2662
Sök

Strömförsörjning

7 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Tänkt att införskaffa mig ett DD M3 eller U-dimension db 2500 slutsteg.
Frågan är, hur mycket ström behöver jag till dessa? Är det mängden Ampere(A) eller mängden Ampere/timme (Ah) jag ska kolla efter?
Hur mycket A eller Ah behöver jag ha?
Jag ska driva två pioneer TS-W3001D4 12".

...!!!???
257 Inlägg
26 oktober 2010
lantz_92 skrev:
Tänkt att införskaffa mig ett DD M3 eller U-dimension db 2500 slutsteg.
Frågan är, hur mycket ström behöver jag till dessa? Är det mängden Ampere(A) eller mängden Ampere/timme (Ah) jag ska kolla efter?
Hur mycket A eller Ah behöver jag ha?
Jag ska driva två pioneer TS-W3001D4 12".

Ett batteri mäter du i Ah, inte i A. Väldigt grovt förenklat kan man säga att med ett 58Ah batteri kan du spela med en strömförbrukning av 58 A i en timme.

När det gäller bilstereo är det dock viktigare att ha ett fräscht batteri än något som kan stoltsera med många Ah.

En tumregel brukar vara ett fräscht batteri per 1000W. De steg du föreslagit ger båda över 2000W RMS, därför borde du fundera på en batteribank på ca 2+ batterier i bra skick.

Lycka till med dina inköp.

2 914 Inlägg
27 oktober 2010
JAG brukar gå efter antalet A stegen är avsäkrade till när jag väljer kabel, och omvandlar det till W stegen tar när det gäller antalet batterier, (1500-2000Wrms per batteri om dom är frächa).
Senast redigerat av kalle_kalle (27 oktober 2010)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
27 oktober 2010
Jag hade på pappret någonstans mellan 7000-8000WRMS i Expressen och jag körde med 5st Tudor High Tech TA 640.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

215 Inlägg
27 oktober 2010
Jag körde med ett sånt steg kim hade (1800wrms) och två hollywood spv70. Det fungerade med ett batteri, men två var att rekomendera smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
27 oktober 2010
För att förtydliga: Jag hade 4st B2 Audio "Mono" = 1800WRMS/st & 2st Phoenix Gold "M44" = 320WRMS/st (spec gäller 4ohm, jag körde mina i 2ohm).

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
28 oktober 2010
Jag har 4500 rms i bilen och har 4 st Tudor Super Heavy Duty 180 Ah 1000A batterier och det räcker inte

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
28 oktober 2010
Säger en hel del om dina batterier skulle jag säga, då de på pappret är betydligt kraftigare än mina.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
28 oktober 2010
ExtraKim skrev:
Säger en hel del om dina batterier skulle jag säga, då de på pappret är betydligt kraftigare än mina.

Det ska inte vara något fel på om vad jag vet.
Sen är det nog ganska olika vart man tycker att gränser till "räcker" ligger.

Booyakasha!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
28 oktober 2010
Softis skrev:
Jag har 4500 rms i bilen och har 4 st Tudor Super Heavy Duty 180 Ah 1000A batterier och det räcker inte

Jag har för tillfället ett DD M4 och ett S2 i bilen och 5 stycken 45Ah batterier och det räcker gott och väl.
Förvisso jävligt ordentliga batterier men ändå.

Jag skulle till TS säga.. MINST två extra batterier plus förbrukningsbatteri.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 693 Inlägg
28 oktober 2010
Ja minst 2 st extra om stegen ska köras i 1 ohm

Booyakasha!

2 035 Inlägg
28 oktober 2010
Softis skrev:
Ja minst 2 st extra om stegen ska köras i 1 ohm

Jag har nu två RB 95 ah på lite mer än 2000 w rms. då kanske det vore bra med ett till??

Biljudsveteran sen 1984!

302 Inlägg
28 oktober 2010
Softis skrev:

Du måste ladda dem oxå smile Det spelar ingen roll hur många man har om dem inte är laddade wink

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

4 693 Inlägg
28 oktober 2010
xciso skrev:
Softis skrev:

Du måste ladda dem oxå smile Det spelar ingen roll hur många man har om dem inte är laddade wink

Haha, jag har aldrig och kommer aldrig spela med bilen avstängd. En 115A generator med ett 14,6V laddrelä borde räcka tycker jag.
Jag menar, steget drar ju inte 465A konstant.

Booyakasha!

2 035 Inlägg
29 oktober 2010
Softis skrev:
xciso skrev:
Softis skrev:

Haha, jag har aldrig och kommer aldrig spela med bilen avstängd. En 115A generator med ett 14,6V laddrelä borde räcka tycker jag.

Spelar du aldrig med bilen avstängd? Det gör man ju på tävling. Iallafall i EASCA.

Kan man byta laddrelä till ett annat på alla bilar? Har själv en saab.

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
29 oktober 2010
bosabengt skrev:
Softis skrev:
xciso skrev:

Spelar du aldrig med bilen avstängd? Det gör man ju på tävling. Iallafall i EASCA.

Jag tävlar inte på såna tävlingar. Där jag tävlar så har vi bilarna igång. Testade förra året att tävla på ELMIA, visst, strömmen räckte till en 3 sek burp utan några som helst problem.
Men jag vill kunna spela fullt i flera timmar (om jag känner för det) utan att strömmen dippar för mycket.

Klart du kan byta laddrelä på alla bilar. Kolla på www.startmotor.se

Den här har jag http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemI … osch+14,6V

Booyakasha!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 oktober 2010
Softis skrev:
bosabengt skrev:
Softis skrev:

Jag tävlar inte på såna tävlingar. Där jag tävlar så har vi bilarna igång. Testade förra året att tävla på ELMIA, visst, strömmen räckte till en 3 sek burp utan några som helst problem.
Men jag vill kunna spela fullt i flera timmar (om jag känner för det) utan att strömmen dippar för mycket.

En rejäl laddare och saken är biff.. Typ två ctek 25000.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 693 Inlägg
29 oktober 2010
Tokken skrev:
Softis skrev:
bosabengt skrev:

Jag menade när jag är ute och åker, missade att skriva det

Booyakasha!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 oktober 2010
Softis skrev:
Tokken skrev:
Softis skrev:

Inte ens i min bil vill man sitta på full mutter speciellt länge.. Så jag undrar om du verkligen menar fullt ös konstant, runt 100-120A generator klarar man sig på länge.. sen är det inte fel med större heller.
Men vid normal användning gör man inte åt några mängder ström.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 693 Inlägg
29 oktober 2010
Tokken skrev:
Softis skrev:
Tokken skrev:

Inte ens i min bil vill man sitta på full mutter speciellt länge.. Så jag undrar om du verkligen menar fullt ös konstant, runt 100-120A generator klarar man sig på länge.. sen är det inte fel med större heller.
Men vid normal användning gör man inte åt några mängder ström.

Inte ens? Du spelar nog bra mycket högre än vad jag gör wink

Men sitter jag och poppar max i typ 20-30 min så får jag dämpa några ggr emellanåt för att generatorn ska hinna i fatt. Kan inte ha AC eller något annat på när jag spelar fullt heller.

Nu vet inte jag hur bra med ström andra har så har egentligen inget att jämföra med. Gissar bara att jag skulle behöva ha mer ström, jag vill det iaf roll

Edit* När jag skriver fullt ös så är det precis vad jag menar. Vid den volymen folk håller för öronen i min bil, den volymen kan jag åka runt med iaf 1 timme i streck.
Det finns en anledning att jag har det i bilen som jag har, det är inte för att tävla iaf.
Senast redigerat av Softis (29 oktober 2010)

Booyakasha!

Sök