Hur du undviker att bli blåst av bilhandlaren... Privatköp längre ner.
Då jag jobbat i detta högst tvivelaktiga yrke under ett antal år kanske man skulle berätta hur vi gör för att blåsa folk så gott det går? Samt lite tips på hur du själv ska bete dig i bilhallen... Jag har dessutom jobbat med den jävligaste av dem alla i Göteborg. Som en kund sa till mig en gång: - han skulle kunna blåsa sin egen morsa på hennes dödsbädd. Visst är det så! Han lovande ofta vinterdäck till kunderna men stod det inte i kontraktet så fick de inget. Tack o lov gick han i konkurs.
Allmänna tips
1. Gå till en större handlare. Skulle din nyinköpta beg. bil ha fel brukar de laga den utan tjat. En liten handlare kanske inte ens har råd att fixa det och ARN kan bara rekommendera!
2. Pruta Pruta Pruta! En bil som kostar 69.900:- har handlaren kanske själv i 40-50.000:-!
3. Tro aldrig att han håller nåt avtal. Muntliga avtal ska du inte acceptera. Är det fel på bilen ska de avhjälpas INNAN betalning och leverans.
4. Kräver han handpenning skiter du i det. En handlare med dålig ekonomi är en skojare. Undantag för en ny bil som kanske måste fraktas från USA/Japan eller dylikt. Då är det försåtligt.
5. Tro inte på säljaren. Undersök bilen själv noga. Oftast kör man bilen för lite/kort tid. Kolla allt som går! Låt bilfan stå på tomgång utan värme på och se till att den inte går varm!
6. Köp inte en bil som är "kundbil" dvs handlaren äger den inte. Inte seriöst. Dessutom är en bil såld hos handlaren till dig som kund att beteckna som "handlarsåld" Alltid!
7. Bilar under 15´000:- kräver ingen deklaration. 14´900:-? Passa dig...
8. Försök inte att låta som du kan allt om bilen du ska köpa. De här killarna jobbar med bilar 8-10 timmar om dagen. De avslöjar dig innan du öppnat munnen! Då får de också en känsla för exakt hur kunnig du är. Vet du inte: håll tyst.
Kunde väl lagt in lite fallgropar på vanliga bilmärken men ofta har ju folk en högst egen och ofta felaktig bild om vad som brukar krångla på respektive bilmodell. Så jag avstår.
9. Ta med dig kärringen om du har nån. Oftast så köper ju inte mannen en bil på en kafferast och vi vet att det blir ett konfererande med tanten innan köp. Är hon med vädrar handlaren ett köp innan ni lämnar butiken och anstränger sig nog lite extra... Lämna ungarna hemma. Du ska ta tid på dig!
10. Gör en storslagen entré! Vad jag menar är att kom i bilen du vill byta in och kör långsamt in och parkera den väl synlig från insidan. Ofta står "vi" handlare och hänger med uppsikt över parkeringen för att se vilken bil folk kommer i... Är de snabba hinner de ofta "slå upp den" i vägregistret och vet hur långt den har gått och vad som hände på senaste besiktning. Blir ni sen "överfallna" av en säljare redan innan ni tagit ett steg innanför dörren så ta det som en indikation på att din bil är ett populärt inbytesobjekt och då ska du ha bra betalt! Att komma i en lagom gammal V70 är bra. Kommer du i en Saab 9-5 turbosedan från 90-talet kommer säljarna att springa och gömma sig på sina kontor och vänta på en annan kund. De vet att inbytespriset på din bil kommer att få dig att backa... Ja, ni fattar...
Att köra en begagnad bil 5-10 minuter ger inte på något sätt en indikation om hur bilen är. Skit i den svenska lagen om hastighetsbegränsning och dra upp den i 150-160 Km/h så känner du om den har nån vibration eller dåliga bromsar! För i många fall kommer säljaren att säga att det beror på obalans i däcken/hjulen vilket faktiskt stämmer rätt ofta! Detta fel är rätt så enkelt från säljaren att åtgärda så det borde inte vara ett problem. Vibrerar den när du kör? Köp inte! Då är bussningar eller hjulupphängning så sliten att det kräver åtgärd! Samma sak gäller förvisso vid inbromsning men då är det oftast spindellederna eller skivorna som är slut vilka kan rätt enkelt bytas. Nu följer en tråkig men viktig lista om vad som bör kollas på provturen:
- Stå på utav bara helvete! Har bilen nåt fel avslöjas det bäst under "extrem körning"
- Sagt det innan men kolla så den inte kan koka! Ingen värme på och tomgång under en bra stund med en duktig koll på tempmätaren! Nyare bilar har en en elektrisk kylfläkt som ska starta vid ungefär 95-100 graders kylartemp. Särskilt Audi och Saab ska detta kollas på!
- Kör i runt 100 km/h om det går (upp till dig...) och ställ dig på bromsen! Försök trycka pedaljäveln igenom golvet! Tar bromsarna jämnt? De flesta bilar idag har ABS-bromsar (låsningsfria) och de ska inte dra åt något håll! Kraftiga vibrationer i bromspedalen är normalt.
Andra saker att kolla som kanske känns tråkigt men kan kosta mycket pengar är följande:
- Torkare, Intervallen och spolning.
Diesel? En modern dierktinsprutad ska snällt hoppa igång vad alla tempraturer över noll. Skit i glödningen och starta direkt. En gammal sugdiesel behöver glödas. Är bilen varm när du kommer? Kan vara lurigt...
- Kupéfläkten / AC! Alla 3-5 lägen ska fungera och även ska du känna efter så max kyla och max värme känns bra. Att köra ett steg från max på både värme och kyla är bra då detta indikerar att den eventuella ACC:n fungerar som den ska! En AC har har en livslängd på cirka 7-8 år innan det är dags för påfylling/servce och att mäta "utluften" med en termometer känns kanske fånigt men kan spara mycket pengar! Vid full kyla bör bilen ge cirka 6-10 lägre temperatur än utetempen. Köper du bilen på vintern är det knepigare då vissa AC-anläggningar inte startar under 5 plusgrader... Ett enkelt knep är att slå av AC och låta bilen gå på tomgång. En AC drar 1-2 Hk under arbete vilket inte många tänker på, Den kan dra upp emot en deciliter per mil på sommaren (0.1 liter mil)! Slå sen på AC och
fyll kyla. Bilen bör hicka till och låta lite mer ansträngd på tomgång. På de flesta bilar går även kylarfläkten kontinuerligt när AC:n är på! På vintern är den strålande då den på grund av sin konstruktion även torkar luften vilket ger en imfri kupé. Många bilar är beroende av att AC:n fungerar korrekt. Lägger skiten av så kan du säkert gissa vad som händer en fuktig vinter... Kan man köra med AC:n avstängd kan det spara mycket pengar på ett år men glöm inte att AC:n måste jobba minst en halvtimme varje månad för att hålla sig "i form" Gasen som används i den behöver nämligen cirkulera med jämna mellanrum för att förhindra att packningarna torkar ut.
- Behöver jag säga att hel/halvljus ska fungera? Kolla!
- Koppling. kör på 4:an och tryck gasen i botten på rätt låga varv. Sparka till på kopplingen så den frikopplar och sen ska varvtalet greppa ner till samma varv rätt omgående. fortsätter den slira och börjar lukta bränt? Ajajaj du... I Synnerhet Hyundai Santa Fe första modellen! En känd svaghet.
Köper du bilen privat är fallgroparna många!
Säg att du tittar på en äldre bil typ Chrysler Voyager -99:a? Säljaren påstår att lådan är bytt för 3000 mil sedan. Be om kvitto! Har han inget? Tappat? Visst... Lögnare. Finns det kvitto på reparationer som är vanliga på den bilen du tittar på ringer du verkstaden ifråga och ber dem verifiera att det verkligen är gjort. Att skriva ut ett fejkkvitto på datorn tar ju typ 20 minuter för den oärlige...
Innan du ens åker och tittar ber du om regnummret. (Ringde en kille en gång och bad om nummret. Han blev sur och frågade om jag inte litade på honom? Nej varför i helvete skulle jag göra det? Han la på luren.)
Kolla på Bilregistret/transportstyrelsen när bilen var bes senast och framför allt hur länge säljaren ägt den! Har säljaren ägt den kort tid kanske han handlar med bilar eller så är det nåt skumt i görningen. Säger säljaren att "jag har väl haft den i 3-4 månader" men han har haft den i 2 veckor. Nja... Där framgår även om bilen har en så kallad kreditspärr. Säljaren kan inte sälja bilen utan att reglera skulden först. Kontakta kreditföretaget/banken ifråga och säg att du ska köpa bilen och vill veta restskulden. Den sätter DU sen in själv till dom. INTE säljaren. Eventuell rest ges till honom så klart...
En privatsäljare kan hävda i stort sett vad som helst om bilen. När du köpt den är den din och konsumentköplagen gäller inte i detta fall. Nästintill omöjligt att få ett köp att gå tillbaka. Utgå från att säljaren inte kan nåt om bilen och kolla själv allt som går!
Fullstämplad servicebok? Ja nånstans måste man ju tro på säljaren och boken... Men även den går att förfalska så var lite vaksam iallafall.
Har själv råkat ut för flera misstag i mitt bilhandlarliv:
- Saab 9000 CDE tidigt nittotal. Startade bilen och lät den gå på tomgång medan jag diskuterade med ägaren innan provkörning. Plötsligt sätter han sig i bilen och stänger av den! Varför? Dåligt med bensin säger han... Startar igen och nu med order om att han ska ge fan i och stänga av den. 10 minuter senare kokade den... "Det var konstigt", sa säljaren, en herre i 50-årsåldern som såg pålitlig ut. Visst. Jättekonstigt. Inget köp.
- MB C200D -94. Skulle ha till tanten. Bilen hade gått 16-17000 mil. Såg fräsch ut och gick bra. Ratt och pedaler var mycket utnötta. Stolen nersutten. Inga besiktningspapper förutom det sista. Blev lite nojjig och bad om att få återkomma. Ringde den tidigare ägaren. Bilen hade gått +55000 mil. Inget köp.
- BMW 328 -93? Såg ok ut och mycket bra pris. Gick som fan. Lite dålig värme (borde fattat där) men annars ok. Killen hade haft den i några veckor men blivit av med körkortet sa han (fast han mötte mig i bilen...) Okej. Köpte. Dagen efter tänds oljelampan. Fyller på. Ser att hela sidan på motorn är helt indränkt i olja. Toppen gått. Ringde först då tidigare ägare som berättade att han sålde bilen till en kille billigt då toppen gått. Killen blåste mig duktigt. Gick redigt back där men det kunde varit värre.
Kom igen! Fyll på med råd!
Då jag jobbat i detta högst tvivelaktiga yrke under ett antal år kanske man skulle berätta hur vi gör för att blåsa folk så gott det går? Samt lite tips på hur du själv ska bete dig i bilhallen... Jag har dessutom jobbat med den jävligaste av dem alla i Göteborg. Som en kund sa till mig en gång: - han skulle kunna blåsa sin egen morsa på hennes dödsbädd. Visst är det så! Han lovande ofta vinterdäck till kunderna men stod det inte i kontraktet så fick de inget. Tack o lov gick han i konkurs.
Allmänna tips
1. Gå till en större handlare. Skulle din nyinköpta beg. bil ha fel brukar de laga den utan tjat. En liten handlare kanske inte ens har råd att fixa det och ARN kan bara rekommendera!
2. Pruta Pruta Pruta! En bil som kostar 69.900:- har handlaren kanske själv i 40-50.000:-!
3. Tro aldrig att han håller nåt avtal. Muntliga avtal ska du inte acceptera. Är det fel på bilen ska de avhjälpas INNAN betalning och leverans.
4. Kräver han handpenning skiter du i det. En handlare med dålig ekonomi är en skojare. Undantag för en ny bil som kanske måste fraktas från USA/Japan eller dylikt. Då är det försåtligt.
5. Tro inte på säljaren. Undersök bilen själv noga. Oftast kör man bilen för lite/kort tid. Kolla allt som går! Låt bilfan stå på tomgång utan värme på och se till att den inte går varm!
6. Köp inte en bil som är "kundbil" dvs handlaren äger den inte. Inte seriöst. Dessutom är en bil såld hos handlaren till dig som kund att beteckna som "handlarsåld" Alltid!
7. Bilar under 15´000:- kräver ingen deklaration. 14´900:-? Passa dig...
8. Försök inte att låta som du kan allt om bilen du ska köpa. De här killarna jobbar med bilar 8-10 timmar om dagen. De avslöjar dig innan du öppnat munnen! Då får de också en känsla för exakt hur kunnig du är. Vet du inte: håll tyst.
Kunde väl lagt in lite fallgropar på vanliga bilmärken men ofta har ju folk en högst egen och ofta felaktig bild om vad som brukar krångla på respektive bilmodell. Så jag avstår.
9. Ta med dig kärringen om du har nån. Oftast så köper ju inte mannen en bil på en kafferast och vi vet att det blir ett konfererande med tanten innan köp. Är hon med vädrar handlaren ett köp innan ni lämnar butiken och anstränger sig nog lite extra... Lämna ungarna hemma. Du ska ta tid på dig!
10. Gör en storslagen entré! Vad jag menar är att kom i bilen du vill byta in och kör långsamt in och parkera den väl synlig från insidan. Ofta står "vi" handlare och hänger med uppsikt över parkeringen för att se vilken bil folk kommer i... Är de snabba hinner de ofta "slå upp den" i vägregistret och vet hur långt den har gått och vad som hände på senaste besiktning. Blir ni sen "överfallna" av en säljare redan innan ni tagit ett steg innanför dörren så ta det som en indikation på att din bil är ett populärt inbytesobjekt och då ska du ha bra betalt! Att komma i en lagom gammal V70 är bra. Kommer du i en Saab 9-5 turbosedan från 90-talet kommer säljarna att springa och gömma sig på sina kontor och vänta på en annan kund. De vet att inbytespriset på din bil kommer att få dig att backa... Ja, ni fattar...
Att köra en begagnad bil 5-10 minuter ger inte på något sätt en indikation om hur bilen är. Skit i den svenska lagen om hastighetsbegränsning och dra upp den i 150-160 Km/h så känner du om den har nån vibration eller dåliga bromsar! För i många fall kommer säljaren att säga att det beror på obalans i däcken/hjulen vilket faktiskt stämmer rätt ofta! Detta fel är rätt så enkelt från säljaren att åtgärda så det borde inte vara ett problem. Vibrerar den när du kör? Köp inte! Då är bussningar eller hjulupphängning så sliten att det kräver åtgärd! Samma sak gäller förvisso vid inbromsning men då är det oftast spindellederna eller skivorna som är slut vilka kan rätt enkelt bytas. Nu följer en tråkig men viktig lista om vad som bör kollas på provturen:
- Stå på utav bara helvete! Har bilen nåt fel avslöjas det bäst under "extrem körning"
- Sagt det innan men kolla så den inte kan koka! Ingen värme på och tomgång under en bra stund med en duktig koll på tempmätaren! Nyare bilar har en en elektrisk kylfläkt som ska starta vid ungefär 95-100 graders kylartemp. Särskilt Audi och Saab ska detta kollas på!
- Kör i runt 100 km/h om det går (upp till dig...) och ställ dig på bromsen! Försök trycka pedaljäveln igenom golvet! Tar bromsarna jämnt? De flesta bilar idag har ABS-bromsar (låsningsfria) och de ska inte dra åt något håll! Kraftiga vibrationer i bromspedalen är normalt.
Andra saker att kolla som kanske känns tråkigt men kan kosta mycket pengar är följande:
- Torkare, Intervallen och spolning.
Diesel? En modern dierktinsprutad ska snällt hoppa igång vad alla tempraturer över noll. Skit i glödningen och starta direkt. En gammal sugdiesel behöver glödas. Är bilen varm när du kommer? Kan vara lurigt...
- Kupéfläkten / AC! Alla 3-5 lägen ska fungera och även ska du känna efter så max kyla och max värme känns bra. Att köra ett steg från max på både värme och kyla är bra då detta indikerar att den eventuella ACC:n fungerar som den ska! En AC har har en livslängd på cirka 7-8 år innan det är dags för påfylling/servce och att mäta "utluften" med en termometer känns kanske fånigt men kan spara mycket pengar! Vid full kyla bör bilen ge cirka 6-10 lägre temperatur än utetempen. Köper du bilen på vintern är det knepigare då vissa AC-anläggningar inte startar under 5 plusgrader... Ett enkelt knep är att slå av AC och låta bilen gå på tomgång. En AC drar 1-2 Hk under arbete vilket inte många tänker på, Den kan dra upp emot en deciliter per mil på sommaren (0.1 liter mil)! Slå sen på AC och
fyll kyla. Bilen bör hicka till och låta lite mer ansträngd på tomgång. På de flesta bilar går även kylarfläkten kontinuerligt när AC:n är på! På vintern är den strålande då den på grund av sin konstruktion även torkar luften vilket ger en imfri kupé. Många bilar är beroende av att AC:n fungerar korrekt. Lägger skiten av så kan du säkert gissa vad som händer en fuktig vinter... Kan man köra med AC:n avstängd kan det spara mycket pengar på ett år men glöm inte att AC:n måste jobba minst en halvtimme varje månad för att hålla sig "i form" Gasen som används i den behöver nämligen cirkulera med jämna mellanrum för att förhindra att packningarna torkar ut.
- Behöver jag säga att hel/halvljus ska fungera? Kolla!
- Koppling. kör på 4:an och tryck gasen i botten på rätt låga varv. Sparka till på kopplingen så den frikopplar och sen ska varvtalet greppa ner till samma varv rätt omgående. fortsätter den slira och börjar lukta bränt? Ajajaj du... I Synnerhet Hyundai Santa Fe första modellen! En känd svaghet.
Köper du bilen privat är fallgroparna många!
Säg att du tittar på en äldre bil typ Chrysler Voyager -99:a? Säljaren påstår att lådan är bytt för 3000 mil sedan. Be om kvitto! Har han inget? Tappat? Visst... Lögnare. Finns det kvitto på reparationer som är vanliga på den bilen du tittar på ringer du verkstaden ifråga och ber dem verifiera att det verkligen är gjort. Att skriva ut ett fejkkvitto på datorn tar ju typ 20 minuter för den oärlige...
Innan du ens åker och tittar ber du om regnummret. (Ringde en kille en gång och bad om nummret. Han blev sur och frågade om jag inte litade på honom? Nej varför i helvete skulle jag göra det? Han la på luren.)
Kolla på Bilregistret/transportstyrelsen när bilen var bes senast och framför allt hur länge säljaren ägt den! Har säljaren ägt den kort tid kanske han handlar med bilar eller så är det nåt skumt i görningen. Säger säljaren att "jag har väl haft den i 3-4 månader" men han har haft den i 2 veckor. Nja... Där framgår även om bilen har en så kallad kreditspärr. Säljaren kan inte sälja bilen utan att reglera skulden först. Kontakta kreditföretaget/banken ifråga och säg att du ska köpa bilen och vill veta restskulden. Den sätter DU sen in själv till dom. INTE säljaren. Eventuell rest ges till honom så klart...
En privatsäljare kan hävda i stort sett vad som helst om bilen. När du köpt den är den din och konsumentköplagen gäller inte i detta fall. Nästintill omöjligt att få ett köp att gå tillbaka. Utgå från att säljaren inte kan nåt om bilen och kolla själv allt som går!
Fullstämplad servicebok? Ja nånstans måste man ju tro på säljaren och boken... Men även den går att förfalska så var lite vaksam iallafall.
Har själv råkat ut för flera misstag i mitt bilhandlarliv:
- Saab 9000 CDE tidigt nittotal. Startade bilen och lät den gå på tomgång medan jag diskuterade med ägaren innan provkörning. Plötsligt sätter han sig i bilen och stänger av den! Varför? Dåligt med bensin säger han... Startar igen och nu med order om att han ska ge fan i och stänga av den. 10 minuter senare kokade den... "Det var konstigt", sa säljaren, en herre i 50-årsåldern som såg pålitlig ut. Visst. Jättekonstigt. Inget köp.
- MB C200D -94. Skulle ha till tanten. Bilen hade gått 16-17000 mil. Såg fräsch ut och gick bra. Ratt och pedaler var mycket utnötta. Stolen nersutten. Inga besiktningspapper förutom det sista. Blev lite nojjig och bad om att få återkomma. Ringde den tidigare ägaren. Bilen hade gått +55000 mil. Inget köp.
- BMW 328 -93? Såg ok ut och mycket bra pris. Gick som fan. Lite dålig värme (borde fattat där) men annars ok. Killen hade haft den i några veckor men blivit av med körkortet sa han (fast han mötte mig i bilen...) Okej. Köpte. Dagen efter tänds oljelampan. Fyller på. Ser att hela sidan på motorn är helt indränkt i olja. Toppen gått. Ringde först då tidigare ägare som berättade att han sålde bilen till en kille billigt då toppen gått. Killen blåste mig duktigt. Gick redigt back där men det kunde varit värre.
Kom igen! Fyll på med råd!
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
0
0
0
0