3232
Sök

Hur går de till när man gör bestykning av förgasra?

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjena,
jag undra hur man gör när man bestykar ett par förgasare typ som dubbla weber på en B23? Och hur man gör om man sätter du MC Mikuni förgasra?
Finns de olika sätt att göra på?
mvh

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 oktober 2010
#2
_volvo1 skrev:
Tjena,
jag undra hur man gör när man bestykar ett par förgasare typ som dubbla weber på en B23? Och hur man gör om man sätter du MC Mikuni förgasra?
Finns de olika sätt att göra på?
mvh

du byter ut  byter bränslenålar och luftmunstycken för att matcha din motor

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#3
turboforssen skrev:
_volvo1 skrev:
Tjena,
jag undra hur man gör när man bestykar ett par förgasare typ som dubbla weber på en B23? Och hur man gör om man sätter du MC Mikuni förgasra?
Finns de olika sätt att göra på?
mvh

du byter ut  byter bränslenålar och luftmunstycken för att matcha din motor

okej tack så mycke!

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#4
men hur går morton eller va händer om man inte bestykar?
kan man få den gå ok ?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#6
Dubs skrev:
nej

den går skit då?

driftsättare
169 Inlägg
8 oktober 2010
#7
den går men inte optimalt ett bra sätt är att skaffa eller låna en riktig bredbandslambda och sen köra i bänk eller en lång uppförsbacke på fyran typ och ut en kurva och se vart på vilket register den går tunt/fett sen är det ju olika munstycken om du har spjällen lite eller fullt öppna... det är en hel vetenskap det där


Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#8
jooeell skrev:
den går men inte optimalt ett bra sätt är att skaffa eller låna en riktig bredbandslambda och sen köra i bänk eller en lång uppförsbacke på fyran typ och ut en kurva och se vart på vilket register den går tunt/fett sen är det ju olika munstycken om du har spjällen lite eller fullt öppna... det är en hel vetenskap det där

okej okej tack så mycke smile

925 Inlägg
8 oktober 2010
#9
Det finns lite delade meningar om man ska börja med att bestycka fullgas eller lågfart först.
Jag föredrar att börja med lågfart. Det är också svårast och kräver mest jobb.

MEN... det första, börja med att lära dig utantill hur varje bränslekrets i förgasaren fungerar. Inte bara vart bränslekanalerna går, utan även luftkanalerna. Lär dig också att förstå varför luftkanalerna finns där.

Väldigt många lägger bara energi på att prova ut huvudmunstycken och skiter fullständigt i lågfart. Dom tröttnar snart och skyller på hundra andra saker som gör att motorn går dåligt. Trots allt kör man till 80% på lågfart eller tomgång.

Som tidigare sagt, skaffa en bredbandslambda, det spar du snabbt in på munstyckeskostnad.

Monterar du MC-förgasare, se till att göra insugen mellan förgasare och motor så korta som möjligt, sedan använder du så långa trattar som behövs. Är det Vaccumförgasare "Bör" man använda en luftburk för att få bra egenskaper på trottlarna.

Mats

Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#10
mats757 skrev:
Det finns lite delade meningar om man ska börja med att bestycka fullgas eller lågfart först.
Jag föredrar att börja med lågfart. Det är också svårast och kräver mest jobb.

MEN... det första, börja med att lära dig utantill hur varje bränslekrets i förgasaren fungerar. Inte bara vart bränslekanalerna går, utan även luftkanalerna. Lär dig också att förstå varför luftkanalerna finns där.

Väldigt många lägger bara energi på att prova ut huvudmunstycken och skiter fullständigt i lågfart. Dom tröttnar snart och skyller på hundra andra saker som gör att motorn går dåligt. Trots allt kör man till 80% på lågfart eller tomgång.

Som tidigare sagt, skaffa en bredbandslambda, det spar du snabbt in på munstyckeskostnad.

Monterar du MC-förgasare, se till att göra insugen mellan förgasare och motor så korta som möjligt, sedan använder du så långa trattar som behövs. Är det Vaccumförgasare "Bör" man använda en luftburk för att få bra egenskaper på trottlarna.

Mats

okej tack bra skrivet.
Finns de någon stans man kan läsa om sånt här, du skrev jag skulle lära mig de och de vill man ju göra. så om de finns något man kan läsa lite till börja med.


Sök