3450
Sök

BrajjAxx's projekt: Volvo 940 Turbo

Effektsug

040 RedLine
435 799 Visningar
Uppdaterades senast 9 augusti 2014
777 Inlägg
16 februari 2011
#201
ok jag ska svarva ner ett enkelmasse o utöka diam till 240mm.
vadför ska du ändra oljereturen?? jag kommer att köra AN8 som e 11,11mm inne o de räcker. din ser ut o vara större.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

Tvivlare
2 266 Inlägg
16 februari 2011
#202
BrajjAxx skrev:
Ja om jag fattat de rätt så är det ett gammal dubbel, för ska köra med 712 plattan och en originallamell som är vriden på fel håll smile

Huh? Låter lite mupp med felvänd lamell men funkar de så funkar de smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

TBM Yamaz
199 Inlägg
17 februari 2011
#203
BrajjAxx skrev:
gjutarolle skrev:
BrajjAxx skrev:
Ja om jag fattat de rätt så är det ett gammal dubbel, för ska köra med 712 plattan och en originallamell som är vriden på fel håll smile

okey (Y)

Hade en 712 platta sedan innan, så därför jag inte fixa ett vanligt enkelmassehjul.

ja måste motvilligt erkänna att ja nt fattar ett skit där, men de ser bra ut jacob! riktigt duktig o kunnig du e!

Dreams are like rainbows... only idiots chase 'em
Min projekt-tråd finner du här: BMW E30, styling, interiör samt uppfräschning. - RALLYSTUK

761 Inlägg
17 februari 2011
#204
Är det bara bilden eller är lagerhyset på turbon vridet och inte helt lodrät? Bara en tanke så det inte är så bra

Behövde du verkligen vikta stakarna?

Är det parners kolvar?


040 RedLine
182 Inlägg
17 februari 2011
#205
dannnej skrev:
Är det bara bilden eller är lagerhyset på turbon vridet och inte helt lodrät? Bara en tanke så det inte är så bra

Behövde du verkligen vikta stakarna?

Är det parners kolvar?

Stakarna vart redan bra viktade smile


040 RedLine
1 219 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#206
dannnej skrev:
Är det bara bilden eller är lagerhyset på turbon vridet och inte helt lodrät? Bara en tanke så det inte är så bra

Behövde du verkligen vikta stakarna?

Är det parners kolvar?

Ja precis som CruzarN sa så behövde inte stakarna viktas, man alltid kul att kolla samt att lära sig hur man gör osv smile

Kolvarna är från SPM motor ja.

Om jag förstår din fråga om turbon rätt så sitter inte oljereturen helt rakt ned, men bilden lurar en hel del med för blocket skall ju lutas en hel del vid montering. Men alla som kör med T3/T4 tb-58 osv, kör med sådan lutning, i alla fall alla som kör med original oljetillförsel. Ska försöka vrida den och se om den sitter mer rakt då eller kanske lutar mer åt andra hållet då!

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

548 Inlägg
21 februari 2011
#207
Kul projekt! Ser bra ut! Dock skulle jag vilja varna för en sak... innan raset. Vad har du gjort med kolvbultarna!? Ser ut som du tagit material ur dem?  Dem är pisstunna från början om det är SPM. Godset är inte många millimeter. Dem flesta varnar för dessa! 

Så om du dessutom tagit material ur dem så vill jag bara sätta en varningsflagga på dem wink 

Lycka till! Kika gärna in mitt projekt sen smile

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

040 RedLine
1 219 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#208
Drift-is-the-shit skrev:
Kul projekt! Ser bra ut! Dock skulle jag vilja varna för en sak... innan raset. Vad har du gjort med kolvbultarna!? Ser ut som du tagit material ur dem?  Dem är pisstunna från början om det är SPM. Godset är inte många millimeter. Dem flesta varnar för dessa! 

Så om du dessutom tagit material ur dem så vill jag bara sätta en varningsflagga på dem wink 

Lycka till! Kika gärna in mitt projekt sen smile

Mina va tjocka som satan, tror inte dig riktigt där tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

548 Inlägg
21 februari 2011
#209
I så fall ljuger bilden... har du jämfört mot orginal? Orginal brukar vara grövre..

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

040 RedLine
1 219 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#210
Drift-is-the-shit skrev:
I så fall ljuger bilden... har du jämfört mot orginal? Orginal brukar vara grövre..

vet inte nu exakt, men de är mins lika tjocka som original, har ju tagit en del på kanterna på bilden så den ser tunn ut smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

490 Inlägg
22 februari 2011
#211
Mera update till folket! big_smile

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
22 februari 2011
#213
Det där är med sannolikt inte dom tunna som SPM har/hade innan, här är en bild på just SPM´s tunna kolvbultar

https://www1.garaget.org/gallery/archive/35163/1049918_i8ycct.jpg

skulle det dock vara så, så är det ju extremt farligt att ta på godset på dom där
Senast redigerat av Skeden (22 februari 2011)

Kör 940Sleeper

675 Inlägg
22 februari 2011
#214
Använder också med spm's kolvar + stakar och kan säga med en gpng att dom är mycket grövre än dom på bilden ovan. Han kanske bytt kolvbultar nu då? Finns ju flera ras i landet som orsakats av dom klena bultarna.
Mvh/linkan


593 Inlägg
22 februari 2011
#215
Linkan_740 skrev:
Använder också med spm's kolvar + stakar och kan säga med en gpng att dom är mycket grövre än dom på bilden ovan. Han kanske bytt kolvbultar nu då? Finns ju flera ras i landet som orsakats av dom klena bultarna.
Mvh/linkan

Var bara under en kortare tid som SPM hade de tunna kolvbultarna. Han fick väl ett bra pris på kinabultar som han köpte in.. ,men efter en tid visade det sig inte höll måttet så de togs ur sortiment ganska omgående.

Tyvärr hann det ju bli ganska mkt ras på en del välbyggda motorer innan dess, men hur som så ska de inte gå att få tag på nu vad jag förstått..

mvh

040 RedLine
1 219 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
#216
Jävlar va tunna, hehe hade aldrig varit så dum och tagit material från dem om de såg ut så smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
#217
Nu är vevaxel, svänghjul, remskiva och tryckplatta hemma från balansering:
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-e8e254bb5a0f49ca0d0e086e285d8907.jpg

Svänghjul, vevaxel och remskiva behövde faktiskt inte balanseras, de skillde inte äns på ett halft gram där. Men tryckplattan var det en jävla obalans i som ni ser!
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-cad12a9e4156e635b7bfc4e4e3fb8732.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-d88f561dc5aa210b03fe70b285f9166b.jpg

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#218
Funderar lite på vad för olja man skall köra in motorn på samt vilken man ska köra på efter den e inkörd?

Jaja, lite bilder:

Fick tillslut isär vevstaken med överfallet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-97e282e406610b97531538c40e2b5273.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-73d6b9a5c051f361889c2ccd43526291.jpg

Va tvunden att förbättra returen lite, tack danne för hjälpen! Glömde att ta bild på resten:
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-fc11f580776da9116214583b4b8fc2ea.jpg

Tyckte de kunde va ballt med lite riktiga stolar och bälten. Planen är att fixa bur till sommaren 2012.
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-149dcae137502ae55af387a49d04c647.jpg

Lite skillnad emot original. Man sitter som klistrad!
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-1382d85dbec50bdc264a06dccfa5fffa.jpg


Förlåt för tråkig bild, men ja ja...
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-a8b81d0427022d30347261637f39f5dd.jpg

Va ju busenkelt att byta packboxar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-1f8dd404149e4a105aff690b61139cde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-47e4b3ea0af920455cd89ecb37902379.jpg

Min fina tumme! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-ce7a19c56258d0dac36877703190cdb6.jpg

KLART!
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97947/97947-90389a96bc2eea8c6bf6193177b7c923.jpg

Tackar...!

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

536 Inlägg
27 februari 2011
#219
Vad bra att du lär dig.. Kan säga såhär mycket att om jag renoverat nu, så hade jag fantamig glömt hälften av allt.. Hade stått med 20 bultar o skruvar över när motorn varit "ihop".. Tyvärr är det jag i ett nötskal, men så tänkte jag på det, jag kan ju ringa dig när det gäller wink big_smile

Ser bra ut Jacob, som vanligt! smile


2 415 Inlägg
27 februari 2011
#220
Jag hitta denna sida igår. är det någon som har provat och handlat där ifrån?
http://www.lgspeed.se/produkt.php?kategori=18&id=70
6750 för stakar?
vad är det för mm på stakar till en B230FT motor?
Senast redigerat av Tryck_o_pys (27 februari 2011)

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!


Sök