3285
Sök

Första bilen , turbo?

10 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Nu är de dax att skaffa första bilen big_smile har kollat runt lite och gillar peugeot 307 cc , honda type R, Golf GTI har runt 70- 100 pap att lägga på bilen. Ska man ha turbo ? stor motor ? vill i alla fall ha en snygg bil med 4+ platser.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 oktober 2010
willewille skrev:
Nu är de dax att skaffa första bilen big_smile har kollat runt lite och gillar peugeot 307 cc , honda type R, Golf GTI har runt 70- 100 pap att lägga på bilen. Ska man ha turbo ? stor motor ? vill i alla fall ha en snygg bil med 4+ platser.

Oj silket gap, från tråkig frisörsracer till ett par grymt roliga halvkombi´s. smile

Angående motor, svårt att säga då det är mycket tycke och smak bakom. Det finns för och nackdelar med allt, provkör och känn efter vad du vill ha. Av de bilarna du räknar upp hade jag valt Civic Type-R men en urhärlig fyra, men jag vill slänga in ett eget alternativ och det är Bmw 325ti Compact; Samma storleksklass men en stor skön sexa istället, lika rolig men lite mer bekväm och duglig till vardags.

Kan du tänka dig en sedan eller större coupé är mitt tips Bmw 330i istället, har svårt att tänka mig en bättre kombination av vett, körglädje och ekonomi än denna modell och treliterssexan har en obeskrivligt rolig karaktär som snarare bör upplevas än beskrivas.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

10 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
efter man har sett denna e man dock inte så sugen på hondan hmm
http://www.youtube.com/watch?v=PaYW1mUE8RI

Bwn va nice men kostar mer och ser lite sämre ut inuti och har mindre plats hmm

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 oktober 2010
willewille skrev:
efter man har sett denna e man dock inte så sugen på hondan hmm
http://www.youtube.com/watch?v=PaYW1mUE8RI

Bwn va nice men kostar mer och ser lite sämre ut inuti och har mindre plats hmm

Menar du Bmw Compact? Tolkade dig som att det var den du menade och höll på att sätta i halsen, hur de ser ut på bild får väl räknas till åsikter men ta en titt på bilarna i verkligheten så skall du se vilket plastshabrak Civic tyvärr är/var innuti. wink
Bmw´s stora fördel är att den bygger på den vanliga 3-serien vilket gör att den uppträder som en större bil med allt vad det innebär.

Men 325ti är egentligen lite av ett speciellt val, 330i är vettigare men jag förstår verkligen varför du är sugen på en busig CTR. smile
Senast redigerat av Rquired (12 oktober 2010)

10 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
har du nån koll vad accelrationen tophastigheten elle hk i bilarna är ?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 oktober 2010
willewille skrev:
har du nån koll vad accelrationen tophastigheten elle hk i bilarna är ?

Bmw 330ci 231hp/300Nm
0 - 80 km/h     4,7 s
0 - 100 km/h     6,6 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 130 km/h     10,7 s
0 - 140 km/h     12,2 s
0 - 160 km/h     16,1 s
0 - 180 km/h     21,0 s
0 - 200 km/h     - s

Bmw 325ti Compact 192hp/245Nm 
*Hittar inga siffror*

Honda Civic Type-R 200hp/196Nm
0 - 80 km/h     5,0 s
0 - 100 km/h     7,0 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 140 km/h     12,6 s
0 - 160 km/h     16,0 s
0 - 180 km/h     22,6 s
0 - 200 km/h     28,4 s

Prestandasiffror är tagna från http://www.einszweidrei.de/, siffra till 200km/h för 330i saknas.
Senast redigerat av Rquired (12 oktober 2010)

German Engineering
9 083 Inlägg
12 oktober 2010

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

10 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Vilken bmw är störst ? Golf GTI är dålig bra mot dessa hondan och bmwn ? design och motoriskt

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 oktober 2010
willewille skrev:
Vilken bmw är störst ? Golf GTI är dålig bra mot dessa hondan och bmwn ? design och motoriskt

Av de två jag föreslagit är Sedan/Coupé större än Compact, alla tre karosserna finns med 2.5L-sexa i 325i men enbart de förstnämnda finns som 330i. Honda är åtminstone en storlek mindre än dessa tre och en "småbil" till uppträdandet på både gott och ont.

Design är en smakfråga, i mitt tycke är VW rent generellt fruktansvärt tråkiga till utförandet men de håller högre upplevd kvalité än Honda men sämre än Bmw. När det gäller motorer är det svårt att peka ut en vinnare mellan Honda och Bmw, men efter mina preferenser vinner sexan trots allt, Golf är sur till karaktären i jämförelse och långt ifrån i samma klass.

Det svåra i att välja mellan Bmw och Honda är att det är så olika bilar, liten sprallig småbil jämfört med en stor, stadig och balanserad bil. Detsamma gäller motorn, mer klassisk ärlig rak sexa mot en vansinnig liten geting till trimmad fyra.

Vilken som är roligast får du själv avgöra, Bmw´s stora fördel är att den är mycket mer användbar och mycket mer uthärdlig till vardags.

För att komplicera det lite för dig slänger jag in två alternativ till, mindre praktiska sådana; Honda S2000 (CTR som Roadster, något över budget) och Bmw Z3 Roadster eller Coupé. Mycket körglädje i dessa vagnar!

10 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
z3an är en pärla men ska ha 4 elle 5 sit plater så tror de blir hondan men de lutar också mot en bmw

10 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
något annat nice alternativ?

Tvivlare
2 266 Inlägg
13 oktober 2010
hade jag varit som dig hade jag väntat med nåt fint, och haft nån lite billigare slitoslängkärra de första året, som man vågar gasa ur sig med. (antar att du, som alla andra nyblivna körkortsägare kommer vara rätt gasglad).

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

679 Inlägg
13 oktober 2010
Som första bil behöver man inte ha det värsta och dyraste , bättre att ha något slit&släng i början när man har körkort sen efter nåra år köpa något finare , det är min åskt

///Boman

10 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
men va fan har man pengarna varför inte köpa en fin bil istället för att skämma ut sig?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 oktober 2010
willewille skrev:
men va fan har man pengarna varför inte köpa en fin bil istället för att skämma ut sig?

Du har helt rätt, men många på Garaget har någon bild av att alla kör ihjäl sin förstabil och att man kanske tar det försiktigt för att man är rädd om sin dyra fina bil tänker få på. Hur mycket bekvämare och framför allt säkrare man generellt åker i nyare bilar skall vi inte ens ta upp... smile

10 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
låter bättre + att de e inte speciellt kul att köra runt i en rostig volvo som alla här i sverige kör....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 oktober 2010
Bompeman skrev:
willewille skrev:
låter bättre + att de e inte speciellt kul att köra runt i en rostig volvo som alla här i sverige kör....

Och det kommer från han som inte ens har en bil uppe .
Men som sagt har man en fin bil kanske man tar det lungt och är rädd om den , vissa gör det andra inte

Det kommer från han som ber om råd att köpa en bil för 70-100.000:-, det vill säga TS om du kikar närmre...

679 Inlägg
14 oktober 2010
Rquired skrev:
Bompeman skrev:
willewille skrev:

Och det kommer från han som inte ens har en bil uppe .
Men som sagt har man en fin bil kanske man tar det lungt och är rädd om den , vissa gör det andra inte

Det kommer från han som ber om råd att köpa en bil för 70-100.000:-, det vill säga TS om du kikar närmre...

Yes såg det nu , lite halvtrött på morgonen , man har bil efter börs , i detta falet verkar inte vara något problem smile

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
14 oktober 2010
Kolla på Audi S2 annars,  mycket roliga bilar och en motor som tål mycket
stryk samt låter mysigare än BMWs sexor i min mening.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
14 oktober 2010
Köp EP3an om du ska ha en CTR! Den är bra mycket bättre än den nya type-r`en.

http://www.blocket.se/vastmanland/Honda … 12&w=3
Senast redigerat av JDMy00 (14 oktober 2010)

Sök