3330
Sök

Hur man byter hjullager (Golf III) - Några övriga tankar kring detta?

3 Inlägg
11 juli 2006
Trådstartare
#1
Har hittat följande förklaring till hur man byter hjullager (tack Jimmy). Har ni några andra tankar om vad man behöver tänka på? Vad som kan vara svårt etc.

Vilket moment skall man använda om man har en momentnyckel? Behöver byta båda mina lager bak och tänkte kolla på detta i dagarna...

Tack //Hiro

------------------------------------------

Justera alt. byta hjullager bak. Av: Jimmy Holpers., 2005-04-29 20:58

Kontroll.. (Helst med bilen upphissad.)

Ta tag i överkant på hjulet och ruska kraftigt fram och tillbaka, glappar det så skall åtgärder tas för
att minska slitage.


För att dra åt: Tar max 10min/sida. Brukar gå att göra nån gång, sen får man byta lager.

Verktyg: Polygrip, mejsel, 24mm hylsa.

1. Hjulet kan ofta sitta kvar, hissa upp bilen. Använd pallbock. Ingen handbroms
2. Ta loss ev fälgsida. tag en polygrip och tag loss kåpan i centrum som sitter över navet.
3. Drag ut saxpinnen som sitter genom axeltappen.
4. Tag bort "mutterlåset".
5. Dra åt 24mm muttern ganska hårt.
6. Bakom muttern sitter en 2mm bricka, lossa lite på muttern tills du precis kan rubba brickan med
mejseln, då är det lagom.
7. Testa ruska hjulet nu.
8. Sätt tillbaka mutterlåset, saxpinnen och skyddskåpan.


För att byta lager: Tar ca 30min/sida och kostar ca 350kr/sida (Mekonomen) Glöm inte köpa
hjullagerfett.

Verktyg: Hammare, polygrip, 24mm hylsa, drivdon, mejsel, trasor.

1. Gör samma som för att dra åt, stegen 1-4. men hjulet skall av.
2. Lossa bulten helt.
3. Ta bort brickan.
4. Nu skall du kunna dra bromsskivan/trumman rakt ut, (Har du skivor får du givetvis ta bort oket
först, 2 bult).
5. Torka skivan/trumman lite så du ser spåren i mitten där du kan slå ut de två lagerbanorna, ett åt
varje håll. Kika på de nya så du ser hur de ser ut.
6. Slå ut de gamla lagerbanorna.
7. Torka rent noga.
8. Fetta in de nya lagren noga och mycket.
9. Det inre stora lagret skall slås in försiktigt komplett. Det yttre lilla skall bara lagerbanan slås in
först. Båda lagren är koniska utåt..
Använd gärna de gamla lagerbanorna uppepå de nya när du slår så hamrar man inte märken i de
nya. Se även till att slå i dem rakt och ända ner i botten. Har man verkstadspress så är det
givetvis att föredra.
10. Packboxen du fått med skall sitta infettad, innerst utanpå det stora lagret, även detta kan blir
tvunget att knackas in försiktigt.
9 Fetta in axeltappen och sätt tillbaka skivan/trumman.
10. I med yttre lilla lagret, Infettat.
11. På med brickan, den skall gå i spåret i bakkant.
12. Muttern och sen är det samma som för att dra åt. steg 5-8.
13. ev kan man få efterdra ibland efter nån vecka..

Dra hellre för löst än för hårt första gången.

-----------------------------------------------------

3 Inlägg
15 juli 2006
Trådstartare
#2
Kollade runt lite efter lager och insåg att biltema var i särklass billigast med 119kr/lagersats. Det var dock inte ett SKF lager utan av märket CRC. (Det satt å andra sidan ej SKF lager på bilen som det sedan visade sig)

Biltema 119kr
Bilmo, Mekonomen, Meca etc. låg mellan 236kr-338kr/lagersats

Första hjulsidan tog lite längre tid för jag var försiktig när jag skulle slå tilbaka de nya lagerbanorna men andra gick på 35-40min (och då har jag aldrig gjort detta smile.

Som instruktionen påpekar är hade det varit fördelaktigt att ha något bättre att slå in de nya lagerbanorna med. Jag använde nu de gamla samt en mejsel men det hade gått mycket snabbare med ett instrument avsett för detta.

Hoppas att detta hjälper någon av er som vill ge sig på detta smile "Sparade" 1200kr på att fixa det själv smile

//Hiro

460 Inlägg
16 juli 2006
#3
Hiro skrev:
Kollade runt lite efter lager och insåg att biltema var i särklass billigast med 119kr/lagersats. Det var dock inte ett SKF lager utan av märket CRC. (Det satt å andra sidan ej SKF lager på bilen som det sedan visade sig)

Biltema 119kr
Bilmo, Mekonomen, Meca etc. låg mellan 236kr-338kr/lagersats

Första hjulsidan tog lite längre tid för jag var försiktig när jag skulle slå tilbaka de nya lagerbanorna men andra gick på 35-40min (och då har jag aldrig gjort detta smile.

Som instruktionen påpekar är hade det varit fördelaktigt att ha något bättre att slå in de nya lagerbanorna med. Jag använde nu de gamla samt en mejsel men det hade gått mycket snabbare med ett instrument avsett för detta.

Hoppas att detta hjälper någon av er som vill ge sig på detta smile "Sparade" 1200kr på att fixa det själv smile

//Hiro

Verktyget för att slå ni lagerbanan kan vara en passande hylsa från en vanlig hylsnyckelsats

Mvh A.E
Bilverkstadsägare i 25år


Sök