3252
Sök

Hur ska jag få försäkringsbolaget att ändra sig?

FYM racing.
122 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
Hej allihop!
För 2veckor utsattes min saab för skadegörelse....
Å försäkringsbolaget har kommit fram till att dom vill lösa in bilen!
Men jag e inte nöjd med doms bud på bilen dom vill ge 20 000kr minus självrisen =17 000kr,
För en saab 9000 aero 96a som har gått 22 500mil.   
Där marknadspriset på blocket ligger på 30-45 000kr
för en likvärdig!
Å dom säger att dom har kollat på flera på blocket å alla ligger i den prisklassen= 20-22 000  finns ju 1 bil som e lika dan för 22 500kr på blocket som har gått 27 000mil å e inte lika fin eller utrustad som min...

Å jag frågade om jag kunde få pengar å laga den själv MEN det får man inte...
Men har läst om flera här som fått de!
För att jag inte är "tillräkligt" bra att laga bilen så den blir trafiksäker...

Skadorna är  ALLA dörrana e insparkade,  vänster framskärm, å båda bakskärmana e repade plus bagageluckan!
Så man undrar ju vad som är trafikfarligt??

Så garaget folket vad fan ska jag göra?neutral

FYM racing.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
28 oktober 2010

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

2 266 Inlägg
28 oktober 2010
du kan försöka överklaga och eventuellt byta handläggare dom ger alltid skambud i början
Senast redigerat av PMPerformance (28 oktober 2010)

svetsdiff !!!

Handledare
1 481 Inlägg
28 oktober 2010
Kopiera annonserna och skicka in till bolaget. Visa att snittpriset ligger högre än vad de vill betala.
Jag överklagade när min bil blev stulen. Visade på vad snittpriset på blocket var och fick ersättningen höjd med 30%.

KHRacing
28 oktober 2010
Oavsett bilens skick så kan man be att få behålla bilen & får ibalnd då en lägre ersättning för att laga själv.
Eller ingen ersättning alls.

Dock kan inte f-bolaget kräva att lösa in bilen.

Bilen är din & du bestämmer vad du vill göra med bilen, men f-bolaget avgör om de skall ersätta dig eller ej.

Maskinförare
287 Inlägg
28 oktober 2010
Då min bil var ramsne så var det väldigt svårt att få behålla den..

Men 1 timme i telefon så fick jag behålla den, dock så har jag skrivit under att den måste skrotas.. Första halvtimmen så var det helt omöjligt att få behålla den..

Men jag bråkade vidare så visst går det att få behålla bilarna men man ska inte ge upp på första budet.. Förstabudet dom gav mej var ca 20tusen under riktpriset på blocket.. (Alltså typ inget) Fast innan det var klart så fick jag nästan lika mycket som första budet och fick behålla bilen.

Så det brukar löna sej attringa och bråka

Lycka till mvh Nisse

Forummoderator
17 987 Inlägg
28 oktober 2010
Undrar om du inte kan kräva en likvärdig bil istället? Eller? Då måste de ju hitta en med samma utrustning och max mil eller bättre och då kanske deras vilja att betala dig stiger. Gå till en bilhandlare och be honom värdera bilen och stick till honom en femhundring i näven. Vifta med värderingen och bred ut dig i bekväma floskler sen.

Prova www.kvd.se där finns nån värderingssida.

Just äldre turbosaabar ÄR det dåliga värderingar på. Tyvärr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

13 Inlägg
28 oktober 2010
Har hört flera liknande historier.

Det är en hiskelig procedur. De kommer höja budet 30-50%, vilket indikerar vad de försökte med från början.

Du ska utgå från deras ord. "Jag vill bara ha en fair slant så att jag kan köpa en liknande bil, det kan vi väl vara överens om?"
Sedan visar du vad det ligger, så är det bara att lägga på:
OK, min hade dragkrok, men det har inte denna - hur mycket värdehöjning motsvarar det i era tabeller?
Min hade stereo, hur mycket ska vi skriva upp för det?

Tills du fått att du verkligen kan köpa en liknande. Berätta gärna hur det går!

Sök