18 oktober 2010
Trådstartare
Har en V40 T4 som är chippad och annat större avgassystem. Det satt en stor dumventil modell "kina-skit" på.
När man accelererar på valfri växel och frikopplar på ca 2500varv eller högre så varvar motorn upp till ca 4-5500 varv. Det brukar oftast släppa efter några sekunder. Man kan genom att tvinga i den på en högre växel så varvar den ner och då släpper "gashänget". Samma sak gäller om man står stilla och torrvarvar högre än 2500 varv då går den upp till 4-5000 varv och om man sedan trycker till på gasen igen såblir den ännu högre och hänger sig där. Det släpper alltid efter en stund men olika lång tid varje gång. Man kan även lägga i en växel och slira koppling så motorvarvet sjunker och då försvinner även gashänget.
Kan även tillägga att den om man åker på låga varv och sedan släpper gasen på en växel (motorbromsar) så har jag laddtrycksmätare och den visar att vakuumet inte sjunker helt, utan den sjunker en bit och sedan håller kvar några sekunder och för att sedan sjunka lägre där den ska vara.
Jag har plockat bort dumpventilen då jag trodde det var den som hade strula till det med vakuumet. Nu när jag plockade bort den blev det ingen som helst skillnad. Jag hittar inga fel/hål på några vakuumslangar. Jag fick tips om att man skulle göra rent spjällhuset men det hjälpte inte alls. Nu börjar jag fundera på om det är tomgångsmotorn som strular till det. Någon som har något smart tips?
Mvh Petter