Vibrerar i ratten kan detta vara bromsskivorna eller annat på volvo 940?

bilen_
21 oktober 2010 · 18 Inlägg

hej, ja har problem då det vibrerar i ratten när ja kör min bil, hjulen är balanserade så det ska inte vara dom. min fråga är kan detta vara bromsskivorna som skapar problemet? eller om någon vet något annat vanligt på volvo 940 som kan göra att det vibrerar, vibrationerna kommer i höga hastigheter 90 och fortsätter därifrån skakar ännu värre vid inbromsning. är ett ganska så störande problem och vill gärna åtgärda detta. mkt tacksam för svar fråga gärna ifall denna info inte är tillräcklig

reebstyle
21 oktober 2010 · 93 Inlägg

skulle starkt tro på bromsarna
min 940 höll på PRECIS likadant visade sig vara frambromsarna som var totalslut med stora rostkanter
har bytt belägg och knackat bort kanterna(i väntan på nya skivor) nu bromsar den så mjukt o fint smile

bilen_
21 oktober 2010 · 18 Inlägg

reebstyle skrev:
skulle starkt tro på bromsarna
min 940 höll på PRECIS likadant visade sig vara frambromsarna som var totalslut med stora rostkanter
har bytt belägg och knackat bort kanterna(i väntan på nya skivor) nu bromsar den så mjukt o fint smile

okej okej. men vibrerade det när du körde och inte bara när du bromsade? ja jag får nog också ta och köpa nya belägg och skivor fram! va har du för årsmodell? abs?

reebstyle
21 oktober 2010 · 93 Inlägg

ja det börja härja när man kom upp i 90-100+ och hela containern skaka när man  bromsade   
den är en 95a med abs

mina skivor hadde ju växt sig en fin rostkant som skärt in i belägget  så typ bara halva  belägget faktist rörde skivan:P 

men bort med däcken o känn och kolla det är det enda sättet att vara helt säker smile

beckstroem
22 oktober 2010 · 871 Inlägg

balansvikterna kan ha trillat av ? men troligast är nog att skivorna är skeva, är det mycket kvar av dem åk till närmaste företag med svarv och få dem svarvade, onödigt att köpa nya ifall det är mycket kvar av dem smile

bilen_
22 oktober 2010 · 18 Inlägg

reebstyle skrev:
ja det börja härja när man kom upp i 90-100+ och hela containern skaka när man  bromsade   
den är en 95a med abs

mina skivor hadde ju växt sig en fin rostkant som skärt in i belägget  så typ bara halva  belägget faktist rörde skivan:P 

men bort med däcken o känn och kolla det är det enda sättet att vara helt säker smile

okej okej, min är nämligen också en -95a med abs! hmm ja skivorna ser ut att vara helt slut å de är mkt rost. ja börjar att byta belägg å skivor fram. stor chans att det är det.. vet ju inte liksom vad som mer skulle ge vibrationer än om dom är skeva eller som du säger rost och annat skit. bilen har ju gått 35 000 mil å skulle tippa på att skivorna aldrig är bytta så det skadar nog inte med nya skivor heller tack för ditt svar känns ju som att troligen är bromsarna då.

bilen_
22 oktober 2010 · 18 Inlägg

beckstroem skrev:
balansvikterna kan ha trillat av ? men troligast är nog att skivorna är skeva, är det mycket kvar av dem åk till närmaste företag med svarv och få dem svarvade, onödigt att köpa nya ifall det är mycket kvar av dem smile

nej ja har själv balanserat dom å det vibrerade direkt efter när ja testade eftersom ja först trott att det var obalans i hjulen men det är de tyvärr inte.. hade vart ett lättare fel, och ja som sagt störst troligt att det är skivorna som är problemet ska byta detta hjälper det inte får man väl leta vidare efter fel om det är något annat i framvagn osv men tycker ju dock inte det kan va något annat än bromsar eftersom det blir värre när man bromsar och det är i samma hastigtheter, tack för ditt svar mvh

mats757
22 oktober 2010 · 921 Inlägg

bilen_ skrev:

beckstroem skrev:
balansvikterna kan ha trillat av ? men troligast är nog att skivorna är skeva, är det mycket kvar av dem åk till närmaste företag med svarv och få dem svarvade, onödigt att köpa nya ifall det är mycket kvar av dem smile

nej ja har själv balanserat dom å det vibrerade direkt efter när ja testade eftersom ja först trott att det var obalans i hjulen men det är de tyvärr inte.. hade vart ett lättare fel, och ja som sagt störst troligt att det är skivorna som är problemet ska byta detta hjälper det inte får man väl leta vidare efter fel om det är något annat i framvagn osv men tycker ju dock inte det kan va något annat än bromsar eftersom det blir värre när man bromsar och det är i samma hastigtheter, tack för ditt svar mvh

Även om man har perfekt balanse i hjulen så kan det vara så att dom inte är runda.

Men visst, även dåliga bromsskivor kan göra problem. Blir bromsarna varma när du kör?
Gummibussningar i bra skick, styrleder, spindlar?
Kan du låna andra hjul att prova med först, vinterhjulen kanske. Enkelt och snabbt, utesluter en sak i taget.

Mats

bilen_
22 oktober 2010 · 18 Inlägg

mats757 skrev:

bilen_ skrev:

beckstroem skrev:
balansvikterna kan ha trillat av ? men troligast är nog att skivorna är skeva, är det mycket kvar av dem åk till närmaste företag med svarv och få dem svarvade, onödigt att köpa nya ifall det är mycket kvar av dem smile

nej ja har själv balanserat dom å det vibrerade direkt efter när ja testade eftersom ja först trott att det var obalans i hjulen men det är de tyvärr inte.. hade vart ett lättare fel, och ja som sagt störst troligt att det är skivorna som är problemet ska byta detta hjälper det inte får man väl leta vidare efter fel om det är något annat i framvagn osv men tycker ju dock inte det kan va något annat än bromsar eftersom det blir värre när man bromsar och det är i samma hastigtheter, tack för ditt svar mvh

Även om man har perfekt balanse i hjulen så kan det vara så att dom inte är runda.

Men visst, även dåliga bromsskivor kan göra problem. Blir bromsarna varma när du kör?
Gummibussningar i bra skick, styrleder, spindlar?
Kan du låna andra hjul att prova med först, vinterhjulen kanske. Enkelt och snabbt, utesluter en sak i taget.

Mats

ja precis det är detta jag har vart lite orolig för, det kan ju va rätt så många olika saker. de kan va lite glapp eller annat i framvagnen som gör att det vibrerar. hmm jadu vet inte om bromsarna blir varma faktiskt, men bromsskivorna ser dock helt utslitna ut är lite guldig nyans och ser allmänt slitna ut. japp vinterdäcken åker ju ändå på nu så har man tur är det ju ett sådant enkelt fel. annars är de väl bara till att börja med bromsar, hjälper inte det får man väl rycka å slita lite å se om det är några glapp någonstanns. tack för svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang