2554
Sök

Trasig generator? (honda legend)

6 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
Efter bilen stått ett par år i garage fick jag fingrarna ur röven o fixa felen o besikta den. Nu när alla 2or är fixade så börjar fler problem dyka upp så klart.
Bilen är ju inte ny så det kommer väl vart eftersom hmm

Det är en gammal honda legend 1988. Går som en klocka när den väl går, för nu så vill inte generatorn ladda längre dvs jag får inte i gång den utan start hjälp, eller laddat batteri från en batteri laddare.

Först trodde jag batteriet var kört så jag köpte ett nytt o bilen starta o gick utan problem 1 dag.
Inga varnings lampor lyser i instrument panelen, men de lyser till när man startar så de funkar ju.

Enda felsökning jag gjort är o testa med en multi meter vid batteriets poler när bilen är igång och när den är avstängd. När bilen går så visar den 10.50v spänning. Och av så 11.64v. Och bilen går inte igång. Den går ett varv på startmotorn sen ger den upp.

Men för nån dag sen så luktade det bränd el i bilen men den tickade ju på endå och inget syndes i kupen eller i motorummet o bilen gick som normalt. Förmodligen generatorn som gav upp?

Med ett fullt laddat batteri så slår bilen igång utan bekymmer men efter man kört o stannat ett par gånger så går det segt o starta, sen går det inte alls.

Allt tyder ju på att den inte laddar, eller kan det vara något annat?
Nån som har erfarenhet av denna bil o detta problem?
Senast redigerat av AcuraLegend (10 oktober 2010)

6 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
Tack för svaret.
Dock Visade sig att det ärjat igen vid  generator kontakten. jävla massa skit i pluggen och kontakten. Vi blåste in lite rengörnings spray o drog på med högtrycken. Vart som nytt. Efter det så gav den iaf 13.6v vid 2500rpm. så den ger lite kräm iaf.

21 761 Inlägg
11 oktober 2010
13,6 V är i lägsta laget för att ge effektiv laddning, men om batteriet var urdraget vid detta test så kan det vara orsak till den lite låga laddspänningen. Se till att batteriet är fulladdat igen och gör om mätningen. smile

Sök