2629
Sök

Vinterköra en ny bil, Bör jag vara orolig?

239 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Hej, tänker och funderar hela tiden. Är ett samtal ifrån att köpa mig en ny bil i stort sätt.

En Honda Type-R 2009. Körd en vinter redan, köper jag denna får den gå denna vintern också.
Bör jag vara orolig över att bilen ska rosta redan efter 2 vintrar? Om jag sköter bilen, tvättar osv regelbundet.
Nästa vinter får det nog bli en vinter bil.

Måste bara få ett par svar, kan inte ens sova pga av detta, stört!

Forummoderator
26 373 Inlägg
21 oktober 2010
Om min 31:åriga Mazda 323:a med tveksamt rostskydd från fabrik, har klarat sig alla dessa år med normal skötsel, tvätt och så vidare - så ska nog en nästan ny bil klara sig också smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

dARKiE
5 031 Inlägg
21 oktober 2010
Kör in den på dinitrol verkstad å få den rostskyddad  undertill/dörrar osv så bör du ej vara orolig mer.

Spola av den ofta i vinter bara från saltet.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

239 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
Ja en vinter där jag försöker köra så pedant som möjligt borde väl gå, samt låna fars bil om möjligt. Vill bara bli säker blir så jävla lätt osäker och rädd om saker.

Thorssa
22 oktober 2010
Den lär nog inte börja rosta efter två vintrar även om de skiter i att tvätta den helt och hållet...

772 Inlägg
22 oktober 2010
Har du inte Rostskydds garanti på en sådan ny bil? Och om den då mot all förmodan (om du skiter i att tvätta överhuvudtaget, och dränker den i salthavet en stund, ironi. smile ) skulle börja rosta, så får du ju det åtgärdat. smile
Senast redigerat av PoulZen (22 oktober 2010)

8 883 Inlägg
22 oktober 2010
Bilar är tillför att användas och så länge det inte rör sig om en roadster så ser jag ingen anledning till att inte köra året om.

Tycker att det gått inflation i att ställa av dussinbilar inför vintern och köra en bil som i många fall har lägre säkerhet än den bilen man annars kör...

Det är just på vintern man ska ha en säker bil enligt mig.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

4 637 Inlägg
22 oktober 2010
Med normal skötsel kan du nog köra hur många vintrar som helst. Inte ens min gamla bil med dåligt rostskydd/rostskyddskonstruktion verkar ta illa upp av lite salt. Några enstaka rostlagningar på 30 år och då verkar den vara använd en hel del på vintern och med rätt skötsel hade lagningarna varit obefintliga.

Om du däremot köper en osäker vinterbil och krockar så har du kanske ändå ingen nytta av Civicen längre...

Gissar på att du köpt en så pass dyr bil för att njuta av den, så varför åka runt och sura halva året i en annan bil? Livet är för kort för det. smile
Senast redigerat av EmilHammarlund (22 oktober 2010)

DFFL
9 020 Inlägg
22 oktober 2010
Min bil har körts varje vinter sen den var ny för 6 år sedan och undervinterhalvåret så tvättas den knappt...
Men den har inte börjat rosta än.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

KUNG
441 Inlägg
22 oktober 2010
Hamilton skrev:
Bilar är tillför att användas och så länge det inte rör sig om en roadster så ser jag ingen anledning till att inte köra året om.

Tycker att det gått inflation i att ställa av dussinbilar inför vintern och köra en bil som i många fall har lägre säkerhet än den bilen man annars kör...

Mvh
Hamilton

Det håller jag inte med om jag skulle aldrig ta ut min 300 i snö  yikes   Vill man ha en fin bil så är det ju klart bättre att inte köra med den på vintern.

Ang hondan så borde den klara av två vintrar dock.

772 Inlägg
22 oktober 2010
Mogel skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Det håller jag inte med om jag skulle aldrig ta ut min 300 i snö  yikes   Vill man ha en fin bil så är det ju klart bättre att inte köra med den på vintern.

Ang hondan så borde den klara av två vintrar dock.

Fast egentligen finns det inget på bilen som tar mer skada, bara för att man kör på vintern.
Men det är klart, tvättar man aldrig samt lägger sig på varvstoppet direkt efter man vridit om
nyckeln när det är -20grader så sliter det ju mer. smile

Men bilar som går och står mycket vid kusterna, kan ju faktiskt bli mer skadade än en likadan
bil som körts under vinter. Allt beror på hur noga man är med bilen och hur man sköter den.

Random Hero
4 047 Inlägg
22 oktober 2010
Körde min Ford st170 i snö igår, de gör ja aldrig om. Sportstyrning, stooora bromsa, coilovers, sommardäck, o en bil som väger 1280kg va rent ut sagt äckligt att köra.

Honda ctren är ju en ganska liknande bil kan ja tänka mig.  Kör inte bilen i vinter!

Dog food lid. Backwards

772 Inlägg
22 oktober 2010
DusanMandick skrev:
Körde min Ford st170 i snö igår, de gör ja aldrig om. Sportstyrning, stooora bromsa, coilovers, sommardäck, o en bil som väger 1280kg va rent ut sagt äckligt att köra.

Honda ctren är ju en ganska liknande bil kan ja tänka mig.  Kör inte bilen i vinter!

Sen är väll inte sommardäck att rekomdendera på någon bil som ska köras i snö. smile

dARKiE
5 031 Inlägg
22 oktober 2010
DusanMandick skrev:

Kan ju bero på sommardäcken.. roll
Lågprofil gör styrningen styvare. Hade nog blitt lättare med ballong vinterdäck.

Random Hero
4 047 Inlägg
22 oktober 2010
Darkie skrev:
DusanMandick skrev:

Lågprofil gör styrningen styvare. Hade nog blitt lättare med ballong vinterdäck.

Körde med vinterdäck idag, i stort sett samma grej, bilen beter sig som en ishockeypuck på isen. Lite roligt att köra iofs big_smile

Dog food lid. Backwards

dARKiE
5 031 Inlägg
22 oktober 2010
DusanMandick skrev:
Darkie skrev:
DusanMandick skrev:

Körde med vinterdäck idag, i stort sett samma grej, bilen beter sig som en ishockeypuck på isen. Lite roligt att köra iofs big_smile

Så det ska vara wink

122 Inlägg
22 oktober 2010
Vad är meningen med att ha vinterbil om man holkar runt i Saab/Volvo resten av året? hmm

2 230 Inlägg
22 oktober 2010
DusanMandick skrev:

å vad fan är sportstyrning? å mjuka dämparna lite å rediga vinterdäck å gasa inte så mkt så gåre fint wink

å till TS, klart bara köra det om du är pedant eller nå så tvätta den lite extra då du åkt bar så äre inge problem. itne för jag tror det är det iaf på så pass ny bil.
Senast redigerat av Rojpen (22 oktober 2010)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

5 198 Inlägg
22 oktober 2010
En bil är till för att användas 365 dagar om året

Forummoderator
26 373 Inlägg
22 oktober 2010
gamlingen skrev:
En bil är till för att användas 365 dagar om året

Precis. Ibland till och med 366 dagar om året smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök