3508
Sök

Volvo 940 B230 goes 16v TURBO

Vinterbilen som spårade ur!

553 341 Visningar
Uppdaterades senast 18 augusti 2014
777 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#161
Bensinskallen skrev:
Du får köra med stumma motorkuddar sen så de inte trycker mot hjulhuset sen cool

jo de e det som e tanken.
ska bygga nya helstumma fästen sen

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

761 Inlägg
17 januari 2011
#162
Volvox40 skrev:
dannnej skrev:
hmm, det låter skumt, har du verkligen provmonterat och det är 10mm från kanten, det blir itne mycket kompförhållande av det.

jo dom satt i när jag rev motorn. o den fungerar klockrent.
så i teorin borde ventilerna gå fria då ju??

Men vadå fungerade klockrent? det gör ju en originalmotor också men det är väl inte 130hk du jagar heller?

Vad blir det för kompförhållande? det är ju det första man måste bestämma när man bygger en motor


777 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#163
dannnej skrev:
Volvox40 skrev:
dannnej skrev:
hmm, det låter skumt, har du verkligen provmonterat och det är 10mm från kanten, det blir itne mycket kompförhållande av det.

jo dom satt i när jag rev motorn. o den fungerar klockrent.
så i teorin borde ventilerna gå fria då ju??

Men vadå fungerade klockrent? det gör ju en originalmotor också men det är väl inte 130hk du jagar heller?

Vad blir det för kompförhållande? det är ju det första man måste bestämma när man bygger en motor

vet jag faktiskt inte än.hmm

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

777 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#165
Nilssons skrev:
eller utan motorkuddar gå väl med? vi kör det på opelen

jo de blir utan kuddar. blir någon plattjärnslösning.smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

777 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#166
Någon som ver vad det e för gänga där??
https://www1.garaget.org/gallery/archive/89563/1042710_12z8i5.jpg

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

80 Inlägg
17 januari 2011
#167
ok ska köra samma på 360 med, känns bättre att motorn sitter fast en att allt ska röra sig,

360Tic

777 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#168
Nilssons skrev:
ok ska köra samma på 360 med, känns bättre att motorn sitter fast en att allt ska röra sig,

jo jag håller med.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

P o r s c h e
1 700 Inlägg
17 januari 2011
#169
Inte den blekaste va de är för gänga. Är de olja till turbon?

Borde ju vara m-gäng, mät innerdiametern och stigningen och kirra en skruv att testa med wink

Edit skoooooja bara, de är ju ytterdiametern på gängan du ska ha... Lägg på ca 2mm så borde de bli rätt
Senast redigerat av Bensinskallen (17 januari 2011)


777 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#170
Bensinskallen skrev:
Inte den blekaste va de är för gänga. Är de olja till turbon?

Borde ju vara m-gäng, mät innerdiametern och stigningen och kirra en skruv att testa med wink

Edit skoooooja bara, de är ju ytterdiametern på gängan du ska ha... Lägg på ca 2mm så borde de bli rätt

jupp. de e de. provade 1/4 tum o de var nära men tog stopp efter 2 varv.cool

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

761 Inlägg
17 januari 2011
#171
Det är M gänga med 1.5 i stigning.
Om jag inte mins fel så är det M14, mät med skjutmått och uppskatta vad utterdian på bulten hade varit, finns 12 14 och 16mm, men jag är 99% säker på att det är M14


777 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#172
dannnej skrev:
Det är M gänga med 1.5 i stigning.
Om jag inte mins fel så är det M14, mät med skjutmått och uppskatta vad utterdian på bulten hade varit, finns 12 14 och 16mm, men jag är 99% säker på att det är M14

skitbra!! big_smile ska kolla det.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

YEAH!!!
559 Inlägg
17 januari 2011
#173
m14 lr m16 gissar jag på smile

V o L v o

777 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#174
Volvox40 skrev:
dannnej skrev:
Volvox40 skrev:

jo dom satt i när jag rev motorn. o den fungerar klockrent.
så i teorin borde ventilerna gå fria då ju??

Men vadå fungerade klockrent? det gör ju en originalmotor också men det är väl inte 130hk du jagar heller?

Vad blir det för kompförhållande? det är ju det första man måste bestämma när man bygger en motor

vet jag faktiskt inte än.hmm

Kollade fel. kolvarna går ända upp till kanten big_smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

777 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#175
Uppdate då.
satte i kolvarna i blocket idag. bytte ut dom klena SPM bultarna till överfallet
o ersatte dom med ARP. sen var en vän o sträckmätte bultarna med.
Nu e toppen inne på inslipning av ventilerna med.
lite bilder big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/89563/1043955_qrmd96.jpg
ARP bulten till vänster o SPM bulten till höger
https://www1.garaget.org/gallery/archive/89563/1043956_lipopw.jpg

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

18 Inlägg
20 januari 2011
#176
vad är det för sorts verktyg du använder på den senaste bilden? smile

777 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#177
Saftis skrev:
vad är det för sorts verktyg du använder på den senaste bilden? smile

Är inte hundra vad den heter. tror det heter sträckmätere. men den mäten hur många micromillimeter man har sträkt bultarna.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

Egen företagare
864 Inlägg
21 januari 2011
#178
tycker det ser ur som en indikator klocka.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

777 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#179
snurbo_diesel skrev:
tycker det ser ur som en indikator klocka.

inte alls omjligt. vet bara att man mäter hur mycket man sträcker bultarna

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

YEAH!!!
559 Inlägg
21 januari 2011
#180
ska stakarna kunna glida i sidled? för de gör mina å dras dom för hårt snurrar dom inte.

V o L v o


Sök