saab_sonett skrev:
Konstigt då. Jag har ett 20-tal dubbdäck i garaget. Alla är mer eller mindre körda. Alla har dubbutstick fortfarande utom de som är utslitna (Mindre än 5mm mönster) Jag har kört åtskilliga mil på vinterväg och sjöis under mer än 30 år. Ett däck som inte har dubbutstick biter inte på is. Lätt att kolla, du får inga eller mycket små spår i isen efter dubben. Att dubben sätter sig är riktigt, men den sjunker inte in i däcket. Då är det feldubbat. Jag har dubbat däck själv och borrar du för djupt så sjunker dubben in. Borrar du till rätt djup så har du utstick tills dubben är nedsliten.
Vill inte mästra dig, men jag har jobbat inom området under 30år och tror mig ha viss grundkunskap
hur ett dubbat däck ska fungera och se ut!
Om vi nu tar kompletteringsdubbning som du nu talar om, där man borrar egna hål?
Om du borrar hålet för djupt så skadar du däcket och borrar du för grunt så att du får ett
för långt utstick eller för lite gummi för dubben att sätta sig i så viker sig dubbarna!
Att dina dubbar sticker ut kan bero på en mängd egenskaper hos däcket/dubben?
I Sverige får du max ha ett utstick på 2mm men det är oftast mindre.
Om dina däck med litet utstick har dåligt fäste på is så kan det givetvis ha flera orsaker,
men ett troligt senario är ju att däcket är gammalt och torrt/hårt, då har däcket
tappat sin naturliga mjukhet och dubben når givetvis inte ner till isen.
Att dubben sjunker, betyder att när dubbmaskinen släpper ner dubben i hålet så kan den omöjligt
gå enda ner då hålet inte har samma form som dubben, när dubben sedan blir varm av friktionen mot
asfalten så "smälter/formar" sig gummit efter dubben.