3116
Sök

Toyota Celica GT4 Carlos Sainz - WRC bygge (projekt drömbilen).

Mitt projekt går i första hand ut på att få den i riktigt bra skick, den slutgiltiga visionen är att få bilen att bli en WRC look-alike.

Warrior Princess
165 079 Visningar
Uppdaterades senast 25 oktober 2014
Warrior Princess
188 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#1
Intro:
Det var nån gång i barnaåren som jag första gången såg en 5:e generationens Celica, det var TV sändningar från WRC och jag föll pladask för den rundade skönheten i Castrol dekor.
Har nu långt senare lyckats få tag i min alldeles egen Celica GT4 Carlos Sainz (min är nr 4633 av 5000 som tillverkades), trött exteriör och med helt rätt prislapp så köpte jag den 1:a november 2010 bilen som jag så länge drömt om!

Planen med bilen:
Utöver att fräscha upp bilen efter bästa förmåga så ska jag utvändigt bygga en replika av TTE's rally Celica de körde i WRC under nittiotalet. Invändigt har jag inga planer på att bygga en rallybil än så länge utan behålla den ganska nära original med små mods.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/121392/1017204_tligaq.jpg
Annonsbilden, som synes finns det en hel del att göra.


https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121392/121392-a2bcfa4e6233868fc1830747b3040a45.jpg
Så här är min vision av hur den ska se ut när jag är färdig med den.


Saker som ska göras:
- WRC dekor.
- Införskaffa & montera dimljus.
- Införskaffa ännu bredare spacers till grusfälgarna.
- WRC speglar.
- Skaffa ett komplett "System 10" ljudsystem (original ljudsystem som var tillval på dessa bilar).

Saker gjorda under 2014:

- Lackat bilen vit.

Saker gjorda under 2013:

- Projektet har stått stilla p.g.a ekonomiska och personliga anledningar.

Saker gjorda under 2012:

- Åtgärdat det knarrande ljudet från styrningen (löst styrväxel fäste).
- Bytt en skadad drivknutsdamask (höger bak, inre).
- Byggt om avgasupphängning till slutburken.
- 25mm Spacers till bakhjulen inhandlade.
- Fått den genom besiktningen.
- Svetsat igen hål för spolarmunstycke och torkare på bakluckan.
- Köpt och monterat tillbaka original luftburk.

Saker gjorda under 2011:

- Skaffat 15" OZ Rally Racing Fälgar (de TTE använde på grussträckorna i WRC på den här bilen).
- Skaffat 17" OZ Crono Fälgar(de på bilden ovan).
- Bytt hjullager, spindelleder och naven på båda sidor fram.
- Införskaffat facelift baklysen.
- Ny baklucka, vinge, stötfångare och bakre plåtpanel (skadade delar utbytta).

Saker gjorda under 2010:

- Ny grill.
- Nytt plasthölje till höger strålkastare.


Jag har ingen deadline då bilen ska vara färdig eftersom jag lever på existensminimum, men lägger i princip allt jag får över på projektet så sakta men säkert går det framåt.
Senast redigerat av Daemonette (6 maj 2014)

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.

KHRacing
10 november 2010
#2
Grattis tillnyförvärvet kompis, detta är en fantastisk bil om man vårdar den.

passar dig perfekt.

lycka till med allt på bilen.

mvh k

397 Inlägg
10 november 2010
#3
Kommer följas! Vårda den väl smile

Saab 9³ Monte Carlo Projekt! "Projekttråd vet du ;)"

49 Inlägg
10 november 2010
#4
Kul med 4WD och turbo! Kommer följa detta projekt smile


657 Inlägg
10 november 2010
#5
Underbar bil du fått tag i. Hoppas att du får fin ordning utsidan för den har potential att bli väldigt snygg!

Lycka till med toyen nu

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

873 Inlägg
10 november 2010
#6
en ny lack är kanske ett måste eller ????

tycker hur som haver du skaffat dig en riktigt fin bil , med grym potensial , ser fram emot detta smile

mitt nissan 200sx projekttråd www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177432

Warrior Princess
188 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#7
Tusen tack för dom fina kommentarerna allihopa. smile
Ny lack kommer till våren, jag känner att jag inte vill köra runt i den som den ser ut nu direkt. ^^

Här kommer en liten bild på fronten som jag nu har här hemma, det finns en liten spricka på den nedtill som jag just nu forskar i om det går att lämna in någonstans runt Umeå för att få plastsvetsad:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/121392/1017304_kc3fu2.jpg

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.

326 Inlägg
10 november 2010
#8
Riktigt kul me en Sainz toya:D kommer absolut följas smile

795 Inlägg
10 november 2010
#9
Grattis till din drömbil!

jag ser framemot att få vara med o se vad som kommer hända med den.

jag hoppas rallylapparna åker långt iväg!

Nissan Skyline R32GTR

Doctor Inside
36 Inlägg
10 november 2010
#10
Grattis till drömbilen!!!Extra kul med ovanliga bilar:P
Senast redigerat av Munne (10 november 2010)


Ljud freak !
928 Inlägg
10 november 2010
#11
Grattis te drömmen ! Är själv ett stort fan till GT4an smile


585 Inlägg
10 november 2010
#12
Blir kul att följa hur du rustar upp den. Är en polare till mig som ägde den innan dig.

Sitter det gröna diodbandet kvar under huven?

Behöver du låna verktyg eller hjälp med något så finns jag i umeå också.
4wd japsar är riktigt roliga!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.

1 314 Inlägg
10 november 2010
#13
Kommer följas!wink

Kul att du fick tag i drömbilen efter så lång tidwink
Senast redigerat av RallyMartin (10 november 2010)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

260 Inlägg
10 november 2010
#14
Verkar ju vara en kanonfin bil och jag är så in i norden impad över er tjejer som tar er för med att riva bilar och bygga bilar! Min generation är inte van det. Jag önskar lycka till men skulle gärna se en liten redogörelse om vad som skiljer denna modell från den vanliga. Jag har tyvärr inte hört talas om den förut - desto roligare är det ju. Får nog prenumerera på denna tråd. Björn

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

Forummoderator
26 339 Inlägg
10 november 2010
#15
BjorNSX skrev:
Verkar ju vara en kanonfin bil och jag är så in i norden impad över er tjejer som tar er för med att riva bilar och bygga bilar! Min generation är inte van det. Jag önskar lycka till men skulle gärna se en liten redogörelse om vad som skiljer denna modell från den vanliga. Jag har tyvärr inte hört talas om den förut - desto roligare är det ju. Får nog prenumerera på denna tråd. Björn

"The special rally edition of 5000 units was known as the GT-Four RC was launched in September 1991 in Japan. The export version is known as Carlos Sainz (CS) Limited Edition in Europe (in honour of their famous WRC driver), or Group A Rallye in Australia. Special features include [1]:

a water-to-air intercooler instead of the standard air-to-air unit, which was much better suited for racing use;
different hood used to evacuate air from the engine bay rather than direct it to the intercooler (along with a small inlet duct for alternator cooling);
different bumper that is much lighter and has more openings than the standard one.
shortened shift lever throw and clutch pedal travel
synchronizer upgrades on gears 2 and 3
a special numbered plaque on the center console
Out of 5000 units, 1800 were for Japanese market, 3000 were allocated to Europe, 150 in Australia, 25 in Singapore, and very few made a trip to New Zealand and general markets."


Från Wikipedia smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

489 Inlägg
10 november 2010
#16
Nu snackar vi bilar! Detta ska följas !


260 Inlägg
10 november 2010
#17
Se där - tackar för den, AirOne! Det innebär altså att turbo och 4wd fanns även standardversionen?
Björn
Senast redigerat av BjorNSX (10 november 2010)

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig

Forummoderator
26 339 Inlägg
10 november 2010
#18
BjorNSX skrev:
Se där - tackar för den! Det innebär altså att turbo och 4wd fanns även standardversionen?
Björn

Japp.

Edit: "Standardvagnen" hade dock framhjulsdrift och sugmotor.
Senast redigerat av AirOne (10 november 2010)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

224 Inlägg
10 november 2010
#19
Grattis till köpet, har alltid gillat Carlos Sainz versionen. Är det inte 224hk orginal på Carlos Sainz?


738 Inlägg
11 november 2010
#20
Skönt att du slapp rost, men den måste ju få en fin vit lack och sen dekaltrimma med röda rallydekaler! big_smile



Sök