2634
Sök

Vinterköra en ny bil, Bör jag vara orolig?

8 883 Inlägg
25 oktober 2010
#41
Håller med PoulZen i att man ska ju även se till att bilen är lika fin under.
En bil som inte tål att köras på vintern pga risk för rost skulle jag personligen inte köpa.
Givetvis ser man till att ha ett lika bra skydd under bilen som bilen, rostskyddsbehandling med årliga kontroller gör att man inte behöver vara orolig för att bilen rostar sönder...

Är man rädd om bilen så ser man till att den klarar vintern lika bra som sommaren, att ställa av bilen på vintern pga rädsla för rost ja då skulle jag nog fundera på att cykla eller stanna hemma......

Blir min 3e vinter och bilen är fortfarande lika fin som när den lämna bandet i Trollhättan.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

3 259 Inlägg
25 oktober 2010
#42
PoulZen skrev:
JonR skrev:
PoulZen skrev:

Ja, och som jag sa skrev så finns det inget som egentligen gör att bilen tar mer skada. Inte ens salt skadar bilen om du spolar av den regelbundet. smile
Det är endast på ren obehandlad metall som salt börjar verka direkt. Och det är något dom försöker undvika på alla nya bilar som byggs. Hört talats om rostskyddsgaranti? smile

Ja och som jag skrev så gör salten en väldigt stor skada! Varför tror du norrlandsköra och gotlandskörda bilar är såpass mycket fräschare än resten av bilarna? Så du menar att man ska spola av bilen undertill och ovantill varje gång man har kört med den i salt? För det lär man göra om saltet inte ska göra nån skada! Antar att du inte har tittat under en bil nångång, men iallafall så finns där hur som helst många i stort sett obehandlad metallytor som saltet kan gnaga på! Dom ytor som är ytbehandlade och som utsätts för tusentals stenskott varje gång man närmar sen vägkanten håller inte i all evighet! Salt dödar bilar fruktansvärt mycket och kommer vara så, så länge bilarna är gjorda i metall! Oavsett vad för s.k "rostskydd" som finns och används!

Ja angående rostskyddsgarantin så var det ju några som hann före mig att förklara det..

Är man rädd om bilen så kör man inte med den på vintern! Känner man att man har råd så kör man ändå!smile

Mvh/Jon

Fast nu pratar vi om bilar som är körda en eller två vinter säsonger.
Självklart brukar norrlands och gotlandskörda bilar inte vara lika angripna av rost som har uppkommit
av salt, men då snackar vi bilar som är 10 år gamla och äldre.
Du verkar ju vilja få det till att även om man är nogrann och spolar av bilen regelbundet så kommer bilen
vara sönderrostad efter en vinter.
Och ja, jag har sett många bilar undertill eftersom jag jobbar på en verkstad, och nej dom obehandlade
metallytor som du pratar om, är tex länkarmar och såna saker som rostar först, och dom är
oftast gjorda av tjock metall, så om det börjar rosta så kan det gå 10år innan det är förstört på grund
av rost. Golv och så vidare är behandlat och håller ett flertal år utan att ta skada.

Men varför tror ni att undersidan inte behöver underhåll och mer underredsbehandling? Dom flesta här
polerar och putsar på ovansidan av sin bil ett flertal ggr per år för att det ska hålla sig snyggt och skyddat, men undersidan kan man strunta i?
Jag står fast vid att en bil tål absolut att köras på vintern utan att ta skada om du behandlar undersida
lika bra som ovansida.

Och riktigt så illa med rostskyddsgarantin som ni vill få det till är det inte. Men självklart om biltillverkaren kan snacka omkull er och få er att tro att det bara är ett ord som låter fint och inte gäller egentligen, ja då får ni ju skylla er själva. Det går att få till ganska mkt på rostskyddsgarantin om man inte ger sig.

Bilar tar skada av salt, det bara är så! Sen hur stor skadan blir beror helt och hållet på bilmodell. Jag har inte skrivit nånstans att en bil är sönderrostad på en vinter, frågan var om det är skadligt att köra på vintern och du påstog att det inte var mer skadligt än att köra på sommaren och det påstår jag att det är! En bil som går på vinter rostar mycket mer än en bil som går enbart på sommarn, både ovanpå och undertill! Helt omöjligt att hålla bilen 100% fri från stenskott som salten kan lägga sig i och rosta! Är man väldigt rädd om en bil så ska man undvika att köra den i salt! Jätteenkelt! smile

Ja visst ska man se till undersidan lika bra som ovansidan, men vilken svensson med familj och jobb har tid att putsa sitt underrede? smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Random Hero
4 047 Inlägg
25 oktober 2010
#43
Torlejf skrev:
FireTraXX skrev:
Torlejf skrev:

Det är inte bilens fel, det är ditt.
Jösses, folk tycker allt är svårt att köra på vintern idag, sladdar man av motorvägen när man kör i 200 så är det däckens fel..

Och vad har "sportstyrning", coliovers och stora bromsaroch lätt bil att göra med vinterkörning?
Mvh. David.

Det blir ju svårare då, Har du nånsin sett en F1-bil på E6 i snöstorm?
Nej precis, det är ju därför!

Jag gör en vild chansning och tolkar det som ironi. wink
Att man inte kan köra en modern Ford på vintern för att det är "äckligt att köra", då kan man inte köra bil. Då är det säkrast för alla att ställa in bilen i ett garage och åka buss på vintern.
Istället för att man drar igång en gammal skitbil (nu pratar vi rent generellt, för det är oftast så det blir) utan ABS, antisladd och det enda som kan likna en airbag är om man förvarar kondomer i handskfacket.

Jag kommer aldrig ställa undan en bil under vintern.

Mvh. David.

Hahah du ska ta mitt inägg med en viss ironi också wink Det ja menar med äckligt att köra, är att sommardäck på blixthalka och en bil värd bortåt 80K och en medelinkomst är en äcklig tanke om det
skulle springa upp ett rådjur eller om de blir svårstannat i en korsning smile wink

Och nu i vinter kör jag en omega a utan abs, airbag smile

Dog food lid. Backwards

772 Inlägg
25 oktober 2010
#44
JonR skrev:
PoulZen skrev:
JonR skrev:

Ja och som jag skrev så gör salten en väldigt stor skada! Varför tror du norrlandsköra och gotlandskörda bilar är såpass mycket fräschare än resten av bilarna? Så du menar att man ska spola av bilen undertill och ovantill varje gång man har kört med den i salt? För det lär man göra om saltet inte ska göra nån skada! Antar att du inte har tittat under en bil nångång, men iallafall så finns där hur som helst många i stort sett obehandlad metallytor som saltet kan gnaga på! Dom ytor som är ytbehandlade och som utsätts för tusentals stenskott varje gång man närmar sen vägkanten håller inte i all evighet! Salt dödar bilar fruktansvärt mycket och kommer vara så, så länge bilarna är gjorda i metall! Oavsett vad för s.k "rostskydd" som finns och används!

Ja angående rostskyddsgarantin så var det ju några som hann före mig att förklara det..

Är man rädd om bilen så kör man inte med den på vintern! Känner man att man har råd så kör man ändå!smile

Mvh/Jon

Fast nu pratar vi om bilar som är körda en eller två vinter säsonger.
Självklart brukar norrlands och gotlandskörda bilar inte vara lika angripna av rost som har uppkommit
av salt, men då snackar vi bilar som är 10 år gamla och äldre.
Du verkar ju vilja få det till att även om man är nogrann och spolar av bilen regelbundet så kommer bilen
vara sönderrostad efter en vinter.
Och ja, jag har sett många bilar undertill eftersom jag jobbar på en verkstad, och nej dom obehandlade
metallytor som du pratar om, är tex länkarmar och såna saker som rostar först, och dom är
oftast gjorda av tjock metall, så om det börjar rosta så kan det gå 10år innan det är förstört på grund
av rost. Golv och så vidare är behandlat och håller ett flertal år utan att ta skada.

Men varför tror ni att undersidan inte behöver underhåll och mer underredsbehandling? Dom flesta här
polerar och putsar på ovansidan av sin bil ett flertal ggr per år för att det ska hålla sig snyggt och skyddat, men undersidan kan man strunta i?
Jag står fast vid att en bil tål absolut att köras på vintern utan att ta skada om du behandlar undersida
lika bra som ovansida.

Och riktigt så illa med rostskyddsgarantin som ni vill få det till är det inte. Men självklart om biltillverkaren kan snacka omkull er och få er att tro att det bara är ett ord som låter fint och inte gäller egentligen, ja då får ni ju skylla er själva. Det går att få till ganska mkt på rostskyddsgarantin om man inte ger sig.

Bilar tar skada av salt, det bara är så! Sen hur stor skadan blir beror helt och hållet på bilmodell. Jag har inte skrivit nånstans att en bil är sönderrostad på en vinter, frågan var om det är skadligt att köra på vintern och du påstog att det inte var mer skadligt än att köra på sommaren och det påstår jag att det är! En bil som går på vinter rostar mycket mer än en bil som går enbart på sommarn, både ovanpå och undertill! Helt omöjligt att hålla bilen 100% fri från stenskott som salten kan lägga sig i och rosta! Är man väldigt rädd om en bil så ska man undvika att köra den i salt! Jätteenkelt! smile

Ja visst ska man se till undersidan lika bra som ovansidan, men vilken svensson med familj och jobb har tid att putsa sitt underrede? smile

Mvh/Jon

Ja, att den tar skada av salt håller jag med om. Men en bil tar oxå skada av surt regn och fågelskit och skit från träden som bara händer på sommaren. Men alla kör ju bil på sommaren ändå.
Så nej, jag tycker inte det är mer skadligt att köra på vintern bara för att dom saltar. Med rätt underhåll sommar som vinter så ska det inte synas direkt om bilen är vinterkörd.
Stenskott får du sommar som vinter ändå, oftast mest på våren eftersom dom inte sopar upp gatorna så snabbt, när det är snö ute så flyger inte stenarna upp heller lika mycket.

Men det är mitt tycke. Och om vi tycker olika så får det vara så. smile
En bil ska köras, det är den byggd för.

3 259 Inlägg
26 oktober 2010
#45
PoulZen skrev:
Ja, att den tar skada av salt håller jag med om. Men en bil tar oxå skada av surt regn och fågelskit och skit från träden som bara händer på sommaren. Men alla kör ju bil på sommaren ändå.
Så nej, jag tycker inte det är mer skadligt att köra på vintern bara för att dom saltar. Med rätt underhåll sommar som vinter så ska det inte synas direkt om bilen är vinterkörd.
Stenskott får du sommar som vinter ändå, oftast mest på våren eftersom dom inte sopar upp gatorna så snabbt, när det är snö ute så flyger inte stenarna upp heller lika mycket.

Men det är mitt tycke. Och om vi tycker olika så får det vara så. smile
En bil ska köras, det är den byggd för.

Om jag tillåts att gissa så tar bilen mycket mer skada på vintern av vägsalt än på sommaren än surt regn och fågelskit! Och det törs jag satsa en bra peng på! Nej allting är ju relativt, som sagt så gör ju inte saltet nån direkt skada om det spolas bort direkt men om man ska vara realistisk så finns det ingen som har tid att tvätta bilen efter varje gång man varit ute o kört! Ja självklart kan man få stenskott på sommaren också, men det är vintertid som dom börjar rosta av vägsaltet som möter den plåtrena/grundfärgade ytan. Det är ren fakta, det är inte vad jag tycker, salt i alla former dödar bilar/metall oavsett om det kommer från havsvindar eller vart det nu kommer ifrån, men att dränka sin bil i vägsalt på vintern är inte lika nyttigt som att inte dränka sin bil i vägsalt hur man än vrider och vänder på det!

Som sagt så beror det på om man vill ha sin bil i så nära nyskick som möjligt eller om man inte tycker normalt slitage spelar nån roll om man ska köra på vintern eller ej!

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (26 oktober 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

772 Inlägg
26 oktober 2010
#46
JonR skrev:
Om jag tillåts att gissa så tar bilen mycket mer skada på vintern av vägsalt än på sommaren än surt regn och fågelskit! Och det törs jag satsa en bra peng på! Nej allting är ju relativt, som sagt så gör ju inte saltet nån direkt skada om det spolas bort direkt men om man ska vara realistisk så finns det ingen som har tid att tvätta bilen efter varje gång man varit ute o kört! Ja självklart kan man få stenskott på sommaren också, men det är vintertid som dom börjar rosta av vägsaltet som möter den plåtrena/grundfärgade ytan. Det är ren fakta, det är inte vad jag tycker, salt i alla former dödar bilar/metall oavsett om det kommer från havsvindar eller vart det nu kommer ifrån, men att dränka sin bil i vägsalt på vintern är inte lika nyttigt som att inte dränka sin bil i vägsalt hur man än vrider och vänder på det!

Som sagt så beror det på om man vill ha sin bil i så nära nyskick som möjligt eller om man inte tycker normalt slitage spelar nån roll om man ska köra på vintern eller ej!

Mvh/Jon

Fast jag tycker att om man är så rädd för att köra bil på vintern på grund av saltet, som faktiskt inte
förstör hela bilen under en vinter om du sköter den, då ska man inte köra den på sommaren heller
just för att bilen tar skada då oxå, av bland annat surt regn och sommarsaltning.
En bil behöver konstant underhåll. Men ingen bryr sig om/ids lägga ner så mycket pengar och tid
på undersidan som på ovansidan, och det är det som gör att bilarna rostar så mkt som dom gör.
Många betalar flera tusen per år i tvätt och lackförseglingar antingen dom gör det själva eller lämnar
bort bilen. Men underredsbehandla tycker man att det räcker en gång under hela bilens livslängd
och många gör det inte ens en gång.

En lackförsegling för cirka 4000kr, ger ett bra skydd för lacken under cirka ett år.
En underredsbehandling för cirka 4000kr ska hålla hela bilens livslängd? Det säger ju sig
självt att det funkar inte så. Hade vi gjort tvärtom, lagt 4000kr varje år på att skydda bilens
underrede så kan jag lova dig (och det törs jag sätta en bra peng på!) att då hade det inte
varit några som helst problem att köra bilen året runt.
Och du hade aldrig behövt oroa dig för om bilen ska börja rosta bara för att du kör vintertid
på saltade vägar.

517 Inlägg
26 oktober 2010
#47
FireTraXX skrev:
Torlejf skrev:
DusanMandick skrev:
Körde min Ford st170 i snö igår, de gör ja aldrig om. Sportstyrning, stooora bromsa, coilovers, sommardäck, o en bil som väger 1280kg va rent ut sagt äckligt att köra.

Honda ctren är ju en ganska liknande bil kan ja tänka mig.  Kör inte bilen i vinter!

Det är inte bilens fel, det är ditt.
Jösses, folk tycker allt är svårt att köra på vintern idag, sladdar man av motorvägen när man kör i 200 så är det däckens fel..

Och vad har "sportstyrning", coliovers och stora bromsaroch lätt bil att göra med vinterkörning?
Mvh. David.

Det blir ju svårare då, Har du nånsin sett en F1-bil på E6 i snöstorm?
Nej precis, det är ju därför!

Har du någonsin sett en F1 bil på E6:an i solsken? wink

Edit: En smilgubbe, så ironin inte missuppfattas.. tongue
Senast redigerat av ErikAxelsson (26 oktober 2010)


772 Inlägg
26 oktober 2010
#48
FireTraXX skrev:
Torlejf skrev:
DusanMandick skrev:
Körde min Ford st170 i snö igår, de gör ja aldrig om. Sportstyrning, stooora bromsa, coilovers, sommardäck, o en bil som väger 1280kg va rent ut sagt äckligt att köra.

Honda ctren är ju en ganska liknande bil kan ja tänka mig.  Kör inte bilen i vinter!

Det är inte bilens fel, det är ditt.
Jösses, folk tycker allt är svårt att köra på vintern idag, sladdar man av motorvägen när man kör i 200 så är det däckens fel..

Och vad har "sportstyrning", coliovers och stora bromsaroch lätt bil att göra med vinterkörning?
Mvh. David.

Det blir ju svårare då, Har du nånsin sett en F1-bil på E6 i snöstorm?
Nej precis, det är ju därför!

En rallybil väger väll inte heller så mkt? Och dom har så vitt jag vet både coilovers, stora bromsar och "sportstyrning". Fast dom har ju å andra sidan spikdäck med en massa dubb i.
Men dom verkar ta sig fram väldans bra i snö ändå. Så däcken måste ju ha ganska stor betydelse, och sen
förstås hur man kör. smile

373 Inlägg
26 oktober 2010
#49
PoulZen skrev:
Men ingen bryr sig om/ids lägga ner så mycket pengar och tid
på undersidan som på ovansidan

Nej precis! smile smile smile smile

http://www.garaget.org/?car=156074&image=1951419

Nu när du har haft såna övertygande argument herr PoulZen så ska jag minsan skynda mig och sätta ihop min slit och släng häck, för att sedan köra hela vintern lång i allt saltslask och maskintvätta den med jämna mellanrum som pricken över i:et, för det sliter ju inte mer än att finköra den på torra sommarvägar!
Senast redigerat av ImprezaGC8 (26 oktober 2010)

3 259 Inlägg
26 oktober 2010
#50
PoulZen skrev:
Fast jag tycker att om man är så rädd för att köra bil på vintern på grund av saltet, som faktiskt inte
förstör hela bilen under en vinter om du sköter den, då ska man inte köra den på sommaren heller
just för att bilen tar skada då oxå, av bland annat surt regn och sommarsaltning.
En bil behöver konstant underhåll. Men ingen bryr sig om/ids lägga ner så mycket pengar och tid
på undersidan som på ovansidan, och det är det som gör att bilarna rostar så mkt som dom gör.
Många betalar flera tusen per år i tvätt och lackförseglingar antingen dom gör det själva eller lämnar
bort bilen. Men underredsbehandla tycker man att det räcker en gång under hela bilens livslängd
och många gör det inte ens en gång.

En lackförsegling för cirka 4000kr, ger ett bra skydd för lacken under cirka ett år.
En underredsbehandling för cirka 4000kr ska hålla hela bilens livslängd? Det säger ju sig
självt att det funkar inte så. Hade vi gjort tvärtom, lagt 4000kr varje år på att skydda bilens
underrede så kan jag lova dig (och det törs jag sätta en bra peng på!) att då hade det inte
varit några som helst problem att köra bilen året runt.
Och du hade aldrig behövt oroa dig för om bilen ska börja rosta bara för att du kör vintertid
på saltade vägar.

Det håller jag helt o hållet med om! Har aldrig sagt emot det! smile Men det är ju sånt som folk snålar in på! Just kanske bara för att det inte "syns" och med tron att "bilen klarar sig flera år utan underredsbehandling"! Det kan inte vara många procent av alla bilar som rullar på vägarna(och som är 0-15år gamla)som är underredsbehandlade efter att dom var nya... Jag har då aldrig sett nån skryta om det i nån annon eller hört nån bekant som gjort det! Men som du säger så borde det göras med vissa mellanrum! Och jag skulle då göra det om jag köpte en helt ny bil, utan att tveka! Säkerligen innan den ens rullat 50mil!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
26 oktober 2010
#51
Dedär med rostskyddsgarantin ska ni ta med en nypa salt.. Som allt annat är det från tillverkare till tillverkare..

Min arbetskamrat hade nyss inne sin 9-3 SC TTiD pga rost, som gick på garantin.. Ytrost.  Jobbar på saab/opel/cheva/pegga  verkstad om det har betydelse.  Sen visst, salt skadar bilen, men tar du hand om ditt underrede så är det lugnt.

Sen menar jag inte att man ska in på närmsta GDS-hall efter varje körning o spola av bilen under, men kanske 1-2ggr/månaden?  Så jobbigt är det ju inte.

Personligen har jag en gammal vectra som vinterbil, men det är endast för att jag inte vill sätta V70n i ett träd eller liknande.. Det är ganska lätt hänt smile

No dice !

668 Inlägg
26 oktober 2010
#52
Gör som min morfar och kör på cykelvägar där dom har saltat så ska du nog se att det inte blir så mycket rost!


Körv
3 535 Inlägg
27 oktober 2010
#53
henne_svenne skrev:
Gör som min morfar och kör på cykelvägar där dom har saltat så ska du nog se att det inte blir så mycket rost!

Har för mig någonstans att jag hört att man inte får köra på såna vägar med fordon som inte är på två hjul tongue

Truckdriving Man

668 Inlägg
27 oktober 2010
#54
decib3L skrev:
henne_svenne skrev:
Gör som min morfar och kör på cykelvägar där dom har saltat så ska du nog se att det inte blir så mycket rost!

Har för mig någonstans att jag hört att man inte får köra på såna vägar med fordon som inte är på två hjul tongue

Nej borde kanske nämnt det att bilen klarar sig men kan bli värre med kortet.roll wink
Senast redigerat av henne_svenne (27 oktober 2010)


772 Inlägg
27 oktober 2010
#55
henne_svenne skrev:
Gör som min morfar och kör på cykelvägar där dom har saltat så ska du nog se att det inte blir så mycket rost!

Nu fattar jag ingenting. Kör han på cykelvägar där dom saltat och bilen rostar inte?

5 198 Inlägg
27 oktober 2010
#56
PoulZen skrev:
henne_svenne skrev:
Gör som min morfar och kör på cykelvägar där dom har saltat så ska du nog se att det inte blir så mycket rost!

Nu fattar jag ingenting. Kör han på cykelvägar där dom saltat och bilen rostar inte?

Special salt ?

Smålänning
7 887 Inlägg
27 oktober 2010
#57
Klart bilen klara en vinter. Den klarar säkerligen 10 också.

Min bil har överlevt 49k mil och 20 år, och en ny bil kan knappast vara sämre rostskyddad än en 20 år gammal..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

DFFL
9 020 Inlägg
27 oktober 2010
#58
gamlingen skrev:
PoulZen skrev:
henne_svenne skrev:
Gör som min morfar och kör på cykelvägar där dom har saltat så ska du nog se att det inte blir så mycket rost!

Nu fattar jag ingenting. Kör han på cykelvägar där dom saltat och bilen rostar inte?

Special salt ?

Kör på cykelvägar?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
27 oktober 2010
#59
skalman1 skrev:
Äh bilar ska väl användas, tål dom inte att gå på vintern så är dom felbyggda.
Enda bilen jag haft som jag inte kört på vintern är min Firebird, men det är enbart pga luftspoilern under fronten som skulle bli en effektiv snöplog.

Jo, luftspoilerna under våra bilar skulle nog bli en lite allt för bra snöplog tongue

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

KUNG
441 Inlägg
28 oktober 2010
#60
Rolig diskussion det är klart bilen slits mer på vintern än på sommaren bara löjligt att påstå något annat,
sen är det klart man kan tvätta bilen efter man kört med den men det är ju as jobbigt. 
Sen till den största grejen så är det ju as roligt på våren när man tar ut sin "sommar" bil efter en lång vinter blir ju en speciell känsla.



Sök