3435
Sök

Vill ha hjälp med att koppla in flera slutsteg till stereo med en lågnivå ingång!mm

668 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Tjena Gorgare behöver hjälp med hur jag ska koppla in mitt ljud i min volvo.

Vad är som ska kopplas in?

Två slutsteg:

Ett Mds 254 gt på 2x75 wrms (ska driva ett par 12" gas basar)

Ett Alpine 3553 4x40 wrms    (ska driva pioneer 6x9 och ett par Mds 5,25)

För att koppla in dessa behöver jag alltså 3 lågnivå kablar men min stereo har bara 1 lågnivå ingång.
Hur gör man? Kan man koppla ihop två sånna här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … r-RCA-2-4/

Tack på förhand! Henning:)

Ps Vet att det inte är några proffs steg men har man inte pengar så har man inte.

Vill ni ha bilder säg till! ds

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 oktober 2010
Byt huvudenhet (stereo) så du får en med iaf ett par utgångar, annars så får du ju monoljud i högtalarna och det är inte så kul. Annars så får du köra med såna där splittar, eller om det finns utgångar på nåt av stegen så kan du använda dom för att linka vidare till nästa.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

668 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Byt huvudenhet (stereo) så du får en med iaf ett par utgångar, annars så får du ju monoljud i högtalarna och det är inte så kul. Annars så får du köra med såna där splittar, eller om det finns utgångar på nåt av stegen så kan du använda dom för att linka vidare till nästa.

Har tyvär inte pengar till att köpa ny huvudenhet. Så att köra med sådana jag länkade till gör att det blir mono ljud?

Dieselpower!
534 Inlägg
21 oktober 2010
C-son skrev:
Köp 2 såna och sätt en i stereon och sen en i den första så funkar det sen, annars kan du koppla mellan stegen om du har "link out" på nåt av stegen?

Om han bara vill ha bas från 5,25orna o 6x9orna så visst smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 oktober 2010
om vad är de för stereo ?  skickar den hela registret i lågnivån lr är de bara sub utbång ? om de  är helaregistret så kan du köra med y split men då kmr nog signalen bli rätt klen. iaf för mig så halverades signalen.

4 586 Inlägg
21 oktober 2010
Det brukar finnas utgångar på slutsteg så du kan koppa vidare till nästa steg.

807 Inlägg
21 oktober 2010
skippa 6x9 och filtrerar signalen på bassteget. Då kan du iaf ha kvar inställningsmöjligheter till frontsystemet.
Ska det bli vettigt så är det tyvärr en stereo med fler utgångar enda lösningen om det ska låta vettigt

I'd rather die like a man, than live like a coward

1 727 Inlägg
21 oktober 2010
henne_svenne skrev:
Har tyvär inte pengar till att köpa ny huvudenhet. Så att köra med sådana jag länkade till gör att det blir mono ljud?

Att köra med flera splittar gynnar ingen stereo, du kommer inte att kunna styra ut stegen så bra, så jag tycker du ska köra med ett steg på det du kan, försöka få ihop nån krona till en ny HU, eller köpa en BRA linedriver för runt 500:-. Sök Zealum ZLD-1

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

668 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
Det brukar finnas utgångar på slutsteg så du kan koppa vidare till nästa steg.

Jag har för mig att ett av stegen har det. Ska kolla det idag.

Motborgare
1 099 Inlägg
23 oktober 2010
Horsyhorse skrev:
henne_svenne skrev:

Att köra med flera splittar gynnar ingen stereo, du kommer inte att kunna styra ut stegen så bra, så jag tycker du ska köra med ett steg på det du kan, försöka få ihop nån krona till en ny HU, eller köpa en BRA linedriver för runt 500:-. Sök Zealum ZLD-1

Pierre

Det borde väl finnas nån multikanal linedriver, som inte kostar skjortan, så det inte behövs nån splitter alls?

-- K

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
23 oktober 2010
På en del 4-kanaliga steg så räcker det att man kopplar in signal till ena lågnivåparet och så skickas signalen vidare internt om man inte har något anslutet på det andra paret lågnivåingångar.

Körde så på mina Phoenix Gold M44 när jag hade dem i Expressen.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Sök