3316
Sök

Behöver lite hjälp med att välja dumpventil.. Öppen eller återcirkulerande?

72 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#1
Halloj!

Funderar på att sätta på en dump på min Saab 9-3 SE 2.0T -00, inte för att det låter fräckt utan endast för att spara på turbon, den får gå ganska hårt lite då och då wink

Nu till mitt problem, vill ha en öppen, bara liiite för fräckhetens skull, sätter jag på en dump kan de lika gärna låta lite, MEN.. Min bil har luftmassemätare (som registrerar insugningsluftens värden för att maximera bränsleblandningen), snackade lite med speedparts om detta, och enligt dem så är risken stor om jag använder öppen dump att jag pyser ut all mätluft och får felmätningar..

Någon som har tidigare erfarenhet av detta?
Går detta att kringgå på något sätt med alt. en specialbyggd öppen dump (inte alltför dyr) eller är återcirkulerande det bästa att köpa?

Tack på förhand.

Mvh
Senast redigerat av edvinjoddlar (26 oktober 2010)


157 Inlägg
26 oktober 2010
#2
fungerar inte den idag eller, ha kvar orginal är mitt tips

Svetsare
3 150 Inlägg
26 oktober 2010
#3
Rent tekniskt sett så ska du ha återcirkulerande pga att du har lmm.

Kan dock säga att org.dumpen + ett öppet filter härifrån låter gött  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

72 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#4
satt ett öppet sportfilter när jag köpte den, men blandat med enorma tryck/sugslangar till turbon tyckte jag bara att den gick fruktansvärt dåligt och slängde på orginal.. är inte så mycket för poffpoff-filter.. wink

Edit: skulle med där att jag jag orginalturbo, det var därför den gick dåligt.
Senast redigerat av edvinjoddlar (26 oktober 2010)


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 oktober 2010
#5
nu har jag dålig koll på vilket styrsystem som sitter i 9-3 från -00. MEN har du trionic 5 så går det kanon att köra med öppen dump eftersom dom inte alls är lika känsliga för detta då dom använder mapsensor för att ställa sprutet till större del än de använder LMM. (rätta mig om jag har fel men detta är vad jag har fått lära mig)

har du däremot det nyare trionic 7 så MÅSTE du ha återcirkulerande för att inte risker felaktiga mätvärden. trionic 7 är äckligt känsligt när det gäller dumpventiler. kanske inte märks så tydligt på bilen när du kör men det är allt annat än bra.

MVH

edit: fel av mig! kollade upp lite snabbt nu på saabturboclub. trionic 5 har tydligen inte LMM över huvudtaget. vilket följaktligen betyder att du då har trionic 7 och INTE kan ha en öppen dump utan att göra motorn ledsen.
Senast redigerat av FreddeLi (26 oktober 2010)



Sök