2729
Sök

Dra högtalarkabel från framdörren till stereon

263 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Hallå hallå

Undrar hur man drar högtalarkabeln från framdörren till stereon. Just nu är ena kabelns ända i högtalare facket där fram.

Måste jag skruva upp instrumentpanelen eller vad måste göras för att få dem till stereon.

Har en Saab 900

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 oktober 2010
Är du säker på att den svarta kabeln du kopplade bort från högtalaren i instrumentbrädan går till dörrarna? Isåfall så är det ju bara att skarva på den och kabeln och dra till stereon. Men du driver väl redan ett par högtalare fram och ett par bak med stereon?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

263 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Jag är säker på att de svarta är till högtalarna i dörren. När jag kopplade av de svarta kablarna fick jag inget ljud i dörren som jag hade haft tidigare.

Svar ja jag driver ett par där bak och fram, nu skall jag göra så att jag driver ett ytterliga par där fram då va.

Vad menas med att skarva? hur skall jag få kabeln till stereon, vilken väg skall jag gå?

263 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Nu hänger jag inte riktigt med, jag skall koppla högtalarna i dörren till stereon. Behöver inget slutsteg då va

263 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Jag skall ha kvar de i brädan. Jag ha en kabel från dörren till stereon, undrar hur man skall gå till väga då va.

40 Inlägg
31 oktober 2010
Du ska alltså driva 6 st högtalare med stereon? 4 fram och 2 bak?

263 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Svar positivt på den frågan, det är la möjligt?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 oktober 2010
Nej, för då blir det precis lika som det var förut, stereon kommer slå ifrån p.g.a överbelastning! Du måste driva ett par högtalare med steg, alternativt koppla ur dom där bak och kör dom i dörrarna på stereons bakre utgångar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

263 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Konstigt, för när jag läser på stereon står det att man koppla in upp till 8 högtalare då va.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
31 oktober 2010
SaabAnton skrev:
Konstigt, för när jag läser på stereon står det att man koppla in upp till 8 högtalare då va.

står det någonting om hur många OHM stereon är stabil i? 8 högtalare är ju möjligt men då får du koppla i serie. vilket resulterar i ännu mindre effekt per högtalare. så om du nu absolut ska ha 4 högtalare fram så får du seriekoppla dom på högersidan och dom på vänstersidan. dock är det inte att rekommendera pga det jag skrev ovan, att det blir mindre effekt per högtalare.

MVH Fredrik

263 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Okaj då har jag lite att fundera på, tackar för hjälpen!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 oktober 2010
Så sett är det ingen begränsning, du kan driva 1000 högtalare på stereon också men sen hur det låter är en annan sak... Nej 4 högtalare max säger jag, helst ingen alls direkt på huvudenheten såklart men om man nu prompt ska driva högtalare med den så en per kanal. Du behöver alltså steg, eller koppla om. Men vart står det 8 högtalare? Det står inte 4-8Ω (Ohm) per kanal..?
Senast redigerat av ChriZtoffer (31 oktober 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

263 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Mm stod de nu när jag läste under stress x) men det blir att köpa ett till slutsteg å sätta 6x9 orna i dem å köra de där fram med stereon. Blir bäst så då va.

40 Inlägg
1 november 2010
Jag är verkligen ingen expert på billjud men tror du inte att det är bättre att köra steget på framhögtalarna? Det är ju trots allt där du sitter.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 november 2010
Håller med redey, kör steget på högtalarna som du har i framdörrarna. 6x9orna klarar sig gott och väl på huvudenhetens effekt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

263 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Tåls å tänka på, men ett till slutsteg är ett måste och en ny radio!

40 Inlägg
1 november 2010
SaabAnton skrev:
Tåls å tänka på, men ett till slutsteg är ett måste och en ny radio!

ett till slutsteg? Du har redan ett alltså?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 november 2010
Ja ett steg lär du ha, lika så en huvudenhet med minst ett par lågnivåutgångar. Ett tips är att kolla på Kenwood, dom har vettiga maskiner som inte kostar mycket.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

263 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Okej låter bra, varför jag velat undvika två slutsteg är för att jag tror att mitt batteri kom inte klara av de då va.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 november 2010
SaabAnton skrev:
Okej låter bra, varför jag velat undvika två slutsteg är för att jag tror att mitt batteri kom inte klara av de då va.

ett bilbatteri i bra skick klarar normalt sett slutstegsefffekter upp till 1000watt utan några problem. sen finns det ju såklart undantag men man brukar räkna så som tumregel. vill du vara på säkra sidan så skaffa dig en voltmätare så har du stenkoll på spänningen i systemet smile

MVH

Sök