4160
Sök

Körkort - Prövotid 2 år om man tog det för ett år sedan?

5 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Hallå!

Jag tog mitt körkort för lite över ett år sedan. Jag har hört nu på senare tid att prövotiden har blivit 5 år. Jag har för mig att när jag tog mitt så var det bara två års prövotid.

Då undrar jag, Eftersom jag fortfarande har prövotid kvar. Har jag då fått 5 års prövotid eller har jag fortfarande två år som det var när jag tog de?

Jag kanske är ute och cyklar och det kanske är 5 år för mig med. Är lite osäker. Tog mitt körkort 2009-09-28.

Någon som har koll på detta?

9 108 Inlägg
17 oktober 2010
Det står på baksidan av ditt körkort. (Det ska göra iaf, det står inget på mitt eftersom jag har fått ett nytt körkort när jag tog MC-kort, hade ingen prövotid kvar) Det är för övrigt 2 år nu också och har varit så väldigt länge.

Varje år kommer dock skrönan tillbaka smile Det var samma snack när jag tog körkort för 10 år sedan.

5 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
MilleN skrev:
Det står på baksidan av ditt körkort. (Det ska göra iaf, det står inget på mitt eftersom jag har fått ett nytt körkort när jag tog MC-kort, hade ingen prövotid kvar) Det är för övrigt 2 år nu också och har varit så väldigt länge.

Varje år kommer dock skrönan tillbaka smile Det var samma snack när jag tog körkort för 10 år sedan.

Nu när du säger det så läser jag på mitt körkort. Det står i litet

"100.(20110928)"  Det måste vara när prövotiden går ut då. Det var ju gött att höra.

Mina kompisar som tar körkort nu säger att det är 5år. Men dom är väl ute och cyklar smile 

Skönt att prövotiden går ut om ett år då. Då kan man gasssa på lite lagom tills jag skaffar mig en egen bil.

711 Inlägg
17 oktober 2010
Man ska alltid vara källkritisk smile

Enl. KörkL 3 kap. 18 § så är det 2 år som gäller (med ett undantag):
Prövotid

18 § För ett körkort som utfärdats efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet. Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, ska prövotiden endast omfatta vad som kan återstå av prövotiden för det äldre körkortet.
   Första stycket gäller inte körkort med behörigheten AM. Lag (2009:189).

http://notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp … 980488.htm

9 108 Inlägg
17 oktober 2010
Dezpite skrev:

"100.(20110928)"  Det måste vara när prövotiden går ut då. Det var ju gött att höra.

Mina kompisar som tar körkort nu säger att det är 5år. Men dom är väl ute och cyklar smile 

Skönt att prövotiden går ut om ett år då. Då kan man gasssa på lite lagom tills jag skaffar mig en egen bil.

Gasssa på och gasssa på... En annan missuppfattning är att man blir av med körkortet vid minsta överträdelse under prövotiden men det är också en skröna (en ganska nyttig skröna visserligen), men det är samma regler som gäller med eller utan prövotid, skillnaden är att om man blir av med körkortet (vid vårdslöshet eller 31km/h över hastighetsgränsen t.ex.) måste man göra om teori och uppkörning.

Du bör inte köra olagligt hur som helst med nytaget kort, med tanke på dels plånboken (tro mig, man ångrar sig efteråt om man ligger 15km för fort, det är inte värt de 2800 eller vad det nu är) och dels att nybörjare helt enkelt inte har tillräckligt med erfarenhet och riskmedvetenhet.

/ Trafikläraren.

5 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
MilleN skrev:
Dezpite skrev:

Gasssa på och gasssa på... En annan missuppfattning är att man blir av med körkortet vid minsta överträdelse under prövotiden men det är också en skröna (en ganska nyttig skröna visserligen), men det är samma regler som gäller med eller utan prövotid, skillnaden är att om man blir av med körkortet måste man göra om teori och uppkörning.

Du bör inte köra olagligt hur som helst med nytaget kort, med tanke på dels plånboken och dels att nybörjare helt enkelt inte har tillräckligt med erfarenhet.

/ Trafikläraren.

Jo det är sant det du skriver.

Men man kanske har väldigt otur om man tex vill känna på bilen lite på en motorväg och ligger i 160-170 något. Då kanske man har riktigt otur och man får ta om det. Det är en mardröm. Därför tar jag inga risker.

228 Inlägg
17 oktober 2010
Lånar tråden lite.

Om man haft sitt körkort o 4 år (prövotiden har ju gått ut) och ska ta MC kort, blir det ny prövotid då eller hur fungerar det?

//Adde

Det e VI som e HAMMARBY!

9 108 Inlägg
17 oktober 2010
Prövotiden gäller endast på det första körkortet du tar, tar du körkort för lätt MC när du är 16 är alltså prövotiden väck när du blir 18 och ska ta B-kort smile

228 Inlägg
17 oktober 2010
tack Millen! då vet jag! smile

Det e VI som e HAMMARBY!

687 Inlägg
17 oktober 2010
Prövotiden räknas inte på AM-kort.

5 198 Inlägg
17 oktober 2010
När ska folk lära sej läsa  bak på körkortet.

9 108 Inlägg
17 oktober 2010
namcon skrev:
Fast dem som är 15 idag och tar du AM (Moped klass I, moped klass II, traktor, motorredskap klass II i samma sen oktober 2009) då är prövotiden slut när dem är 17 så dem har 1 fördel med att få göra teori å uppkörning för att få köra moppe då har dem ingen prövotid när dem tagit B sen. Och dem måste kunna reglerna för det är lika många frågor på AM som på B dvs 70 fårgor där 65 räknas och dem måste övningsköra först fast allra först få körkortstillstånd. tongue haha

+ att vi andra i trafiken får fördel med att dem som inte kan nå regler eller dem som suger på att köra får inget AM kort heller.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- … d-klass-1/ Om du vill se vad man får köra för nått på AM får du trycka på "har körkort" så ser man det på listan där, så allt ja skrev finns det fakta på också!

Men dem som hade förarbevis innan 1 oktober 2009 dem fick AM lättast då va det bara å skicka in ett kort på sig själv å betala upptrycknings avgiften så skulle dem få AM.
"30 teori frågor för förarbeviset och fick ha 7 fel"

Så dem som fick AM på det viset hade bara tur, så när 93-94orna inte kör moppe längre då har alla gjort uppkörning å teori. så innan dess finns det nog mopedister som inte kan reglerna/köra.

Nej nej, som Nehe sa gäller inte prövotiden AM.

Sedan är det väl rätt givet att de som redan hade tagit förarbevis för Moped Klass I ska få AM utan att göra nytt prov. Förr i tiden var det ju ännu simplare att få köra moppe så evolutionen har sin gilla gång.

5 198 Inlägg
17 oktober 2010
MilleN skrev:
namcon skrev:
Fast dem som är 15 idag och tar du AM (Moped klass I, moped klass II, traktor, motorredskap klass II i samma sen oktober 2009) då är prövotiden slut när dem är 17 så dem har 1 fördel med att få göra teori å uppkörning för att få köra moppe då har dem ingen prövotid när dem tagit B sen. Och dem måste kunna reglerna för det är lika många frågor på AM som på B dvs 70 fårgor där 65 räknas och dem måste övningsköra först fast allra först få körkortstillstånd. tongue haha

+ att vi andra i trafiken får fördel med att dem som inte kan nå regler eller dem som suger på att köra får inget AM kort heller.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- … d-klass-1/ Om du vill se vad man får köra för nått på AM får du trycka på "har körkort" så ser man det på listan där, så allt ja skrev finns det fakta på också!

Men dem som hade förarbevis innan 1 oktober 2009 dem fick AM lättast då va det bara å skicka in ett kort på sig själv å betala upptrycknings avgiften så skulle dem få AM.
"30 teori frågor för förarbeviset och fick ha 7 fel"

Så dem som fick AM på det viset hade bara tur, så när 93-94orna inte kör moppe längre då har alla gjort uppkörning å teori. så innan dess finns det nog mopedister som inte kan reglerna/köra.

Nej nej, som Nehe sa gäller inte prövotiden AM.

Sedan är det väl rätt givet att de som redan hade tagit förarbevis för Moped Klass I ska få AM utan att göra nytt prov. Förr i tiden var det ju ännu simplare att få köra moppe så evolutionen har sin gilla gång.

På den gamla goda tiden så köpte man moppen för 500spänn å körde,, å sen sålde man den för 600 å köpte ny å bara körde.

Sök