink
Senast redigerat av Evildan (25 maj 2011)

2 624 Inlägg
25 maj 2011
grattis till köpet! big_smile dock inte min "smak" av bil men ja dom funkar! wink

Sök