3419
Sök

Laddning av AGM-batteri samt CTEK rekond på detsamma?

Inte Feltema
156 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Har ett Trojan 100A AGM-batteri. När jag laddar med min Biltemaladdare så ter det sig märkligt tycker jag. Vet inte riktigt hur det ska vara heller.. Amperemätaren går nästan direkt ner till minsta möjliga för att sedan stiga lite (1/4) efter 1-2 timmars laddning. Vet inte hur jag ska tolka detta, känns osäkert att ladda? Kan det ta någon skada när det blir såhär?

Sedan tänkte jag fråga om det går eller ens behövs köras en CTEK rekond på dessa batterier?

Tack på förhand! smile
Senast redigerat av DiskBengt (10 oktober 2010)

Mvh // DiskBengt aka GRDL

21 761 Inlägg
11 oktober 2010
#2
Varför laddaren beter sig så där vet jag inte säkert, andra kanske vet.

Det är inte rekommenderat att använda Recondläget till AGM-batterier, orsaken är att spänningen höjs till en nivå som gör att säkerhetsventilerna på batteriet kan öppna litegrann och släppa ut gas. Gör man såna laddningar många gånger så kan batteriet "ta slut" eftersom syran gradvis försvinner och det inte går att fylla på nytt. smile

Bäst är att höra med det ställe man köpte batteriet ifrån, de bör veta.

Forummoderator
18 092 Inlägg
11 oktober 2010
#3
När laddarens amperémätare går ner till noll betyder det att batteriet vägrar ta emot nån laddning. Att den sen börjar göra det lite försiktigt tar jag som en indikation på att batteriet är totalt urladdat och du kan behöva upprepa laddning rätt många gånger för att "få igång" det.

Låter lite som det är kört faktiskt. Du har ju inget att förlora på att prova CTEK..?

En sista utväg innan du ger upp är att dynga i det i en bil och starta med kablar. Ge dig sedan ut på en sväng i minst en halvtimma så kan du "chocka igång" det. En bilgenerator laddar ju med sjukt många amperé jämfört med en vanlig hemmaladdare. Kan gå men det kan också bli totalförtstört av den misshandeln.

Ett batteri mår inte bra av att stå urladdat under långa tider. Det blir sakta men säkert dåligt. Har det stått urladdat i minusgrader nån längre period? Då fryser det sönder=släng.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Inte Feltema
156 Inlägg
11 oktober 2010
Trådstartare
#4
Tack för svaren!

Drönirettab: Det var ungefär vad jag tänkte.

Dieselsmurfen: Det blev nog lite fel här, amperemätaren går alltså till läget där batteriet borde vara fulladdat? Det är inget fel på batteriet nämligen, det är i bra form. Körde över 3min på startmotorn igår utan att det blev någon skillnad i fart. Men det har stått utan laddning flera månader i sommar, dock verkade det ju vara bra med laddning ändå (låg på 12,8v i vilospänning när jag la det i bilen) och där har det varit sen dess, dock inte åkt så mycket utan mer gjort långa kallstarter. Hade velat ladda det redigt nu innan jag ska lägga i nya stereoprylarna för att vara säker att det är i fullgod form.

Mvh // DiskBengt aka GRDL

Forummoderator
18 092 Inlägg
11 oktober 2010
#5
DiskBengt skrev:
Tack för svaren!

Drönirettab: Det var ungefär vad jag tänkte.

Dieselsmurfen: Det blev nog lite fel här, amperemätaren går alltså till läget där batteriet borde vara fulladdat? Det är inget fel på batteriet nämligen, det är i bra form. Körde över 3min på startmotorn igår utan att det blev någon skillnad i fart. Men det har stått utan laddning flera månader i sommar, dock verkade det ju vara bra med laddning ändå (låg på 12,8v i vilospänning när jag la det i bilen) och där har det varit sen dess, dock inte åkt så mycket utan mer gjort långa kallstarter. Hade velat ladda det redigt nu innan jag ska lägga i nya stereoprylarna för att vara säker att det är i fullgod form.

Ett gelbatteri kan inte ha högre vilospänning än cirka 13.0 volt fulladdat. Blybatteri 12.7V. Låter som det är rätt fulladdat? Inte konstigt det inte vill ha mer då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
11 oktober 2010
#6
Har för mig att Trojans AGM-batterier ska ha runt 12,8 V i vilospänning när de är fulladdade. Jag vet att det har stått någonstans på deras hemsida förut iaf, men jag hittar inte någon sån information nu. hmm

396 Inlägg
11 oktober 2010
#7
Dieselsmurfen skrev:
DiskBengt skrev:
Tack för svaren!

Drönirettab: Det var ungefär vad jag tänkte.

Dieselsmurfen: Det blev nog lite fel här, amperemätaren går alltså till läget där batteriet borde vara fulladdat? Det är inget fel på batteriet nämligen, det är i bra form. Körde över 3min på startmotorn igår utan att det blev någon skillnad i fart. Men det har stått utan laddning flera månader i sommar, dock verkade det ju vara bra med laddning ändå (låg på 12,8v i vilospänning när jag la det i bilen) och där har det varit sen dess, dock inte åkt så mycket utan mer gjort långa kallstarter. Hade velat ladda det redigt nu innan jag ska lägga i nya stereoprylarna för att vara säker att det är i fullgod form.

Ett gelbatteri kan inte ha högre vilospänning än cirka 13.0 volt fulladdat. Blybatteri 12.7V. Låter som det är rätt fulladdat? Inte konstigt det inte vill ha mer då?

gel och agm är inte samma sak.

Inte Feltema
156 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#8
Kan ju vara så. Men det jag tycker är konstigt isåfall är ju mätaren på laddaren.. Hursom så hade det varit fint att få ladda det riktigt ändå, har ju inte laddat det redigt sen jag köpte det i våras och det har ju gått med en del bilstereo och sen stått hela sommaren i princip. Vågar man plöja på med biltemaladdaren?

Mvh // DiskBengt aka GRDL

21 761 Inlägg
12 oktober 2010
#9
Eftersom det står att laddaren fungerar till gelbatterier så ska den också vara spänningsreglerad, då funkar det normalt sett att även ladda AGM-batterier. smile


Sök