2480
Sök

Placering av kupévärmare

46 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
Köpte en kupévärmare idag från jula för nån hundring, vet ej om den är bra ens, men för en hundring kanske det inte spelar någon roll.  smile

Min fråga är, vart bör man placera eller installera såna här? Var placerar ni era kupevärmare? Har ju fått monteringssats men inget om vart nånstans den ska fästas. Vågar man ställa den på passagerarsätet bara?

Kom med era råd nu, tack big_smile

* Voff voff *
10 597 Inlägg
24 oktober 2010
Min står på passagerargolvet! Fungerar utmärkt!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 723 Inlägg
25 oktober 2010
Står på golvet på passagerarsidan, riktad snett uppåt så att luften inte blåser rakt på sätet.

46 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Undrar var kupévägguttaget får sin ström ifrån? För när jag ansluter kupévärmaren är den stendöd, även när bilens motor är igång.

Måste kabeln till motorvärmaren vara ansluten till 230V-uttag för att kupévärmaren också ska få ström? Kan inte så mkt om bilar, kanske borde jag köpt en kupévärmare som man ansluter till 12V-cigarettuttaget?

Cupra_
2 november 2010
Ja motorvärmarkabeln måste vara ansluten till 230v, det är så de flesta kupévärmare funkar smile De där som går på 12v är inget att ha en kall vinternatt..

46 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Jag trodde kupévärmaren var nåt som man kunde ha igång även när man kör bilen, nästan som ett komplement till bilens varmluftssystem.

Men så är det alltså inte?

21 761 Inlägg
2 november 2010
Nej, så är det inte. Den ingår som komplement till motorvärmaren. smile

Har du färdiga kablar så att kupevärmaren också får 230 V när du kopplar in motorvärmaren?

Det du kanske tänker på är bensin/dieselvärmare, såna kan vara påslagna även när motorn är igång.
Senast redigerat av Drönirettab (2 november 2010)

46 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Ja, då har jag nog inhandlat denna kupevärmare i ett stort missförstånd. Motorvärmare och kablar har jag och även ett kupévärmaruttag i bilen, men jag har inget vägguttag i närheten av bilen. (Utomhusparkering/gatuparkering).

Jag köpte denna kupevärmare därför att jag tänkte att det tar sån tid tills man får varm luft i bilen att denna kan vara igång under tiden då bilen är på och jag skrapar rutorna utanför. Nästan som en extrafläkt.  fan alltså. hmm
Senast redigerat av Motorgaraget (2 november 2010)

21 761 Inlägg
2 november 2010
Okej, då kan du alltså inte utnyttja motorvärmaren heller. Det var ju synd att det blev så där, men behåll ändå kupevärmaren för framtida bruk när du har tillgång till vägguttag. Att använda såna där 12 V "kupevärmare" som säljs i vissa butiker är som sagt inget att ha på vintern, de duger möjligtvis till att tina bort lite frost på insidan av rutan men inte mer. smile

Har du ingen annan möjlighet att få tag på 230 V, tex inifrån en lägenhet eller så?

46 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Lägenheten ligger ungefär 100m från bilen smile men men, det är inte hela världen, synd bara att jag missförstått hela vitsen med kupévärmare, trodde man kunde ha den på under färd.

Tack för era svar som jag fått.

Drönirettab: snabbfråga, tror du denna 12V-värmare från biltema är dålig?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … mare-12-V/
Senast redigerat av Motorgaraget (2 november 2010)

757 Inlägg
2 november 2010
den gör det inte fortare varmt i bilen.
den pyser lite varmluft men det är inget som kommer vara ett komplement till att det blir varmt och gött i bilen snabbare.

jag hade en sådan i en bil som värmen inte funkade på i ett desperat hopp om att den skulle hjälpa lite. det enda den gjorde var att irretera mig smile

21 761 Inlägg
2 november 2010
Jag har inte testat en sån där 12 V värmare, men jag vågar ändå påstå att (som Lanjin menar) den inte är ett vettigt alternativ alls. smile

46 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Ja okej, då vet jag det.  Tack för svaren smile

757 Inlägg
3 november 2010
12v fläkten är mer till att värma rutan så de ska bli lättare att skrapa. men den funkar knappt till de heller så smile

I got Dubs!
2 423 Inlägg
3 november 2010
Du har 3 val

1. Bensin/dieselvärmare. isfria rutor och bilen blir varm o go
2. motorvärmare med kupevärmare. helt ok den med
3. ha bilen på tomgång o sätt på full värme.

311 Inlägg
3 november 2010
Det bästa sättet jag tycker att få bilen varm snabbt är att köra mycket i uppförsbackar.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

757 Inlägg
3 november 2010
Dubs skrev:
Du har 3 val

1. Bensin/dieselvärmare. isfria rutor och bilen blir varm o go
2. motorvärmare med kupevärmare. helt ok den med
3. ha bilen på tomgång o sätt på full värme.

2ans val var ganska kört eftersom han inte hade nån stolpe med el att använda

Sök