PoulZen skrev:
JonR skrev:
PoulZen skrev:
Ja, och som jag sa skrev så finns det inget som egentligen gör att bilen tar mer skada. Inte ens salt skadar bilen om du spolar av den regelbundet.
Det är endast på ren obehandlad metall som salt börjar verka direkt. Och det är något dom försöker undvika på alla nya bilar som byggs. Hört talats om rostskyddsgaranti?
Ja och som jag skrev så gör salten en väldigt stor skada! Varför tror du norrlandsköra och gotlandskörda bilar är såpass mycket fräschare än resten av bilarna? Så du menar att man ska spola av bilen undertill och ovantill varje gång man har kört med den i salt? För det lär man göra om saltet inte ska göra nån skada! Antar att du inte har tittat under en bil nångång, men iallafall så finns där hur som helst många
i stort sett obehandlad metallytor som saltet kan gnaga på! Dom ytor som är ytbehandlade och som utsätts för tusentals stenskott varje gång man närmar sen vägkanten håller inte i all evighet! Salt dödar bilar fruktansvärt mycket och kommer vara så, så länge bilarna är gjorda i metall! Oavsett vad för s.k "rostskydd" som finns och används!
Ja angående rostskyddsgarantin så var det ju några som hann före mig att förklara det..
Är man rädd om bilen så kör man inte med den på vintern! Känner man att man har råd så kör man ändå!
Mvh/Jon
Fast nu pratar vi om bilar som är körda en eller två vinter säsonger.
Självklart brukar norrlands och gotlandskörda bilar inte vara lika angripna av rost som har uppkommit
av salt, men då snackar vi bilar som är 10 år gamla och äldre.
Du verkar ju vilja få det till att även om man är nogrann och spolar av bilen regelbundet så kommer bilen
vara sönderrostad efter en vinter.
Och ja, jag har sett många bilar undertill eftersom jag jobbar på en verkstad, och nej dom obehandlade
metallytor som du pratar om, är tex länkarmar och såna saker som rostar först, och dom är
oftast gjorda av tjock metall, så om det börjar rosta så kan det gå 10år innan det är förstört på grund
av rost. Golv och så vidare är behandlat och håller ett flertal år utan att ta skada.
Men varför tror ni att undersidan inte behöver underhåll och mer underredsbehandling? Dom flesta här
polerar och putsar på ovansidan av sin bil ett flertal ggr per år för att det ska hålla sig snyggt och skyddat, men undersidan kan man strunta i?
Jag står fast vid att en bil tål absolut att köras på vintern utan att ta skada om du behandlar undersida
lika bra som ovansida.
Och riktigt så illa med rostskyddsgarantin som ni vill få det till är det inte. Men självklart om biltillverkaren kan snacka omkull er och få er att tro att det bara är ett ord som låter fint och inte gäller egentligen, ja då får ni ju skylla er själva. Det går att få till ganska mkt på rostskyddsgarantin om man inte ger sig.