3360
Sök

Skrämma upp en Opel Omega 2,5 V6?

Ritalin Racing
111 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tjenare, undrar om någon har nått tips på hur jag kan skrämma upp min gamle opel ett par häst? Är cirkus 170 halvdöda hingstar i den just nu men skulle kunna tänkte mig att iallafall spränga 200 hästars vallen, så om någon har nått tips till mig så får ni gärna dela med er! smile


Tvivlare
2 266 Inlägg
16 oktober 2010
#2
Kompressor... cool

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Ritalin Racing
111 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#3
MantaRobin skrev:
Kompressor... cool

haha, skulle va jävla gutt men det tror jag inte min ekonomi tillåter big_smile


296 Inlägg
16 oktober 2010
#4
biturbo? big_smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

Ritalin Racing
111 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
#5
2quick4u skrev:
biturbo? big_smile

hur mycket kan det kosta och sätta i en turbo tro?


296 Inlägg
16 oktober 2010
#6
Elda skrev:
timmyhellberg skrev:
2quick4u skrev:
biturbo? big_smile

hur mycket kan det kosta och sätta i en turbo tro?

superbudget med singelturbo 10 papp minst säger man när det finns färdiga grenrör.. men biturbo... 20 nånsatans. seriöst byggt så 30-40 kanske

men blir det verkligen bra då om man sätter en singel turbo på en v6:a? smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

10 287 Inlägg
16 oktober 2010
#7
Hur lika är 3 liters motorn? Är den lika vad gäller fästen låda etc så torde det vara billigast att välta ner en sådan.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 498 Inlägg
16 oktober 2010
#8
Saab motor! passar dessutom rätt på lådan!


Ritalin Racing
111 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#9
ascona-tic skrev:
Saab motor! passar dessutom rätt på lådan!

saab motor kan man ju inte ha ...


Ritalin Racing
111 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#10
Elda skrev:
2quick4u skrev:
Elda skrev:

superbudget med singelturbo 10 papp minst säger man när det finns färdiga grenrör.. men biturbo... 20 nånsatans. seriöst byggt så 30-40 kanske

men blir det verkligen bra då om man sätter en singel turbo på en v6:a? smile

killarna från skogenracing har byggt några sådanna, värst är la mikael S

http://www.garaget.org/mikael_s

det är ju en omega a ..... jag har ju en omega b !


1 498 Inlägg
17 oktober 2010
#11
timmyhellberg skrev:
ascona-tic skrev:
Saab motor! passar dessutom rätt på lådan!

saab motor kan man ju inte ha ...

Är du rädd för kraften kanske?


Ritalin Racing
111 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#12
ascona-tic skrev:
timmyhellberg skrev:
ascona-tic skrev:
Saab motor! passar dessutom rätt på lådan!

saab motor kan man ju inte ha ...

Är du rädd för kraften kanske?

Kanske inte kraften, mer rädd för besvikelsen som dyker fram när man trycker gasen i botten och det inte händer något smile


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
17 oktober 2010
#13
timmyhellberg skrev:
ascona-tic skrev:
timmyhellberg skrev:

saab motor kan man ju inte ha ...

Är du rädd för kraften kanske?

Kanske inte kraften, mer rädd för besvikelsen som dyker fram när man trycker gasen i botten och det inte händer något smile

Killen som har "koll" hör jag roll
Du kanske skulle ta och provköra en tryck å pys Saab som man mixtrat lite med innan du fäller en sådan kommentar cool

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Ritalin Racing
111 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#14
hotrodder skrev:
timmyhellberg skrev:
ascona-tic skrev:

Är du rädd för kraften kanske?

Kanske inte kraften, mer rädd för besvikelsen som dyker fram när man trycker gasen i botten och det inte händer något smile

Killen som har "koll" hör jag roll
Du kanske skulle ta och provköra en tryck å pys Saab som man mixtrat lite med innan du fäller en sådan kommentar cool

Körde en sådan senast igår så jag vet nog vad som händer och inte händer smile


5 111 Inlägg
17 oktober 2010
#15
Enklast och billigast borde vara att byta till en 3 liters motor, det är om jag minns rätt samma motor i grunden så förhoppningsvis är det inte mycket som ska ställa till det.


Ritalin Racing
111 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#16
Volvo544special65 skrev:
Enklast och billigast borde vara att byta till en 3 liters motor, det är om jag minns rätt samma motor i grunden så förhoppningsvis är det inte mycket som ska ställa till det.

får kolla runt lite efter en sådan då smile är det MV6:an då?


1 422 Inlägg
17 oktober 2010
#17
timmyhellberg skrev:
hotrodder skrev:
timmyhellberg skrev:

Kanske inte kraften, mer rädd för besvikelsen som dyker fram när man trycker gasen i botten och det inte händer något smile

Killen som har "koll" hör jag roll
Du kanske skulle ta och provköra en tryck å pys Saab som man mixtrat lite med innan du fäller en sådan kommentar cool

Körde en sådan senast igår så jag vet nog vad som händer och inte händer smile

http://www.garaget.org/video/ylc9ina1ml0q Tycker det rör på sig rätt bra ändå, ingen värsting precis heller utan bara steg 3. Rör på sig bättre än med opelmotorn iaf menmen, vill du tjura på och vara anti saab så kan du ju försöka hitta en 3 liters motor.


Ritalin Racing
111 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#18
cheffer skrev:
timmyhellberg skrev:
hotrodder skrev:

Killen som har "koll" hör jag roll
Du kanske skulle ta och provköra en tryck å pys Saab som man mixtrat lite med innan du fäller en sådan kommentar cool

Körde en sådan senast igår så jag vet nog vad som händer och inte händer smile

http://www.garaget.org/video/ylc9ina1ml0q Tycker det rör på sig rätt bra ändå, ingen värsting precis heller utan bara steg 3. Rör på sig bättre än med opelmotorn iaf menmen, vill du tjura på och vara anti saab så kan du ju försöka hitta en 3 liters motor.

letar för fullt vettu


9 108 Inlägg
17 oktober 2010
#19
Det enklaste/kanske billigaste är ju att hinka i en MV6-motor på 211hk om man hittar någon krockad eller liknande.

Att bygga dubbelturbo på en "kebabsläde" känns overkill, samt att det blir ett helsike att besikta. Det är inte bara att slänga på precis (om man inte gjort det XX antal ggr förr) roll

SAAB-motorer känns riktigt dumt att snacka skit om för övrigt, okej att dom inte går så rockigt original men med chip och filter drar dom förbi i princip alla original-Oplar sad

Det finns folk som tagit underdel och kammar från 3.0 (X30XE) och toppar och insug från 2.5 (X25XE). Ska tydligen vara en fin combo, det mesta är samma på de motorerna, spridare osv, man kan även köra på original styrbox.

Tänk bara på att det alltid kostar dubbelt så mycket som man räknar med att trimma om man vill att det ska hålla tongue Frågan är väl om det är värt pengarna när man fortfarande gör 0-100 på över 8sek, jag vill inte smile Jag nöjer mig med mina 170hk, det går att ha kul med dom också.


Ritalin Racing
111 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#20
MilleN skrev:
Det enklaste/kanske billigaste är ju att hinka i en MV6-motor på 211hk om man hittar någon krockad eller liknande.

Att bygga dubbelturbo på en "kebabsläde" känns overkill, samt att det blir ett helsike att besikta. Det är inte bara att slänga på precis (om man inte gjort det XX antal ggr förr) roll

SAAB-motorer känns riktigt dumt att snacka skit om för övrigt, okej att dom inte går så rockigt original men med chip och filter drar dom förbi i princip alla original-Oplar sad

Det finns folk som tagit underdel och kammar från 3.0 (X30XE) och toppar och insug från 2.5 (X25XE). Ska tydligen vara en fin combo, det mesta är samma på de motorerna, spridare osv, man kan även köra på original styrbox.

Tänk bara på att det alltid kostar dubbelt så mycket som man räknar med att trimma om man vill att det ska hålla tongue Frågan är väl om det är värt pengarna när man fortfarande gör 0-100 på över 8sek, jag vill inte smile Jag nöjer mig med mina 170hk, det går att ha kul med dom också.

Jo visst går det ha kul med dom 170 pollarna som finns, men vore trevligare med några till så det 2ton tunga aset flyttar på sig smile



Sök