4290
Sök

Volvos b230 till en kit-car

86 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#1
Håller på att bygga en liten kitcar och funderar på vilken motor jag ska sätta i den. Tänkte på volvos b230. .
Den motorn är så att säga en evighetsmaskin, slitstark osv... Men men.

Jag tänkte att motorn skulle vara orginal, dvs inga större modifieringar.
Finns det något sätt man kan göra motorn mer varvvillig och dessutom hålla för det?

Bilen väger runt 700 kg så de blir inte mycket motstånd för en b230 vad jag kan se!

Ge mig tips o idéer och frågor kring det här!

Mvh Matte

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend

612 Inlägg
10 november 2010
#2
Vilken B230 hade du tänkt dig? Det finns ju några att välja bland...

En vassare kam gäller ju för att få upp varven, frågan är hur mycket du vill varva. Om du inte överdriver eller väljer fel version av B230 behöver du inte bry dig om något för hållbarhetens skull...

86 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#3
Självklart skulle jag vilja få ut så mkt varv som möjligt, alltså är frågan, vilken b230 ska jag välja, förgasare/insprut?  tänkte iaf få upp den i 7-9000 varv om så möjligt. som sagt jag ska inte trimma motorn mer än att få upp varv registret, kommer räcka gott och väl till 700kg

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend

Smålänning
7 887 Inlägg
10 november 2010
#4
B230A.

Minimalt med el eftersom det är förgasare.

Finns potenta insug att köpa, och dubbla webrar.

Alla delar från dom värre 230-motorerna passar, inkl. kamaxlar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

612 Inlägg
10 november 2010
#5
B230A försvann väl 1988 med katalysatorkravet, vilket innebär att den innehåller de klena vevstakarna. Ska man trimma vill man ha den bättre bottendelen som kom 1989. Och ska man ändå skrota originalförgasaren hindrar inget att man istället skrotar originalinsprutning & tändning och använder valfria förgasare och tändning från någon av de tidigare B19-21-23-230 som inte har så avancerad el. Bara att se till att man väljer ett block med frammonterad fördelare (från en 240 med andra ord, om man inte vill lägga lite jobb på att kunna ha fördelaren fram ändå).

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 november 2010
#6
Du har ju b23E, den starkaste originalmotorn och bland de hållbaraste. Finns från 136-145hk. Det är mekaniskt sprut, så det du behöver är lite el och sedan bränslesystem.

Annars har du den motorn jag skulle ha valt, b230FB. Den är den hållbarare b230, elektrisk insprutning, oljekylda kolvar samt 531 topp ( den bästa ) och vx3 kam. Har 132hk nånting original. Sedan kan du köpa ett vikingchip till så kommer motorn gå riktigt fint och varva på ganska bra. Ett lättat svänghjul är nästan et måste för att få upp varven ordentligt sen wink

Elen är ganska enkel. Motorn i fråga kommer från en 940, sedan tar man kabelstam från en 240 89-93 och sätter på ( passar rakt på allting ), och sedan FB:ns boxar så är det klart wink


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 november 2010
#7
Bensinskallen skrev:
Du har ju b23E, den starkaste originalmotorn och bland de hållbaraste. Finns från 136-145hk. Det är mekaniskt sprut, så det du behöver är lite el och sedan bränslesystem.

Annars har du den motorn jag skulle ha valt, b230FB. Den är den hållbarare b230, elektrisk insprutning, oljekylda kolvar samt 531 topp ( den bästa ) och vx3 kam. Har 132hk nånting original. Sedan kan du köpa ett vikingchip till så kommer motorn gå riktigt fint och varva på ganska bra. Ett lättat svänghjul är nästan et måste för att få upp varven ordentligt sen wink

Elen är ganska enkel. Motorn i fråga kommer från en 940, sedan tar man kabelstam från en 240 89-93 och sätter på ( passar rakt på allting ), och sedan FB:ns boxar så är det klart wink

viking har väl inga chip till nån sug motor

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 november 2010
#8
turboforssen skrev:
Bensinskallen skrev:
Du har ju b23E, den starkaste originalmotorn och bland de hållbaraste. Finns från 136-145hk. Det är mekaniskt sprut, så det du behöver är lite el och sedan bränslesystem.

Annars har du den motorn jag skulle ha valt, b230FB. Den är den hållbarare b230, elektrisk insprutning, oljekylda kolvar samt 531 topp ( den bästa ) och vx3 kam. Har 132hk nånting original. Sedan kan du köpa ett vikingchip till så kommer motorn gå riktigt fint och varva på ganska bra. Ett lättat svänghjul är nästan et måste för att få upp varven ordentligt sen wink

Elen är ganska enkel. Motorn i fråga kommer från en 940, sedan tar man kabelstam från en 240 89-93 och sätter på ( passar rakt på allting ), och sedan FB:ns boxar så är det klart wink

viking har väl inga chip till nån sug motor

Har dom inte? En polare hade en 940 a-traktor som han sa att det satt viking chip i..... Annars måste det varit något annat chip?


8 253 Inlägg
10 november 2010
#9
Jag hade ju valt en B234F som är en av få roliga B230. Men om du ska bygga kit car som inte väger så mycket så lär du ha lite koll på vilken effekt du tillåts ha i bilen samt evetuella avgaskrav med innan du väljer vilken motor. Fast sånt gäller ju bara om den ska besiktas och användas på gatan.

Och om det primära kravet är ett maxvarv mellan 7 och 9000 utan större modifieringar så hade jag tittat på en v-tec motor istället.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 november 2010
#10
Bensinskallen skrev:
turboforssen skrev:
Bensinskallen skrev:
Du har ju b23E, den starkaste originalmotorn och bland de hållbaraste. Finns från 136-145hk. Det är mekaniskt sprut, så det du behöver är lite el och sedan bränslesystem.

Annars har du den motorn jag skulle ha valt, b230FB. Den är den hållbarare b230, elektrisk insprutning, oljekylda kolvar samt 531 topp ( den bästa ) och vx3 kam. Har 132hk nånting original. Sedan kan du köpa ett vikingchip till så kommer motorn gå riktigt fint och varva på ganska bra. Ett lättat svänghjul är nästan et måste för att få upp varven ordentligt sen wink

Elen är ganska enkel. Motorn i fråga kommer från en 940, sedan tar man kabelstam från en 240 89-93 och sätter på ( passar rakt på allting ), och sedan FB:ns boxar så är det klart wink

viking har väl inga chip till nån sug motor

Har dom inte? En polare hade en 940 a-traktor som han sa att det satt viking chip i..... Annars måste det varit något annat chip?

säker på att det inte va en turbo i den då???
enda chippen som finns vad jag vet till sug motorerna är voc chippen , men har aldrig hört att viking har dom

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 november 2010
#11
Måste vart ett annat då. Inte var det en turbo i alla fall, var en FB. Bilen var en före detta polisbil och det satt därför originalmonterat något chip... Den varvade ganska bra och var pigg som fan i alla fall wink


Forummoderator
26 397 Inlägg
10 november 2010
#12
Bensinskallen skrev:
turboforssen skrev:
Bensinskallen skrev:
Du har ju b23E, den starkaste originalmotorn och bland de hållbaraste. Finns från 136-145hk. Det är mekaniskt sprut, så det du behöver är lite el och sedan bränslesystem.

Annars har du den motorn jag skulle ha valt, b230FB. Den är den hållbarare b230, elektrisk insprutning, oljekylda kolvar samt 531 topp ( den bästa ) och vx3 kam. Har 132hk nånting original. Sedan kan du köpa ett vikingchip till så kommer motorn gå riktigt fint och varva på ganska bra. Ett lättat svänghjul är nästan et måste för att få upp varven ordentligt sen wink

Elen är ganska enkel. Motorn i fråga kommer från en 940, sedan tar man kabelstam från en 240 89-93 och sätter på ( passar rakt på allting ), och sedan FB:ns boxar så är det klart wink

viking har väl inga chip till nån sug motor

Har dom inte? En polare hade en 940 a-traktor som han sa att det satt viking chip i..... Annars måste det varit något annat chip?

... roll

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

86 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#13
Tack för allt stöd! fått mkt att tänka på här! återkommer med fler frågor! smile

saying you dont wanna drive your car hard to keep it nice for the next owner is like saying you dont wanna have sex with your girlfriend so she'll be more enjoyable for her next boyfriend

1 319 Inlägg
10 november 2010
#14
Bensinskallen skrev:
Måste vart ett annat då. Inte var det en turbo i alla fall, var en FB. Bilen var en före detta polisbil och det satt därför originalmonterat något chip... Den varvade ganska bra och var pigg som fan i alla fall wink

först viking chip, vilket känns osannolikt. sen originalmonterat chip för att det var polisbil? också bullshit.

_----------'

P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 november 2010
#15
sleepyoh skrev:
Bensinskallen skrev:
Måste vart ett annat då. Inte var det en turbo i alla fall, var en FB. Bilen var en före detta polisbil och det satt därför originalmonterat något chip... Den varvade ganska bra och var pigg som fan i alla fall wink

först viking chip, vilket känns osannolikt. sen originalmonterat chip för att det var polisbil? också bullshit.

Nänä kanske inte viking, men det stod ju i regbeviset att det hade varit "utryckningsfordon" eller något i den stilen, och polisbilar brukar väl förses med lite extra kraft för att orka med?

men aja, nog med offtopic wink


1 319 Inlägg
10 november 2010
#16
Bensinskallen skrev:
sleepyoh skrev:
Bensinskallen skrev:
Måste vart ett annat då. Inte var det en turbo i alla fall, var en FB. Bilen var en före detta polisbil och det satt därför originalmonterat något chip... Den varvade ganska bra och var pigg som fan i alla fall wink

först viking chip, vilket känns osannolikt. sen originalmonterat chip för att det var polisbil? också bullshit.

Nänä kanske inte viking, men det stod ju i regbeviset att det hade varit "utryckningsfordon" eller något i den stilen, och polisbilar brukar väl förses med lite extra kraft för att orka med?

men aja, nog med offtopic wink

polisbilar är helt original förutom massa tung utrustning som snarare slöar ner dom yikes har diskuterats många gånger på en mängd olika forum. även detta.

för att vara lite OnT: hur är det egentligen att sugtrimma b230? På turbo modellerna kan man ju komma en bit med chip osv, men hur hänger styrsystemet med på sug?
Senast redigerat av sleepyoh (10 november 2010)

_----------'

The one and only
1 091 Inlägg
10 november 2010
#17
Originalspridarna säger stopp vid ca 170hk på en B230F/FB... Men i övrigt hänger styrsystemet med en bit till

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

1 758 Inlägg
10 november 2010
#18
Varför vill du varva så mycket?
9.000 rpm på en rödblockare är det ingen större vits med, blir bara en massa friktion och ställer till det med hållbarheten. Enligt mig är det ingen större idé att varva ett rödblock mer än cirka 7.000. Kollar du på andras byggen märker du att de flesta får ut toppeffekt nånstans runt 6.000 rpm. Motorn är helt enkelt inte byggd för att varva mer än så - en högvarvig motor är helt annorlunda uppbyggd från början.
Senast redigerat av schnauz (10 november 2010)


Sök