2644
Sök

Hur får man bort bultar som bara dras runda.

415 Inlägg
6 november 2010
Vettemannen skrev:
Dubs skrev:
Vettemannen skrev:

klart att du skulle ta en tumhylsa. det är bara dumt att ha fel storlek på verktygen.

/Benny

Finns INTE tum på 7/900 serien

Inte vet ja men eftersom 11:an var för liten och 12:an var för stor så..........

/Benny

Om du prövar med 11:an, är det möjligt att knacka på den? Annars kan man ju som sagt fila lite så den går på. Sen spelar det ju roll vilket verktyg man försöker dra loss med, har man nyckel eller hylsa med 12 kant så blir de lättare runda. Jag brukar använda biltemas "round corner" och det är sexkanthylsor som är gjorda för att skona hörnen och än så länge har jag inte dragit någon skalle rund med de hylsorna.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

403 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
ofan, jag trodde att 12kant var bättre så sorterade bort alla mina 6kant, men då ska jag byta ut till 6kant i stället. Det är samma med alla 5 bultar på vardera sida och det är orginalbultarna, tongue skit skumt. men skall nog ordnas, man måste ju dra med rör och spärrskaft för dom sitter så inni helvete ocskså, går ej att få på 11an, inte genom att slå dit den. hittade en hylsa igår som passa. 15 / 32 vad fan nu det innebär:P nån tumm hylsa säkert. men den passa bara till lilla spärrskaftet, kanske finns nån omvandlare lr så får jag köpa en sån som passar till det stora.

Supraman
2 300 Inlägg
7 november 2010
Tonycrona skrev:
ofan, jag trodde att 12kant var bättre så sorterade bort alla mina 6kant, men då ska jag byta ut till 6kant i stället. Det är samma med alla 5 bultar på vardera sida och det är orginalbultarna, tongue skit skumt. men skall nog ordnas, man måste ju dra med rör och spärrskaft för dom sitter så inni helvete ocskså, går ej att få på 11an, inte genom att slå dit den. hittade en hylsa igår som passa. 15 / 32 vad fan nu det innebär:P nån tumm hylsa säkert. men den passa bara till lilla spärrskaftet, kanske finns nån omvandlare lr så får jag köpa en sån som passar till det stora.

12 kant e bra när du e på ett trångt ställe och grejerna inte sitter hårt annars e sexkant att föredra, dom sliter inte på bultskallen på samma sätt.
12 kant greppar bara på kanten på bulten, 6 kant har kontakt hela vägen runt bulten.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Trött
267 Inlägg
7 november 2010
Tonycrona skrev:

Ja, det är tum. Tum-hylsor märks så där. 15/32 betyder att det är femton trettiotvå-delar av en tum, alltså nääästan halvtum. Halvtumen märks 1/2, alltså en halv tum. smile

612 Inlägg
7 november 2010
Om du värmer grejerna ordentligt innan du försöker få loss skrivarna är det möjligt att dom släpper betydligt lättare.

Sök