2190
Sök

Volvo 850 t5 startar å dör pga ökad bränslemängd.

123 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#1
volvo 850 t5 automat-1994års modell. gått ca 29tusen mil.

felet:
bilen startar å går hur fint som hellst i 5-6sec sen börjar bilen å hacka å gå dåligt p.g.a ökad mängd bränsle spruts in.
spridarna skall öppna mellan 1.2-max 3.6milli sekunder i vilket förhållande bilen är i.
under gång så är värdet OK men sen börjar spridarna öppna upp till 7.8-8.5milli sekunder då bilen börjar gå dåligt å dö pga för mycke bränsle och svartryker!.

har mätt kablarna till LMM och lambdasonden och impulsgivaren efter avbrott samt rätt OHM värde och späning efter volvos felsökningschema utan fel.
har även provat att byta följande saker:
tändkablar
rotor
fördelarlock
tändspole
tändstift
impulsgivaren
kamaxelgivaren
bränslepump relä
huvudrelä
LMM
spridare
diverse vakum slangar
lambdasond
tomgångsmotor.

har även gjort div små kontroller:
kontrollerat jordpunkter
styrboxen är provad i annan bilen å går felfritt.
kontrollerat intercooler samt slangar.
kontrollerat avgassystem.
mätt termostat givaren.


nått som är lite intressant är att jag fann detta på internet:

Om du har svart, grå, och två vita mäter du mellan svart och grå med motorn varmkörd och på tomgång. Då ska spänningen ligga närmare 1 volt (0,7-0,8) när den är så fet. Låg signal (0,1-0,2) betyder att sonden säger att motorn är mager, och då ljuger den. Ligger den runt 0,5 volt är det avbrott.

vid upp start skall värdet ligga runt 0.5V sen ska de börja pendla direkt mellan 0.1-0.9V men min står fortfarande kvar på 0.5V.
då påstår ju han att de ska va avbrott. men vart och hur eller följd fel av nått annat?
har ny lambdasond från volvo och styrboxen är testa i en likadann bil å den gick bra.
har mätt kablarna om dom ligger mot jord eller avbrott. utan fel hittat


Sök