2742
Sök

Hur ladda batteriet enklast ( Volvo s60)

467 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej.

Idag skulle jag ladda batteriet med min c-tek laddare. Eftersom batteriet sitter krångligt till i bagageluckan började jag fundera på om man kan koppla in laddaren i motorrummet på pluspolen, och sedan jorda i någon plåtbit.

Fungerar det att göra så? Idag ladda jag rätt på batteriet. Men det är ju så krångligt o få dit kablarna där bak.
Men funkar det att klämma på plus-klämman på pluspolen i motorn, och sedan jorda i vilken metall som helst i motorrummet?

Och en annan sak: Läst om folk som har en ctek inbyggd i bilen som underhållsladdar så fort dom stoppar i motorvärmarkabeln. Hur gör man för att få det så? Måste det dras nya kablar o grejer då?

// Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

21 761 Inlägg
17 oktober 2010
#2
Det borde funka att göra så om du sätter minusladdkabeln på ett rejält ställe. Om du provar detta så ska du mäta både på laddkablarna och sedan på batteripolerna som jämförelse, spänningsskillnaden bör vara så liten som möjligt.

För att montera laddaren i bilen så måste du antagligen dra extra kablar så att laddaren får spänning via motorvärmarkabeln. smile


Sök