3477
Sök

Volvo v40 däckskifte hjälp!!!

5 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Nu ska jag byta däck på min v40 -98 som jag köpte i somras, men den har lås på alla däck . Och förra ägaren har tydligen tappat bort låset.....finns det något jag kan göra innan jag tar den till däckservice, tips eller trick.
Tacksam för alla svar

1 798 Inlägg
31 oktober 2010
beroende på hur låsen ser ut kan de gå att antingen banka på en hylsa ut på eller inuti spåret så gjorde jag'

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1000385

där kan du se mina
Senast redigerat av fredde85 (31 oktober 2010)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
31 oktober 2010
iaf på biltema finns en hylssats just till att få loss  låsbultar

21 Inlägg
3 november 2010
mk2_power skrev:

Är jag dum nu eller varför säljer dom en hylssats till att ta bort låsbultar?
Är de inte anledningen till varför man har låsbultar? Just för att ingen ska kunna komma med sina egna hylsor och plocka bort fälgarna?

Alternativet är väl att svetsa dit en hylsa och dra bort dom... Akta fälgarna bara

772 Inlägg
3 november 2010
Åk till Volvo verkstad. Dom brukar ha låshylsor till alla olika låsbultar.
Vissa däckfirmor har oxå låshylsor, så slipper du ha sönder och krabba.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
3 november 2010
doggy_ skrev:
mk2_power skrev:

Är jag dum nu eller varför säljer dom en hylssats till att ta bort låsbultar?
Är de inte anledningen till varför man har låsbultar? Just för att ingen ska kunna komma med sina egna hylsor och plocka bort fälgarna?

Alternativet är väl att svetsa dit en hylsa och dra bort dom... Akta fälgarna bara

det gäller ju absolut inte alla låsbultar. men de flesta billiga som tex biltemas egna.
en låsbult från tex volvo lär du inte få loss utan nyckeln eller tillgång till måånga verktyg.

236 Inlägg
3 november 2010
bilverkstad eller däck firma löser sådana problem.

de kostar att ligga på topp...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 november 2010
Är det mutter eller skruv? Skruv går ju alltid att borra så skallen ramlar dän.

R.Nilsson
9 Inlägg
3 november 2010
åker du till en däckverkstad kan du garanterat få rätt hylsa. lätt att man skadar fälgen om man inte är tillräckligt försiktig att banka på en annan hylsa eller svetsar plus att man kan använda dom igen big_smile

37 Inlägg
9 november 2010
mk2_power skrev:
det gäller ju absolut inte alla låsbultar. men de flesta billiga som tex biltemas egna.
en låsbult från tex volvo lär du inte få loss utan nyckeln eller tillgång till måånga verktyg.

Det stämmer absolut inte, jag hade volvo original låsbult, jag bankade på en passande hylsa som var ganska tajt på 3av däcken och fick loss dom, på 4e så satt den såpass hårt att jag var tvungen att svetsa dit ett rör och sedan var det bara att lossa..

Ett tips är att dra åt dom övriga lite hårdare så släpper trycket litegrann för den som du ska ha ut.
Senast redigerat av zkiddz (9 november 2010)

Sök