3399
Sök

M90 växellåda på volvo 740

MRT Automotive
6 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#1
jag har ett litet problem me min volvo 745a turbo från 90, och någonting har hänt med växellådan, och nu kommer frågan ja undrar över, vad krävs för att på dit en m90 växellåda på bilen?, är de koppling och kardan och småplock eller vad är det som behövs för att använda m90 på min volvo?

hjälp behövs!!

Tack på förhand!

MRT Automotive

1 062 Inlägg
17 oktober 2010
#2
Spakställ

lamell från en 940 diesel med m90

kardan

det är de du behöver för å kunna köra

mvh

Team Björkeryd

1 772 Inlägg
17 oktober 2010
#3
wildboy_87_ skrev:
Spakställ

lamell från en 940 diesel med m90

kardan

det är de du behöver för å kunna köra

mvh

Måste man ha en diesel lamell?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 oktober 2010
#4
NordstromJ skrev:
wildboy_87_ skrev:
Spakställ

lamell från en 940 diesel med m90

kardan

det är de du behöver för å kunna köra

mvh

Måste man ha en diesel lamell?

Om man ska ha kvar M46 svänghjul o tryckplatta

Jonas

1 772 Inlägg
17 oktober 2010
#5
Volvo_Mannen skrev:
NordstromJ skrev:
wildboy_87_ skrev:
Spakställ

lamell från en 940 diesel med m90

kardan

det är de du behöver för å kunna köra

mvh

Måste man ha en diesel lamell?

Om man ska ha kvar M46 svänghjul o tryckplatta

Aha, i see.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

347 Inlägg
17 oktober 2010
#6
Volvo_Mannen skrev:
NordstromJ skrev:
wildboy_87_ skrev:
Spakställ

lamell från en 940 diesel med m90

kardan

det är de du behöver för å kunna köra

mvh

Måste man ha en diesel lamell?

Om man ska ha kvar M46 svänghjul o tryckplatta

Men om man får tag på en M90 från en 940, är inte chansen rätt så stor att man samtidigt kan köpa både tryckplattan och svänghjulet från en 940, eller det kanske inte passar?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 oktober 2010
#7
turbokill skrev:
Volvo_Mannen skrev:
NordstromJ skrev:

Måste man ha en diesel lamell?

Om man ska ha kvar M46 svänghjul o tryckplatta

Men om man får tag på en M90 från en 940, är inte chansen rätt så stor att man samtidigt kan köpa både tryckplattan och svänghjulet från en 940, eller det kanske inte passar?

Jo visst, men det svänghjulet är tungt och består av två ihoplimmade delar som inte lämpar sig för trimning, kallas för dubbelmasse svänghjulet

Jonas

347 Inlägg
17 oktober 2010
#8
Volvo_Mannen skrev:
turbokill skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Om man ska ha kvar M46 svänghjul o tryckplatta

Men om man får tag på en M90 från en 940, är inte chansen rätt så stor att man samtidigt kan köpa både tryckplattan och svänghjulet från en 940, eller det kanske inte passar?

Jo visst, men det svänghjulet är tungt och består av två ihoplimmade delar som inte lämpar sig för trimning, kallas för dubbelmasse svänghjulet

haha åfan, jag visste inte att det satt dubbelmasse svänghjul på 940.


535 Inlägg
28 december 2010
#9
Volvo_Mannen skrev:
turbokill skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Om man ska ha kvar M46 svänghjul o tryckplatta

Men om man får tag på en M90 från en 940, är inte chansen rätt så stor att man samtidigt kan köpa både tryckplattan och svänghjulet från en 940, eller det kanske inte passar?

Jo visst, men det svänghjulet är tungt och består av två ihoplimmade delar som inte lämpar sig för trimning, kallas för dubbelmasse svänghjulet

Varför passar det sig inte för trimning? och hur mycket trimning pratar vi då om?


761 Inlägg
28 december 2010
#10
DKn skrev:
Volvo_Mannen skrev:
turbokill skrev:

Men om man får tag på en M90 från en 940, är inte chansen rätt så stor att man samtidigt kan köpa både tryckplattan och svänghjulet från en 940, eller det kanske inte passar?

Jo visst, men det svänghjulet är tungt och består av två ihoplimmade delar som inte lämpar sig för trimning, kallas för dubbelmasse svänghjulet

Varför passar det sig inte för trimning? och hur mycket trimning pratar vi då om?

Det skrev han ju.
http://www.youtube.com/watch?v=De0l2zq- … re=related
Se filmen, sen förstår man varför man inte vill ha ett svänghjul som är "ihoplimmat" big_smile


Volvoskadad
6 017 Inlägg
28 december 2010
#11
DKn skrev:
Volvo_Mannen skrev:
turbokill skrev:

Men om man får tag på en M90 från en 940, är inte chansen rätt så stor att man samtidigt kan köpa både tryckplattan och svänghjulet från en 940, eller det kanske inte passar?

Jo visst, men det svänghjulet är tungt och består av två ihoplimmade delar som inte lämpar sig för trimning, kallas för dubbelmasse svänghjulet

Varför passar det sig inte för trimning? och hur mycket trimning pratar vi då om?

200+ hk sä är det lugnt, men kliver man över typ 250hk så skulle iaf inte jag vilja åka med ett dubbelmassehjul

Jonas

16 Inlägg
3 januari 2011
#12
Funkar det inte med en sasch tryckplatta och en sinter-lamell i en M90 ?


535 Inlägg
4 januari 2011
#13
TheBigLooser skrev:
Funkar det inte med en sasch tryckplatta och en sinter-lamell i en M90 ?

Om du har dubbelmassesvänghjul och skall ha Sachs 712 tryckplatta och sinterlamell. så måste du svarva ur svänghjulet ca 1mm eller lägga distans brickor mellan svänghjulet och och tryckplattan, om du inte gör detta så kommer du slira på kopplingen hela tiden, för du spänner tryckplattan så hårt att den frikopplar lite gran.
håller själv på att fixa detta nu därav vet jag det till 100 %

Vet dock inte hur det är till enkelt svänghjul, men skulle tro att det e de samma för sinterlamelen är väl tjockare där med.

MvH DKn
Senast redigerat av DKn (4 januari 2011)


535 Inlägg
4 januari 2011
#15
TheBigLooser skrev:
aja okej tongue Tack så mkt för svaret smile

Å tänk på som dom ovan säger byt svänghjul om du skall trimma över 250 så du inte har dubbelmassesvänghjul. ta och svarva om ett enkelt svänghjul så skall du kunna flytta över det men behålla alla sakerna:)



Sök