Jag spela som fan häromdagen sen bara dog basen och 6x9 orna, gick till skuffen å tog i slutsteget å brände mig. Sen dess har det inte funkat korrekt. Det är ström till steget och när man slår på stereon så har man att det "susar" i 6x9 och sen kommer det musik i en halvsekund sen försvinner det. Vad kan det vara för fel, har kollat sladdarna, får en känsla om att det är nåt fuffens med remoten, men är inte säker. Man blir lite fundersam med tanke på att slutsteget va hett som fan.
Jag spela som fan häromdagen sen bara dog basen och 6x9 orna, gick till skuffen å tog i slutsteget å brände mig. Sen dess har det inte funkat korrekt. Det är ström till steget och när man slår på stereon så har man att det "susar" i 6x9 och sen kommer det musik i en halvsekund sen försvinner det. Vad kan det vara för fel, har kollat sladdarna, får en känsla om att det är nåt fuffens med remoten, men är inte säker. Man blir lite fundersam med tanke på att slutsteget va hett som fan.
har du kollat säkringarna!
I Rock Your Socks Of... http://mickeshobby.blogspot.com/
Hellre Parkinsons än Alzheimers.
Det är ju bättre att spilla ut lite av groggen än att glömma var man ställt den.
jaja säkringarna va det första ja kollade.. men det kommer ljud ur dom Ibland.. :S.. Hade en kompis som hade liknande problem, då "orkade" inte remoten från stereon... stört.. för det har funkat tidigare..
"Hett som fan" behöver inte betyda speciellt hög temperatur. Värm en bit aluminium till 60 grader och prova att hålla den i handen.
/Göran
RedDevil86 skrev:
.....slutsteget va hett som fan.
Nej, men man ska väl kunna ta i ett slutsteg utan att man bränner sig. Den där kommentaren tycker jag personligen att du kunnat hållt för dig själv. Jag är ute efter svar på min fråga och inte en massa definiationstankar.
Lugna ner dig. Detta var inte riktat som någon kritik till dig eller något sådant. Det var bara ren information för tex dom som läser tråden och vill känna på sina egna steg. Jag vet mycket väl att jag lutar över åt besserwisserhållet men så länge jag har kunskap att dela av mig av så kommer jag att göra det utan att för den skull mena något illa.
Fick du brännblåsor? Då är det hett, typ över 90 grader och då är det helt åt skogen för hett. Men 60 grader på kylflänsar är inte utanför safe operating area på slutsteg.
Med feta kylflänsar och fläktcirkulation så ligger man runt 0.2K/W och har man ett klass A/B steg som matar ut 400W så ligger man på runt 600W i inmatad effekt, dvs man behöver kyla bort 200W. Med 0.2K/W så blir det en temperaturstegring på 200x0.2 grader = 40 grader. Har du 30 grader i bagaget så har du då ca 70 grader på kylflänsarna. Utifrån detta kan man sedan räkna baklänges för att räkna ut hur heta kiselsubstraten på sluttransistorerna är för att se om konstruktionen är vettig.
Nej, men man ska väl kunna ta i ett slutsteg utan att man bränner sig. Den där kommentaren tycker jag personligen att du kunnat hållt för dig själv. Jag är ute efter svar på min fråga och inte en massa definiationstankar.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lugna ner dig. Detta var inte riktat som någon kritik till dig eller något sådant. Det var bara ren information för tex dom som läser tråden och vill känna på sina egna steg. Jag vet mycket väl att jag lutar över åt besserwisserhållet men så länge jag har kunskap att dela av mig av så kommer jag att göra det utan att för den skull mena något illa.
Fick du brännblåsor? Då är det hett, typ över 90 grader och då är det helt åt skogen för hett. Men 60 grader på kylflänsar är inte utanför safe operating area på slutsteg.
Med feta kylflänsar och fläktcirkulation så ligger man runt 0.2K/W och har man ett klass A/B steg som matar ut 400W så ligger man på runt 600W i inmatad effekt, dvs man behöver kyla bort 200W. Med 0.2K/W så blir det en temperaturstegring på 200x0.2 grader = 40 grader. Har du 30 grader i bagaget så har du då ca 70 grader på kylflänsarna. Utifrån detta kan man sedan räkna baklänges för att räkna ut hur heta kiselsubstraten på sluttransistorerna är för att se om konstruktionen är vettig.
Nej, men man ska väl kunna ta i ett slutsteg utan att man bränner sig. Den där kommentaren tycker jag personligen att du kunnat hållt för dig själv. Jag är ute efter svar på min fråga och inte en massa definiationstankar.
Jag tar å lånar tråden lite.
Hur varmt kan ett slutsteg bli innan det tar skada? Jag har nämnligen satt en termometer på mitt steg för å hålla kolla på tempen, men jag vet ju inte vad det klarar så jag brukar slå av basen när det når 55grader ca.
/Gurra
FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker