3356
Sök

Hur mkt betalar ni för er bil per månad, med lån osv.?

83 Inlägg
5 november 2010
5500kr i månaden, betalar jag på bara amortering och försäkring varje månad.
Ska man räkna med bensin och diesel, då är vi uppe i bra många kronor mer...

95 Inlägg
6 november 2010
När man ska köpa en begagnad bil så ska man väl ta lånet INNAN man har hittat "sin" bil?
Det dåliga med det är att det ofta tar en jäkla lång tid innan man hittar en vettig bil (dumma svenssons som alltid nöjer sig med snikstereon), om man nu nånsin hittar en vettig bil, och under tiden så kanske man ångrar sig eller nåt..

4 586 Inlägg
6 november 2010
billån är inte onödigt. Finns värre saker som heter köp nu betala nästa sommar big_smile

känns rätt med en billån dock inte på hela summan för bilen samt så ska det betalas av i 1-2 år

1 581 Inlägg
6 november 2010
Att folk inte cashar sina bilar kan ju ha med vart man bor? Bo i värmland där en lägenhet kostar 50 000 för en 2a och 2000 kr i månaden hyra eller i sthlmsområdet där en 1a kostar 4-6 00 000 och en 2a 1 miljon kronor.

8 883 Inlägg
6 november 2010
Tråden handlar om Hur mycket man betalar för sin bil per månad och inget annat.
Huruvida det går bussar i sthlm får nog anses som OT och har man betalat bilen kontant så är ett inlägg i denna tråd ganska onödig.

Vänligen håll er till ämnet och ta övriga diskussioner i en separat tråd eller via PM eller dyligt.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

1 562 Inlägg
6 november 2010
jajamän
amorteringar-0:-
service och underhåll-100:-
försäkring-100:-
drivmedel-1600:-
besiktning-25:-
skatt-100:-
1925:- mån
värdeminskning knappast trolig

största utgiften är bränsle men är som sagt dåliga kommunikationer.
kan ju tillkomma övriga haverier, haft tur de senaste 13000 milen, då de drar i väg.
Senast redigerat av mange_240 (6 november 2010)

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 november 2010
Skönt att merparten här verkar amortera friskt på ev lån.

Pratade så sent som i veckan här med en som hade som argument:
"Varför i h**vete ska jag amortera mer än vad banken kräver, det är ju bara onödigt dumt?"

Ska bli intressant om några år när han ska sälja bilen. Köpt den för nästan 100', amorterar några hundralappar i månaden och stylat den för minst 50 till'. Varav en del är lånat där också.

Med lite tur får han ut 50-60 för bilen och har totala lån kvar på 70-80 i denna takt.
Onödigt dumt? Nää då wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

huh?
10 427 Inlägg
6 november 2010
Martin 9-3 skrev:

"Varför i h**vete ska jag amortera mer än vad banken kräver, det är ju bara onödigt dumt?"

Ska bli intressant om några år när han ska sälja bilen. Köpt den för nästan 100', amorterar några hundralappar i månaden och stylat den för minst 50 till'. Varav en del är lånat där också.

Med lite tur får han ut 50-60 för bilen och har totala lån kvar på 70-80 i denna takt.

Haha smile Tycker åtminstone att man ska anpassa återbetalningstiden till hur länge man hade tänkt ha bilen.
Svårt att skriva något i sten, men det är en hyfsad riktlinje tycker jag smile

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
6 november 2010
steifan skrev:
Martin 9-3 skrev:

Haha smile Tycker åtminstone att man ska anpassa återbetalningstiden till hur länge man hade tänkt ha bilen.
Svårt att skriva något i sten, men det är en hyfsad riktlinje tycker jag smile

Smartare är väl att amortera i minst samma takt som värdeminskningen? Så att man inte har mindre kapital när man säljer än när man köpte. Kör man på fortare "tjänar" man själv på det...

/Mattias

772 Inlägg
6 november 2010
Martin 9-3 skrev:

Jag armoterar inte jätte mkt på mitt lån. Men å andra sidan har jag inte ett lån som är bundet till bilen. Så jag byter bil med lite jämna mellanrum. Å därför blir det inte någon direkt värdeminskning på dom. Och har man lite is i magen och får till bra pris på bilarna och säljer dom vid rätt tid så kan man rent av tjäna lite på det. Så än så länge är inte bilen mindre värd än lånet.

DFFL
9 020 Inlägg
6 november 2010
Betalade i genomsnitt lite mer än en halv Svensson-lön i månaden när jag lånade pengar av pappa för att köpa Audin.
Nu fyra år senare så är den ju av uppenbara skäl betald och färdig sen länge, tog ~1½ år.

Jag säger som Martin9-3, ska man låna så ska man betala av bilen så fort man bara kan.
Att köpa bil är (I de flesta fall) en enda stor brakförlust...
Senast redigerat av FireTraXX (6 november 2010)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

3 182 Inlägg
7 november 2010
bilen kostar i försäkring 560kr  i halv försäkring, lån finns inte på denna bil betalade den kontant, bensin kostnaden är inte så hög runt ca. 1000kr i månaden.

754 Inlägg
7 november 2010
Alla våra bilar är avbetalda vid inköp så det är skönt att slippa amorteringskostnaden varje månad. Men allting handlar om att prioritera! Har du råd med en fast kostnad på nån tusenlapp varje månad, kör hårt! tongue
Senast redigerat av D_Nilsson (7 november 2010)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
7 november 2010
BMWn kostar mig 29kr i månaden just nu. Avställd men försäkrad just in case of disaster!

246 Inlägg
7 november 2010
matteeee skrev:
Smartare är väl att amortera i minst samma takt som värdeminskningen? Så att man inte har mindre kapital när man säljer än när man köpte. Kör man på fortare "tjänar" man själv på det...

Så tänkte jag med när det begav sig.. Lånade 60, lade in lite sparat och betalar av fortare än bilen minskar i värde. Har cirka 16 kvar nu att betala och får väl iaf 25-30 om jag skulle sälja idag.
Känner TS att han har råd så är det väl bara att köra, i den prisklassen som du tänkt dig så är det ju inte hela världen heller, värre om du skulle köpa en Bugatti eller nåt tongue

194 Inlägg
7 november 2010
S4'an,

Cashad
700/mån försäkring
1500-2000 mån bensin

Gölfen
Cashad
100/mån försäkring
1200/mån bensin

Sen får man ju egentligen räkna in, värdeminskning, skatt och allt annat sånt, men det kan jag inte i huvudet just nu

338 Inlägg
7 november 2010
audi S4
ca 750/försäkring
ca 2000/3000 bensin/månad
skatt ca 3200/år

Audi S4 SuperCharged

97 Inlägg
8 november 2010
jag lånad 200000 till min passat jag köpte för några år sen och då amorterade jag 6000 plus räntan på ca 800 pus försäkringen som då kostede 1600 i månaden på mig plus skatten i kvartalet.hehe inte kul men då blev den ju betald iaf. fick leva fattigt ett tag smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 november 2010
typ 1500:- bensin
276:- försäkring
1700:- skatt delat på 12 månader = 141,5 i månaden

=1917.5 snitt i månaden

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

178 Inlägg
8 november 2010
Om jag lånar till bil har jag som grundfilosofi att när jag säljer den ska jag i sämsta fall åtminstone kunna lösa ev lån som är kvar, helst ska det vara en sudd över. Kan inte tänka mig ngt mycket värre än att sitta med lån på ngn gammal bil man inte ens äger längre...

Gör en budget om du inte redan har en och kolla hur mycket du realistiskt kan amortera. Räkna sen med 10% ränta eller ngt och lägg ev överskott i en reparations- eller amorteringsfond.

Månadskostnaderna varierar ju sjukt mellan bil o användning men du får kanske en bra uppfattning om spridningen av alla olika svar iallafall smile

Jag tog 1/3 i lån på DKWn mest för att jag ville ha en större buffert kvar till rep/uppgradering av bil o hem. Pröjsar nu runt 3500/m på det lånet, 1600/m i försäkring, 700/m skatt och snittar 2500/m i soppa  yikes

Vansinne egentligen men å andra sidan är det ju ett intresse och man lever såvitt jag vet bara en gång wink

Sök