Nej, det går inte att göra såna plattor eftersom bulthålen krockar. För rent showburk kan man göra plattor för det, men på en bil som används så är det inget att fundera på.
Nej, det går inte att göra såna plattor eftersom bulthålen krockar. För rent showburk kan man göra plattor för det, men på en bil som används så är det inget att fundera på.
fel fel fel, kolla ebay.de finns massvis med sådant, det har inte slagit igenom så mycket i sverige, men är stort i tyskland och usa, tyskstukare använder detta....detta är inget nytt
Nej, det går inte att göra såna plattor eftersom bulthålen krockar. För rent showburk kan man göra plattor för det, men på en bil som används så är det inget att fundera på.
fel fel fel, kolla ebay.de finns massvis med sådant, det har inte slagit igenom så mycket i sverige, men är stort i tyskland och usa, tyskstukare använder detta....detta är inget nytt
Tänkte dels på att bulthålen krockar som synes på bilden på driftworksplattorna, och dels på detta, saxat från www.manton.se:
Möjligheter & begränsningar
Det måste vara samma antal bultar på bil och fälg.
I dagsläget är det endast möjligt att hålla sig inom samma antal bult på bil och fälg, ex. Volvo 5/108 till BMW 5/120 eller Opel 4/100 till Nissan 4/114,3.
Vi kan alltså inte tillverka 4-5 bult, 5-6 bult. Det sker endast i extrema fall till vissa utställningsbilar men man måste då välja bort 1 eller 2 hål.
Det går alldeles utmärkt om det är samma diameter på bultcirkeln, tex 4x114,3 till 5x114,3 som på bilden här, då använder man ett av original hålen och gör 4 nya.
tänkte hör var man kan köpa och pris jag har ju 4/100 och skulle vilja få 5/112 för då kan jag ta morsans fälgar!
Om du läser vad jag skrev ovanför här så blir det lite svårt, du får skippa nåt hål om det ska gå. Ta loss naven och be någon svetsa igen hålen och sedan borra och gänga nya. Väldigt enkelt att ta loss på en polo.
Lösningar för att byta från 4-5bult finns, jag har bytt från 4/100 till 5/100 på en Clio. Detta fungerar bra om bilen har m12x1.5 och att fälgen har ett högt ET-mått.
Har även gjort spacers från 5/120.65 till 6/139.7 och 3/112 till 5/112.
Behöver testa lite mer då jag inte ännu vågar släppa ut för mycket specialare ännu.
Om någon har intresse så kan jag tillverka dessa vid besök i Gnosjö i mån av tid.