3945
Sök

Varför censurera regnummer i annons?

8 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
Jag begriper inte. Som jag ser finns det ett gäng olika anledningar till att man inte skulle visa sitt regnummer.

En anledning torde vara att jag som potentiell köpare inte ska ha någon som helst insyn eller möjlighet att kolla upp i vart bilen kommer ifrån, antal ägare osv. Detta som i sin tur enbart leder till misstänksamhet från min/köparens sida. (alltså en dålig grej)

En annan anledning är att man anser sin bil såpass jävla stöldbenägen att så snart den kommer upp på blocket har du kanske max 30min på dig att få sålt den, annars är den stulen. Ett argument som sällan håller då nästan samtliga har både mobilnummer och postnummer i annonsen, vilket gör det lätt att hitta säljaren.

(min egen uppfattning är följande: att Kalles förstabil, en sönderstylad Honda CRX med måsvingar från 91, givet vis med neonljus oftare är censurerad än tex en Porsche eller Ferrari i miljonklassen. Kanske inte stämmer, men något jag fått för mig)

Sen finns det ju faktiskt möjligheten att man har ett pinsamt regnummer som vid första anblick skulle göra bilen svårsåld. Någon i stil med KKK, HBT, NSF o andra goa kombos.

Finns det fler anledningar, och vilken tror ni är vanligast?

3 354 Inlägg
8 oktober 2010

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök