3311
Sök

Klonkande ljud i bakvagn! (BMW e46)

141 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Ja, min bmw klonkar i bakvagnen, märkte det inte så mycket först men har börjat störa mig på det mer och mer..

Alla bussningar i bakvagnen är utbytta, så det är inte något sådant!

Kan det vara något med fjäder/fjäderbenet? Vill helst inte köra med bilen i onödan då jag ej vet om det blir värre!

Mvh William

Cupra_
2 november 2010
Kan vara fjädern som av okänd anledning rör på sig, kan också vara ett fjäderbenslager som är slut.. Svårt att svara på när man inte hört det själv..

Blir det någon skillnad på ljudet beroende på HUR du kör? T.ex. över farthinder, i kurvor och sådant?

141 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Deception skrev:
Kan vara fjädern som av okänd anledning rör på sig, kan också vara ett fjäderbenslager som är slut.. Svårt att svara på när man inte hört det själv..

Blir det någon skillnad på ljudet beroende på HUR du kör? T.ex. över farthinder, i kurvor och sådant?

Ja alltså man hör det i varje gupp man kör, och här i gällivare när vägarna ser ut som puckelpister blir man ju galen.. hörs hyfsat mycket utanför bilen också, ett metalliskt klonkande

Cupra_
2 november 2010
Låter nästan som brusten fjäder då tycker jag...

48 Inlägg
2 november 2010
Bussning Nr3 som pilen pekar på där, är antagligen helt slut. kolla de smile
hade de problemet på min iaf, de låter som fan

EDIT!!! sorry jag läser för snabbt.. du hade ju bytt alla
https://store.nexternal.com/powerflex/images/e46.gif
Senast redigerat av Nixii (2 november 2010)

Cupra_
2 november 2010
Vad är det för bussning? Ser ju ut som fjäderbenslagret tycker jag? Eller är det till kränghämmaren?

141 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Nixii skrev:
Bussning Nr3 som pilen pekar på där, är antagligen helt slut. kolla de smile
hade de problemet på min iaf, de låter som fan

EDIT!!! sorry jag läser för snabbt.. du hade ju bytt alla
https://store.nexternal.com/powerflex/images/e46.gif

Jag har ej bytt, men tidigare ägare lämnade in den på verkstad för att få bort ljudet. dem bytte alla bussningar + service, sen var ljudet ändå kvar..

70 Inlägg
2 november 2010
har även hört att infästningar till bussningar i bakvagn kan spricka, vid bussningarna som håller klumpen.

48 Inlägg
2 november 2010
Deception skrev:
Vad är det för bussning? Ser ju ut som fjäderbenslagret tycker jag? Eller är det till kränghämmaren?

här ser du hur dom sitter, dom som sticker ut om man säger..
http://i188.photobucket.com/albums/z20/dahmeer/Bild230.jpg

Cupra_
2 november 2010
TYP länkarmsbussning? Heter säkert nåt annat men då fattar jag, haha, det var absolut inte fjäderbenslagret då iaf smile

1 798 Inlägg
2 november 2010
Det fanns ju även på vissa årsmodeller problem med infästningen utav "vaggan", karossen rostade och infästningarna släpper. Givetvis med en hel del oljud som följd. Dvs vid de lila bussningarna på bilden ovan.
Tyvärr inte helt kul att fixa...

80 Inlägg
25 augusti 2011
tror att dom heter bärarms bussning, rätta mej om jag har fel.

Sök