Har hittat följande förklaring till hur man byter hjullager (tack Jimmy). Har ni några andra tankar om vad man behöver tänka på? Vad som kan vara svårt etc.
Vilket moment skall man använda om man har en momentnyckel? Behöver byta båda mina lager bak och tänkte kolla på detta i dagarna...
Tack //Hiro
------------------------------------------
Justera alt. byta hjullager bak. Av: Jimmy Holpers., 2005-04-29 20:58
Kontroll.. (Helst med bilen upphissad.)
Ta tag i överkant på hjulet och ruska kraftigt fram och tillbaka, glappar det så skall åtgärder tas för
att minska slitage.
För att dra åt: Tar max 10min/sida. Brukar gå att göra nån gång, sen får man byta lager.
Verktyg: Polygrip, mejsel, 24mm hylsa.
1. Hjulet kan ofta sitta kvar, hissa upp bilen. Använd pallbock. Ingen handbroms
2. Ta loss ev fälgsida. tag en polygrip och tag loss kåpan i centrum som sitter över navet.
3. Drag ut saxpinnen som sitter genom axeltappen.
4. Tag bort "mutterlåset".
5. Dra åt 24mm muttern ganska hårt.
6. Bakom muttern sitter en 2mm bricka, lossa lite på muttern tills du precis kan rubba brickan med
mejseln, då är det lagom.
7. Testa ruska hjulet nu.
8. Sätt tillbaka mutterlåset, saxpinnen och skyddskåpan.
För att byta lager: Tar ca 30min/sida och kostar ca 350kr/sida (Mekonomen) Glöm inte köpa
hjullagerfett.
Verktyg: Hammare, polygrip, 24mm hylsa, drivdon, mejsel, trasor.
1. Gör samma som för att dra åt, stegen 1-4. men hjulet skall av.
2. Lossa bulten helt.
3. Ta bort brickan.
4. Nu skall du kunna dra bromsskivan/trumman rakt ut, (Har du skivor får du givetvis ta bort oket
först, 2 bult).
5. Torka skivan/trumman lite så du ser spåren i mitten där du kan slå ut de två lagerbanorna, ett åt
varje håll. Kika på de nya så du ser hur de ser ut.
6. Slå ut de gamla lagerbanorna.
7. Torka rent noga.
8. Fetta in de nya lagren noga och mycket.
9. Det inre stora lagret skall slås in försiktigt komplett. Det yttre lilla skall bara lagerbanan slås in
först. Båda lagren är koniska utåt..
Använd gärna de gamla lagerbanorna uppepå de nya när du slår så hamrar man inte märken i de
nya. Se även till att slå i dem rakt och ända ner i botten. Har man verkstadspress så är det
givetvis att föredra.
10. Packboxen du fått med skall sitta infettad, innerst utanpå det stora lagret, även detta kan blir
tvunget att knackas in försiktigt.
9 Fetta in axeltappen och sätt tillbaka skivan/trumman.
10. I med yttre lilla lagret, Infettat.
11. På med brickan, den skall gå i spåret i bakkant.
12. Muttern och sen är det samma som för att dra åt. steg 5-8.
13. ev kan man få efterdra ibland efter nån vecka..
Dra hellre för löst än för hårt första gången.
-----------------------------------------------------
Vilket moment skall man använda om man har en momentnyckel? Behöver byta båda mina lager bak och tänkte kolla på detta i dagarna...
Tack //Hiro
------------------------------------------
Justera alt. byta hjullager bak. Av: Jimmy Holpers., 2005-04-29 20:58
Kontroll.. (Helst med bilen upphissad.)
Ta tag i överkant på hjulet och ruska kraftigt fram och tillbaka, glappar det så skall åtgärder tas för
att minska slitage.
För att dra åt: Tar max 10min/sida. Brukar gå att göra nån gång, sen får man byta lager.
Verktyg: Polygrip, mejsel, 24mm hylsa.
1. Hjulet kan ofta sitta kvar, hissa upp bilen. Använd pallbock. Ingen handbroms
2. Ta loss ev fälgsida. tag en polygrip och tag loss kåpan i centrum som sitter över navet.
3. Drag ut saxpinnen som sitter genom axeltappen.
4. Tag bort "mutterlåset".
5. Dra åt 24mm muttern ganska hårt.
6. Bakom muttern sitter en 2mm bricka, lossa lite på muttern tills du precis kan rubba brickan med
mejseln, då är det lagom.
7. Testa ruska hjulet nu.
8. Sätt tillbaka mutterlåset, saxpinnen och skyddskåpan.
För att byta lager: Tar ca 30min/sida och kostar ca 350kr/sida (Mekonomen) Glöm inte köpa
hjullagerfett.
Verktyg: Hammare, polygrip, 24mm hylsa, drivdon, mejsel, trasor.
1. Gör samma som för att dra åt, stegen 1-4. men hjulet skall av.
2. Lossa bulten helt.
3. Ta bort brickan.
4. Nu skall du kunna dra bromsskivan/trumman rakt ut, (Har du skivor får du givetvis ta bort oket
först, 2 bult).
5. Torka skivan/trumman lite så du ser spåren i mitten där du kan slå ut de två lagerbanorna, ett åt
varje håll. Kika på de nya så du ser hur de ser ut.
6. Slå ut de gamla lagerbanorna.
7. Torka rent noga.
8. Fetta in de nya lagren noga och mycket.
9. Det inre stora lagret skall slås in försiktigt komplett. Det yttre lilla skall bara lagerbanan slås in
först. Båda lagren är koniska utåt..
Använd gärna de gamla lagerbanorna uppepå de nya när du slår så hamrar man inte märken i de
nya. Se även till att slå i dem rakt och ända ner i botten. Har man verkstadspress så är det
givetvis att föredra.
10. Packboxen du fått med skall sitta infettad, innerst utanpå det stora lagret, även detta kan blir
tvunget att knackas in försiktigt.
9 Fetta in axeltappen och sätt tillbaka skivan/trumman.
10. I med yttre lilla lagret, Infettat.
11. På med brickan, den skall gå i spåret i bakkant.
12. Muttern och sen är det samma som för att dra åt. steg 5-8.
13. ev kan man få efterdra ibland efter nån vecka..
Dra hellre för löst än för hårt första gången.
-----------------------------------------------------
0
0
0
0