4108
Sök

Olovlig körning + Smitning från polisbil. (FRÅGA)

24 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Hej!
Någon som kan hjälpa oss?
En nära väns lillebror har fått trubbel.
Han har snott farsans nycklar till bilen och krockat i en polisjakt.
Han körde tydligen för fort, blev bedd av polisbil bakom att stanna men beslutade att fortsätta köra.
17 år och utan körkort smiter han ifrån en polsbil i 150 på en 90 väg.
Någon km framför krockar han i mitträcket bilen kvaddas totalt och när han går av bilen blir gripen.
Hans kompis bryter benet och han klarar sig med bruten arm.
Hur blir det nu.
Hur länge blir hans körkort uppskjutet? Hur täcker försäkringen med tanke på att han inte har körkort + smitit från polis? Ger försäkringsbolaget ut något till fadern om han stöldanmäler händelsen?
Lär detta bli ungdomsansalt för grabben?
Det han troligtvis lär åka fast för är olovlig körning, grov vårdlöshet i trafik, ej stop vid polismans beteckning + vållande till egen och annans kroppskada.
Snälla hjälp någon som vet.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
18 oktober 2010
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men kan inte smitning från polis räknas som våld mot tjänsteman?
lagen skrev:
I Brottsbalkens 17 kapitel framgår att
1 § Den som med våld eller hot om våld förgriper sig på någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Det samma skall gälla, om någon sålunda förgriper sig mot den som tidigare har utövat myndighet för vad denne däri gjort eller underlåtit.

551 Inlägg
18 oktober 2010
Han får väll skylla sig själv. Hoppas de drar in hans lämp på livstid. Vill inte ha den muppen i trafiken.

Haters gonna hate.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
18 oktober 2010
p12 skrev:
Han får väll skylla sig själv. Hoppas de drar in hans lämp på livstid. Vill inte ha den muppen i trafiken.

Ungdomsanstalt känns väl lite väl grovt tycker jag... men kan hålla med ovastående.

Angående förskingringsbolaget så borde det väl räknas som en vanlig bilstöld. Jag menar bilstöld som bilstöld eller???

I övrigt har jag inget att tillföra tråden.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

2 924 Inlägg
18 oktober 2010
Eftersom det är flera olika brott inblandade här så är det upp till Tingsrätten att avgöra straffet, finns inga svart-på-vitt svar som gäller i sånna här fall... och är han känd hos polisen för andra brott sen innan, så påverkar ju även det.

Men det ser mörkt ut och han kan nog räkna med relativt "hårt" straff... och se alla förmildrande straff utifrån det, som bonus...

~ Life is short, have FUN! ~

DFFL
9 020 Inlägg
18 oktober 2010
p12 skrev:

Vilken tur att det finns ansvarsfulla personer som du som aldrig kör fort.

Nu är det ju så att p.g.a. bristande erfarenhet och troligtvis noll kunnande om hur bilar uppför sig i höga hastigheter så begick killen ett misstag och krockade.

Vi kör alla för fort, vi begår alla misstag.

Till TS, han kan räkna med 2 år på lämpet, om pappan anmäler honom för stöld (Vilket han troligtvis måste göra för att få försäkringspengar) så åker han ju på det tillsammans med det du radade upp.
Böter, ersättningsskyldig till försäkringsbolaget och lite samhällstjänst kan jag tänka mig att de slänger in.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

588 Inlägg
18 oktober 2010
hoppas det inte var någon dyr bil bara, ersättningsskyldig till försäkringsbolaget är ju inte så kul... inte ifall man är 17

347 Inlägg
18 oktober 2010
FireTraXX skrev:
p12 skrev:

Nu är det ju så att p.g.a. bristande erfarenhet och troligtvis noll kunnande om hur bilar uppför sig i höga hastigheter så begick killen ett misstag och krockade.

Till TS, han kan räkna med 2 år på lämpet, om pappan anmäler honom för stöld (Vilket han troligtvis måste göra för att få försäkringspengar) så åker han ju på det tillsammans med det du radade upp.
Böter, ersättningsskyldig till försäkringsbolaget och lite samhällstjänst kan jag tänka mig att de slänger in.

Allvarligt talat så hela poängen är inte att han körde för fort utan att han snodde sin farsas bil, körde utan körkort och sedan bestämde sig för att dra ifrån polisen.
Finns inga ursäkter eller förklaringar mer än att han borde dels få hjälp för att ändra på tankegångarna + rejält får ta konsekvenserna av hans dumma handlande.

"Vi gör alla misstag" funkar bara om man omedvetet gör något dumt som man i förväg inte kunde förutse konsekvenserna av vilket vem som helst med lite i huvet kunde ha förutsett när tanken om att ta farsans bil kom upp i huvet.
Som tur var är det få som är såhär dumma när dom är unga vilket är tur för oss alla men någon måste sätta ner foten rejält för den här ungen vilket man tycker att föräldrarna redan borde ha gjort.

Sanizz
18 oktober 2010
Bara att smita ifrån polisen är väl 15-20 000 i böter. Det var vad en kompis fick i alla fall. Resten kan jag inte svara på tyvärr.

832 Inlägg
18 oktober 2010
davel skrev:
FireTraXX skrev:
p12 skrev:

Allvarligt talat så hela poängen är inte att han körde för fort utan att han snodde sin farsas bil, körde utan körkort och sedan bestämde sig för att dra ifrån polisen.
Finns inga ursäkter eller förklaringar mer än att han borde dels få hjälp för att ändra på tankegångarna + rejält får ta konsekvenserna av hans dumma handlande.

"Vi gör alla misstag" funkar bara om man omedvetet gör något dumt som man i förväg inte kunde förutse konsekvenserna av vilket vem som helst med lite i huvet kunde ha förutsett när tanken om att ta farsans bil kom upp i huvet.
Som tur var är det få som är såhär dumma när dom är unga vilket är tur för oss alla men någon måste sätta ner foten rejält för den här ungen vilket man tycker att föräldrarna redan borde ha gjort.

Inte för att försvara det han gjort men jag tror ju inte tanken var att dra ifrån snuten och kvadda pappas bil när han åkte iväg. Kan nog varit lite panik när han beslutade att köra ifrån snuten.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

687 Inlägg
18 oktober 2010
Sanizz skrev:
Bara att smita ifrån polisen är väl 15-20 000 i böter. Det var vad en kompis fick i alla fall. Resten kan jag inte svara på tyvärr.

Nej.

687 Inlägg
18 oktober 2010
Tycker att TS har sammanfattat det hela ypperligt.

olovlig körning
grov vårdlöshet i trafik kommer nog bli "vanlig vårdslöshet"
ej stop vid polismans beteckning / konsumeras
vållande till kroppskada
Hastighetsöverträdelse / konsumeras
Alternativt tillgrepp av fortskaffningsmedel OM pappan anmäler det.

Svårt att säga vad det blir för straff, men kännbart lär det bli.

551 Inlägg
18 oktober 2010
FireTraXX skrev:
p12 skrev:

är det någon ursäkt att vara utan erfarenhet? han hade ju för fan inte ens körkort, då ska man inte helle köra bil. så då är det ju inte så konstigt att han fuckar upp allt...

Haters gonna hate.

551 Inlägg
18 oktober 2010
Lurken_85 skrev:
davel skrev:
FireTraXX skrev:

Inte för att försvara det han gjort men jag tror ju inte tanken var att dra ifrån snuten och kvadda pappas bil när han åkte iväg. Kan nog varit lite panik när han beslutade att köra ifrån snuten.

vad har det med saken att göra?

som att säga: du går ut på stan o rånar en gammal kvinna, i paniken så råkar du ha ihjäl henne. borde ju få samma straff endå. idiot som idiot liksom

Haters gonna hate.

998 Inlägg
18 oktober 2010
Ja sista idioten är inte född än.
Vad glad han pappa måste vara på honom.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

24 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Ok, inte riktigt fått svar på det jag vill veta.
Men tack ändå.
De jag mest undrar, om pappan stöldanmäler, får han ut pengar då?
Och blir grabben skyldig försäkringsbolaget då eller hur blir det om han är 17 år och arbetslös?
Och andra viktiga frågan är CA hur långt hans körkort blir uppskjutet med tanke på att han redan börjat i körskola och har ett år på sig att fixa det. Uppskjutet menas det då från o med dagen man fyllt 18 eller från dagen man blir dömd till uppskjutet?
Tack på förhand, och snälla inga kommentarer om hur dum han är för det vet vi redan och hans pappa har redan tröttnat på han och skickat iväg han till fosterfamilj några veckor. Tänk även på att alla vi varit unga och dumma en gång i tiden :-)

DFFL
9 020 Inlägg
19 oktober 2010
alexiisz skrev:
Ok, inte riktigt fått svar på det jag vill veta.
Men tack ändå.
De jag mest undrar, om pappan stöldanmäler, får han ut pengar då?
Och blir grabben skyldig försäkringsbolaget då eller hur blir det om han är 17 år och arbetslös?
Och andra viktiga frågan är CA hur långt hans körkort blir uppskjutet med tanke på att han redan börjat i körskola och har ett år på sig att fixa det. Uppskjutet menas det då från o med dagen man fyllt 18 eller från dagen man blir dömd till uppskjutet?
Tack på förhand, och snälla inga kommentarer om hur dum han är för det vet vi redan och hans pappa har redan tröttnat på han och skickat iväg han till fosterfamilj några veckor. Tänk även på att alla vi varit unga och dumma en gång i tiden :-)

Pappan får ut pengar om han anmäler stölden.
Grabben kommer krävas på pengarna av försäkringsbolaget (Och de kommer vinna).
Blir det uppskjutet så är det X år från den dagen då brottet begicks.

Alla har vi varit unga och dumma, annars hade inte jag spenderat 160 timmar med att göra samhällstjänst  och betala skadestånd på mer än vad hälften av användarna här har betalat för sina bilar när jag var 15 och inte få övningsköra förrän jag var 17.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 482 Inlägg
19 oktober 2010
En nära vän va med om en snarlik incident. Han hade dessutom mer än 1.6 promille i blodet.
Han var dock 18-19.
Bilen fick dom helt enkelt köra till skroten, inget mer med det. Inga pengar nothing.

Han kom förbannat lindrigt undan med 30dagars samhällstjänst. Igentligen skulle han fått 6 månaders fängelse och dagsböter men pga vissa omständigheter fick han bara 30 dagars sammhällstjänst ( sjukt land vi bor i.. )
Detta hände för 3 år sen och han går fortfarande på villkorligt... 1 brott och han åker in 6 månader utan snack.

Körkort får han inte ta förns om 2år tror jag. Så 5 år uppskjutet.

BLT Service
Theracords Music Label

DFFL
9 020 Inlägg
19 oktober 2010
Noxxer skrev:
En nära vän va med om en snarlik incident. Han hade dessutom mer än 1.6 promille i blodet.
Han var dock 18-19.
Bilen fick dom helt enkelt köra till skroten, inget mer med det. Inga pengar nothing.

Han kom förbannat lindrigt undan med 30dagars samhällstjänst. Igentligen skulle han fått 6 månaders fängelse och dagsböter men pga vissa omständigheter fick han bara 30 dagars sammhällstjänst ( sjukt land vi bor i.. )
Detta hände för 3 år sen och han går fortfarande på villkorligt... 1 brott och han åker in 6 månader utan snack.

Villkorligt är alltid två år, jag har också fått det.

Russel Crowe, Gladiator.

12 086 Inlägg
19 oktober 2010
FireTraXX skrev:
Noxxer skrev:
Han var dock 18-19.

Villkorligt är alltid två år, jag har också fått det.

Jag känner folk som fått sina förlängda.

Sök