3638
Sök

Starkt knackande ljud från motorn subaru impreza

51 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#1
Jag har ett problem med min Impreza GT 00, jag körde tidigare idag en längre sträcka mellan norrköping och göteborg och till en början var allt frid och fröjd men efter ca 1½-2 timmars körning så börjar ett riktigt högt metalliskt knackande från motorn. Jag är nu framme i göteborg och vågar inte starta bilen då jag är rädd för att motorn skär sig eller dylikt. Vet någon vad det här beror på?, all hjälp uppskattas!

152 Inlägg
22 oktober 2010
#2
hur ser de ut med olja?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
22 oktober 2010
#3
rent spontant låter det som att du antingen tappad oljan, fått problem med oljepumpen, eller fått stopp i oljesystemet.

Personligen skulle jag inte starta motorn igen förens jag kollat det lättaste iaf. Dvs läckage, okulärbesiktiga noga, ta ner tråget se ifall silen är igensatt osv.
Senast redigerat av LeafBox (22 oktober 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Turbo lover
555 Inlägg
22 oktober 2010
#4
I värsta fall vevlager, inte helt ovanligt åtminstone på japanimporterna.


51 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#5
_budde_ skrev:
hur ser de ut med olja?

Oljan är i princip full och är inte allt för skitig

51 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#6
Turbovin skrev:
I värsta fall vevlager, inte helt ovanligt åtminstone på japanimporterna.

Jag hörde från en annan impreza ägare att man skulle kolla oljan, ser den ut att ha små kristaller i sig, lite metallic aktig. Så är det vevlager som rasat. Och så ser det ut att vara. Tror du jag kan köra den till verkstad eller ska jag bärga den? Aldrig haft det här problemet innan

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
23 oktober 2010
#7
funeralbell skrev:
Turbovin skrev:
I värsta fall vevlager, inte helt ovanligt åtminstone på japanimporterna.

Jag hörde från en annan impreza ägare att man skulle kolla oljan, ser den ut att ha små kristaller i sig, lite metallic aktig. Så är det vevlager som rasat. Och så ser det ut att vara. Tror du jag kan köra den till verkstad eller ska jag bärga den? Aldrig haft det här problemet innan

jag hade definitivt valt att ringa bärgaren och tagit det på försäkringen som räddning, självrisken brukar hamna runt 1500 spänn och faller under halvförsäkring såvitt jag vill minnas, visst, det kanske kan vara 1500 spänn i onödan men om skadan blir värre av att köra den till verkstaden så kan 1500 även vara en droppe i havet...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 oktober 2010
#8
Bärga!
Kör man med trasiga vevlager är chansen stor att man förstör vevaxeln bortom räddning oxå.
Har man tur kan man slipa till den igen. Så motorn ska snurra så lite som möjligt från och med nu

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

51 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#9
TS_quattro skrev:
funeralbell skrev:
Turbovin skrev:
I värsta fall vevlager, inte helt ovanligt åtminstone på japanimporterna.

Jag hörde från en annan impreza ägare att man skulle kolla oljan, ser den ut att ha små kristaller i sig, lite metallic aktig. Så är det vevlager som rasat. Och så ser det ut att vara. Tror du jag kan köra den till verkstad eller ska jag bärga den? Aldrig haft det här problemet innan

jag hade definitivt valt att ringa bärgaren och tagit det på försäkringen som räddning, självrisken brukar hamna runt 1500 spänn och faller under halvförsäkring såvitt jag vill minnas, visst, det kanske kan vara 1500 spänn i onödan men om skadan blir värre av att köra den till verkstaden så kan 1500 även vara en droppe i havet...

Det låter vettigt, då ska jag bara lyckas hitta en helgöppen verkstad här i göteborg

51 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#10
LeafBox skrev:
Bärga!
Kör man med trasiga vevlager är chansen stor att man förstör vevaxeln bortom räddning oxå.
Har man tur kan man slipa till den igen. Så motorn ska snurra så lite som möjligt från och med nu

har du någon aning om vad sånt kan kosta?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 oktober 2010
#11
funeralbell skrev:
LeafBox skrev:
Bärga!
Kör man med trasiga vevlager är chansen stor att man förstör vevaxeln bortom räddning oxå.
Har man tur kan man slipa till den igen. Så motorn ska snurra så lite som möjligt från och med nu

har du någon aning om vad sånt kan kosta?

Om verkstad ska göra det så blir det nog minst 5-siffrigt belopp iaf hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

51 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#12
LeafBox skrev:
funeralbell skrev:
LeafBox skrev:
Bärga!
Kör man med trasiga vevlager är chansen stor att man förstör vevaxeln bortom räddning oxå.
Har man tur kan man slipa till den igen. Så motorn ska snurra så lite som möjligt från och med nu

har du någon aning om vad sånt kan kosta?

Om verkstad ska göra det så blir det nog minst 5-siffrigt belopp iaf hmm

Det lät inget vidare, hoppas försäkringen kan stå för något. annars får jag bara betala och se glad ut då det inte är en bil jag bara tänker ge upp för en sådan sak

836 Inlägg
23 oktober 2010
#13
funeralbell skrev:
LeafBox skrev:
funeralbell skrev:

har du någon aning om vad sånt kan kosta?

Om verkstad ska göra det så blir det nog minst 5-siffrigt belopp iaf hmm

Det lät inget vidare, hoppas försäkringen kan stå för något. annars får jag bara betala och se glad ut då det inte är en bil jag bara tänker ge upp för en sådan sak

din försäkring lär knappast stå för något motorhaveri! inte på en äldre bil som din, om du inte har nån superduper försäkring tongue vet inte om något bolag har en försäkring som täcker motorhaveri på äldre bilar.


Bättre att leta upp nån på impreza forumet som kan hjälpa dej igenom det hela


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
23 oktober 2010
#14
om du vill komma billigt undan är det enda alternativet att byta lagren själv. men är du inte van vid att skruva så är det inget som rekommenderas.


51 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#15
mk2_power skrev:
om du vill komma billigt undan är det enda alternativet att byta lagren själv. men är du inte van vid att skruva så är det inget som rekommenderas.

Skruvat och reparerat en del har jag gjort, men inte i det området så det är nog bäst jag låter bli.

51 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#16
kenny_crx skrev:
funeralbell skrev:
LeafBox skrev:

Om verkstad ska göra det så blir det nog minst 5-siffrigt belopp iaf hmm

Det lät inget vidare, hoppas försäkringen kan stå för något. annars får jag bara betala och se glad ut då det inte är en bil jag bara tänker ge upp för en sådan sak

din försäkring lär knappast stå för något motorhaveri! inte på en äldre bil som din, om du inte har nån superduper försäkring tongue vet inte om något bolag har en försäkring som täcker motorhaveri på äldre bilar.


Bättre att leta upp nån på impreza forumet som kan hjälpa dej igenom det hela

Nej det känns rätt otroligt att försäkringen täcker det faktiskt. Jag får höra mig för och se vad jag gör, verkstad eller privat

16 Inlägg
23 oktober 2010
#17
när är det du hör det knackande ljudet från motorn? är det när du har jämn gas eller vid gaspådrag? om du åker på plan mark (och det knackar) och sedan åker i en uppförsbake, slutar det knacka då? isf är det vevlagret ? vart ifrån kommer knack ljudet ? vid ett vist varvtal eller hela tiden ?

känns tråkigt för dej:(


51 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#18
goope skrev:
när är det du hör det knackande ljudet från motorn? är det när du har jämn gas eller vid gaspådrag? om du åker på plan mark (och det knackar) och sedan åker i en uppförsbake, slutar det knacka då? isf är det vevlagret ? vart ifrån kommer knack ljudet ? vid ett vist varvtal eller hela tiden ?

känns tråkigt för dej:(

Det räcker med att starta bilen på tomgång så låter det ett starkt metalliskt hammrande ljud, exakt varifrån det kommer kan jag inte svara på men någonstans mitt i motorn kommer det från. Låter nästan som något är löst och ligger och slår

51 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#19
Är det någon som har lämnat in bilen för ett sånt här fel? Tänkte om någon vet hur lång tid dom brukar ta på sig. Lämnade in min hos Subaru i kungälv i måndags, i tisdags vid 9 tiden på morgonen tog dom in den för att kolla på den, idag onsdag 15:00 tror dom fortfarande bara att det är vevlager, men är inte helt säkra och säger absolut inga förslag alls vad det kan kosta på ett ungefär om det visar sig vara det som är fel. Och kan heller inte svara på ungefär hur lång tid det tar, inte ens vilken vecka den blir klar?

Är det vanligt eller är det bara dom som inte direkt bryr sig om sina kunder?

Supraman
2 300 Inlägg
27 oktober 2010
#20
dom plocka ner den först innan dom kan ge dig ett exakt pris.
Du får räkna med att det tar ett tag innan du får den.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.


Sök