3268
Sök

Viner från bilen ? calibra v6

714 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Hej ! jag har bytt växellåda på min bil, men nu när jag kör så hör man ett svaaaaaagt vinande ljud från vad jag tror är växellådan. Det slutar och låta om jag trycker ner kopplingen (tror jag) så jävla svårt att höra. Jag fyllde på ca 8dl växellådsolja med, ska det vina fast det är lite för lite olja ?.
För min förra växellåda ven bara när den hade rasat ihop, och det var HÖÖÖÖÖÖÖÖGT vinande ljud. sen var det så gott som ingen olja alls kvar i den lådan.
Vad tror ni ?

39 Inlägg
23 oktober 2010
Nurminen_ skrev:
Hej ! jag har bytt växellåda på min bil, men nu när jag kör så hör man ett svaaaaaagt vinande ljud från vad jag tror är växellådan. Det slutar och låta om jag trycker ner kopplingen (tror jag) så jävla svårt att höra. Jag fyllde på ca 8dl växellådsolja med, ska det vina fast det är lite för lite olja ?.
För min förra växellåda ven bara när den hade rasat ihop, och det var HÖÖÖÖÖÖÖÖGT vinande ljud. sen var det så gott som ingen olja alls kvar i den lådan.
Vad tror ni ?

ett drev,  endast ett skönhets fel har ja för mig,  drick öl så blir det bra smile hehe

39 Inlägg
23 oktober 2010
Gison skrev:
Nurminen_ skrev:
Vad tror ni ?

ett drev,  endast ett skönhets fel har ja för mig,  drick öl så blir det bra smile hehe

ne men har hört att det ska vara ett drev som ha gått sönder. det ska inte göra något. men inte säker..  tror det iaf smile har en kompis som de är lika för

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
23 oktober 2010
om det slutar när du trycker ner kopplingen är det inget drev. däremot kan det vara urtrampningslagret smile isåfall inget farligt alls

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 oktober 2010
Om ljudet försvinner när du trycker ner kopplingen vid stillastående bil så är det något lager i lådan. Vid nedtryckt koppling så belastas urtrampningslagret o borde rimligtvis väsnas om det är på G. Min gissning (utan att veta nåt om Opel) är att det är ett relativt harmlöst bekymmer så länge ljudet inte tilltar eller ändrar frekvens/nivå vid acceleration/fartminskning
Senast redigerat av dawwe (23 oktober 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
23 oktober 2010
dawwe skrev:
Om ljudet försvinner när du trycker ner kopplingen vid stillastående bil så är det något lager i lådan. Vid nedtryckt koppling så belastas urtrampningslagret o borde rimligtvis väsnas om det är på G. Min gissning (utan att veta nåt om Opel) är att det är ett relativt harmlöst bekymmer så länge ljudet inte tilltar eller ändrar frekvens/nivå vid acceleration/fartminskning

enligt egen erfarenhet så väsnas urtrampningslagret när kopplingen inte är nertryckt, eftersom det endast vilar på axeln och har då lätt för att skramla/vina osv. eftersom det är infettat så slutar det vid belastning.
samt så kan det inte vara någonting i växellådan då alla kugg och lager rör sig lika oavsett hur du har kopplingspedalen.

4 474 Inlägg
23 oktober 2010
Nein nein! Fråga: Om bilen står stilla o du trycker NER kopplingen, är det då något som "snurrar" i lådan? Svar: Nej! Vinner det inte då ja då är det ju bevisligen något lager. Men visst kan jag kanske kanske tänka mig att urtrampningslagret kan ev låta vid nertryckt koppling, men det brukar vara ett mer malande ljud ungefär som en stenkross, vet av egen erfarenhet då jag körde en gammal bil jag hade till urtrampningslagret "exploderade", o det lät hemskt, inget svår-hört vinande direkt....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
23 oktober 2010
dawwe skrev:
Nein nein! Fråga: Om bilen står stilla o du trycker NER kopplingen, är det då något som "snurrar" i lådan? Svar: Nej! Vinner det inte då ja då är det ju bevisligen något lager. Men visst kan jag kanske kanske tänka mig att urtrampningslagret kan ev låta vid nertryckt koppling, men det brukar vara ett mer malande ljud ungefär som en stenkross, vet av egen erfarenhet då jag körde en gammal bil jag hade till urtrampningslagret "exploderade", o det lät hemskt, inget svår-hört vinande direkt....

han skrev inget om att bilen skulle vara stilla. och jag skrev att urtrampningslagret kan låta när kopplingen INTE är nertryckt. och just det ljudet är ett vinande.
TS: låter det när bilen rullar eller när den står stilla? både och?
Senast redigerat av mk2_power (23 oktober 2010)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
24 oktober 2010
Det har slagits fast i flera trådar innan att urtrampningslagret kan låta BÅDE med kopplingen nere och uppe, och i olika hastigheter.

Men så länge ljudet ändras/slutar vid beröring av kopplingen så brukar man väll utgå ifrån att det är urtrampningslagret smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

714 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
Hej! Vinande ljudet som låter mycket tyst är när jag kör ! och trycker ja ner kopplingen i farten slutar det smile
Står jag stilla så låter det liiite från urtrampningslagret (Men det är inget vinande ljud) trycker jag ner kopplingen så slutar det.
Umm det ska sitta ett litet skydd mellan växellådan och motorn, jag har inte satt dit det. Kan det ha med det och göra ?
Senast redigerat av Nurminen_ (24 oktober 2010)

4 474 Inlägg
24 oktober 2010
mk2: Ett "löst" urtrampningslager viner inte vid uppsläppt koppling, rasslar snarare, urtrampningslagret är ju obelastat då!

Leafbox: Ja men det är fel i de flesta fall...

Nurminen: Så ditt urtrampninsglager rasslar lite, o slutar låta under belastning, detta är helt OK! En fråga när du kör o frikopplar för att få ljudet att försvinna, lägger du då i friläge eller låter du spaken ligga kvar i växel? Lägger du i friläge så borde ingående axel mer eller mindre stå still, utgående axel snurrar givetvis. Om du bara frikopplar så snurrar ja hela lådan som vanligt o då är det hela mycket lustigt. Testa o trycka ner kopplingen mycket långsamt o notera när ljudet försvinner, försvinner det så fort du belastar kopplingen den minsta ja då är det troligen ditt skallrande urtrampningslager som viner

Har varit delaktig e flertalet diskussioner av liknande sort där TS har nån form av oljud från lådan, o i de flesta fall så brukar många propagera för just urtrampningslager, sedan när TS väll bytt det o ljudet kvarstår så brukar det bli tyst. Jag står fast vid min åsikt.

714 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
mk2: Ett "löst" urtrampningslager viner inte vid uppsläppt koppling, rasslar snarare, urtrampningslagret är ju obelastat då!

Leafbox: Ja men det är fel i de flesta fall...

Nurminen: Så ditt urtrampninsglager rasslar lite, o slutar låta under belastning, detta är helt OK! En fråga när du kör o frikopplar för att få ljudet att försvinna, lägger du då i friläge eller låter du spaken ligga kvar i växel? Lägger du i friläge så borde ingående axel mer eller mindre stå still, utgående axel snurrar givetvis. Om du bara frikopplar så snurrar ja hela lådan som vanligt o då är det hela mycket lustigt. Testa o trycka ner kopplingen mycket långsamt o notera när ljudet försvinner, försvinner det så fort du belastar kopplingen den minsta ja då är det troligen ditt skallrande urtrampningslager som viner

Har varit delaktig e flertalet diskussioner av liknande sort där TS har nån form av oljud från lådan, o i de flesta fall så brukar många propagera för just urtrampningslager, sedan när TS väll bytt det o ljudet kvarstår så brukar det bli tyst. Jag står fast vid min åsikt.

Hej tacksam för svar smile Jag ska ut och kolla snart. Ska bara dricka upp mitt lilla morgonkaffe :]

714 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Så nu har jag testat lite saker. Ljudet slutar när jag trycker ner kopplingen, men det kan lika gärna vara för att jag släpper gasen. Det är under belastning som det viner. släpper ja gasen slutar det. Blä, har jag satt på en dålig växellåda ? hmm fyfan. Aja hoppas den klarar vintern iaf. för fyfan vilket jobb det var att byta växellåda på den. tog många timmar/dagar. Fyllde på ca 2dl till växellådsolja, men ingen skillnad på ljudet. Men växlarna funkar bra och åker i som dom ska. Och inge glapp i transmitionen. Men saab är ju inte kända heller för sina skit lådor, kanske är vanligt att det kan vina från dom ?
Senast redigerat av Nurminen_ (25 oktober 2010)

Sök