2744
Sök

Saab 9000 aero 2,5T Ras!

Saab 9000 aero med lagomt mkt motor och chassi som ständigt uppgraderas för bättre väghållning. Projektet är inspirerat av 90 talets Supertouring bilar som bland annat kördes i BTCC

Burn rubber! not your soul..
326 871 Visningar
Uppdaterades senast 12 september 2013
Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#41
Nu är visst min låda klar big_smile

http://www.geting.se/image.php/276552-2010-12-19_18.05.59.jpg

http://www.geting.se/image.php/276553-2010-12-19_18.06.18.jpg

http://www.geting.se/image.php/276554-2010-12-19_18.18.48.jpg

http://www.geting.se/image.php/276555-2010-12-19_18.34.19.jpg

http://www.geting.se/image.php/276556-2010-12-19_18.58.51.jpg

http://www.geting.se/image.php/276557-2010-12-19_18.59.03.jpg

Johan H är en jävel på att skruva lådor! smile


397 Inlägg
20 december 2010
#42
läckert!

Saab 9³ Monte Carlo Projekt! "Projekttråd vet du ;)"

4 663 Inlägg
20 december 2010
#43
super big_smile

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#44
Tackar smile ska bli grymt kul å få testa den där lådan till sommaren smile se hur långt bilen orkar rita 2 streck m.m. tongue


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#45
Var å slängde ut lite onödigt skrot ur bilen idag.

När de är under -20 ute så har man väl ändå inge behov av nån ac? lol
http://www.geting.se/image.php/276780-DSC00613.JPG

Ska försöka få bort lite dövikt till innan våren, målet är att den ska ligga på 1300kg startklar med mig i, vet inte exakt va den väger nu men nånstans mellan 1300-1350kg tror ja tongue


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
22 december 2010
#46
_aero skrev:
Var å slängde ut lite onödigt skrot ur bilen idag.

När de är under -20 ute så har man väl ändå inge behov av nån ac? lol
http://www.geting.se/image.php/276780-DSC00613.JPG

Ska försöka få bort lite dövikt till innan våren, målet är att den ska ligga på 1300kg startklar med mig i, vet inte exakt va den väger nu men nånstans mellan 1300-1350kg tror ja tongue

Detta kommer du ångra om 5 månader när det är 50 grader i bilen wink
Men lycka till med byggandet big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#47
FordRSC skrev:
_aero skrev:
Var å slängde ut lite onödigt skrot ur bilen idag.

När de är under -20 ute så har man väl ändå inge behov av nån ac? lol
http://www.geting.se/image.php/276780-DSC00613.JPG

Ska försöka få bort lite dövikt till innan våren, målet är att den ska ligga på 1300kg startklar med mig i, vet inte exakt va den väger nu men nånstans mellan 1300-1350kg tror ja tongue

Detta kommer du ångra om 5 månader när det är 50 grader i bilen wink
Men lycka till med byggandet big_smile

De tror jag faktist inte wink med tanke på hur pass extrem bilen är så känns de bara dumt å ha kvar ac:n. väger ju endel å själ effekt smile sen är ja ändå inte ute å kör när de är som varmast då bilen ändå inte går så bra i värme å skulle de ändå bli lite varmt så går de ju å veva ner rutorna i värsta fall wink


Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 december 2010
#48
asså har man en ac kan den väl lika gärna sitta? xD har du 500hk i motorn är det ju ingen fara att en liten kompressor sitter kvar, vill man stressköra är det ju bara trycka på ECON wink o sen när du lyx cruisar kör man på auto, men visst, det väger, osv, men det är jag det tongue


Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 december 2010
#49
_aero skrev:
TenZer skrev:
Vart får man tag på "kolfiber"filmen?

Hamster skrev:
fan jag visste inte att det fanns en 2,5 turbo yikes, skita fin bil har du iallfall smile!

Antar att den är strokad till 2,5liter

Det är svart glasfiberväv, fast den var mer grå än svart men får hoppas den blir mörkare när man lägger på epoxyn smile annars får ja väl försöka lösa de där me färgen på nå annat sätt tongue

De stämmer bra att motorn är strokad, även uppborrad lite smile kul å ha nå som ingen annan har smile men såhär i efterhand så hade ja nog nöjd mig me att bara borra lite till iställe men men lätt å va efterklok big_smile

sorry, MEN saab har gjort 5-10 bilar i trafik med 2.5 block o turbo på lite över dryga 300 wink


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
22 december 2010
#50
_aero skrev:
FordRSC skrev:
_aero skrev:
Var å slängde ut lite onödigt skrot ur bilen idag.

När de är under -20 ute så har man väl ändå inge behov av nån ac? lol
http://www.geting.se/image.php/276780-DSC00613.JPG

Ska försöka få bort lite dövikt till innan våren, målet är att den ska ligga på 1300kg startklar med mig i, vet inte exakt va den väger nu men nånstans mellan 1300-1350kg tror ja tongue

Detta kommer du ångra om 5 månader när det är 50 grader i bilen wink
Men lycka till med byggandet big_smile

De tror jag faktist inte wink med tanke på hur pass extrem bilen är så känns de bara dumt å ha kvar ac:n. väger ju endel å själ effekt smile sen är ja ändå inte ute å kör när de är som varmast då bilen ändå inte går så bra i värme å skulle de ändå bli lite varmt så går de ju å veva ner rutorna i värsta fall wink

Tja iofs.. då är det nog lika bra att sticka ut huvudet genom rutan om det skulle bli alltför varmt tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#51
Funkiee skrev:
asså har man en ac kan den väl lika gärna sitta? xD har du 500hk i motorn är det ju ingen fara att en liten kompressor sitter kvar, vill man stressköra är det ju bara trycka på ECON wink o sen när du lyx cruisar kör man på auto, men visst, det väger, osv, men det är jag det tongue

Nu är de väl inte i första hand ja tar bort den för att inte tappa den lilla effekt den tar men ja bygger ju en racebil för gatan å ska banta den så mkt som går så då ryker tyvär ac sen blir de ju mer lättskruvat då med smile De där me å lyx cruisa är bilen inte alls byggd för wink finns nästan inte kvar nån ljuddämpning i bilen å fjädringen är grymt hård så bilen är endast härlig å köra när den pressas hårt smile annars klagar bara motorn å ber om å få varva å chassit är så hårt så den bara studsar runt å är jobbigt men sen när man väl gasar på å presar den så blir den helt underbar smile

Edit: fjädringsväg på bakaxeln cool
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13860/1009673_wfnh34.jpg


Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 december 2010
#52
*avensjuk* big_smile


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#53
God jul på er alla önskar bilen med tillhörande förare! smile


4 146 Inlägg
24 december 2010
#54
Grymmbil:) Hur stor skillnad blir det med din diffusor? märks det?  Nu när du har så mkt effekt och fwd så skulle du kanske börja fundera på om du kan bygga om till 4wd:) om det är möjligt:)


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
#55
Tack för kommentarerna smile

Angående diffusorn så vette fan men nog ligger den då riktigt stadigt på vägen i 200 även fast de kommer gupp så den kanske gör lite nytta men den borde ju göra luftmotståndet lite mindre iaf smile ska bygga den plan under fronten med i vinter så de borde ju förbättra de hela när ja får mer ostörd luft under bilen smile

Jo nog har jag funderat på 4wd å hade varit grymt kul å ha de men är på tok för mkt jobb å den har ju ändå hyfsat fäste nu fast den är fwd, fick ja till en bra start förut så gick ju 0-100km/h på runt 5,5s men då måst ja göra en växling just innan 100 så nu med nya lådan kan ja nå 100 utan att växla (startar på 2an) så borde ju bara de göra så ja klarar de på 5s? sen så kommer ja ju ha diffroms till våren med å har sänkt laddtrycket lite med på 1an å 2an så då spinner de inte lika lätt. Kanske gör 0-100 på 4,5s i sommar? cool inte så dåligt me tanke på att de är en fwd smile

Edit: accfilm så ni får se att inte svamlar tongue

http://www.garaget.org/video/g5itato6oogj


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#56
La på lite färg på pluggen till vingen för att bättre se hur de ser ut.

http://www.geting.se/image.php/279374-DSC00631.JPG

http://www.geting.se/image.php/279375-DSC00623.JPG

http://www.geting.se/image.php/279376-DSC00622.JPG

Allt verkar bra så nu är de bara å gjuta av den så ja får en form å gjuta upp riktiga vingen i smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 januari 2011
#57
Blev sjukt snyggt!! big_smile


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#58
Funkiee skrev:
Blev sjukt snyggt!! big_smile

Tack så mkt smile

Funderar starkt också på att bygga en liten extraläpp på den i kolfiber, ungefär lika som bmw M3 e30 hade på dtm bilarna så man kan justera den i höjd efter behov eller skruva av helt om man vill de smile


Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#59
Okej nu kommer den stora frågan.

Började lite me å klippa ut en mall till splittern, har alltid varit inne på att ha så den går ner lite på sidorna som på den här

http://www.geting.se/image.php/279974-bt_97_biela.jpg

Men när ja klippte ut en kartongbit å la under fronten lite snabbt bara för å se hur mkt utstick ja ska ha så såg de ju ändå hyfsat ut med helt rak splitter som på denna

http://www.geting.se/image.php/279975-bt_97_tarquini.jpg

fast kanske ändå blir snyggast om den går ner lite på sidorna? får väl göra lite olika mallar å testa helt enkelt smile säg va ni tycker smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 januari 2011
#60
den övre på audin i så fall smile



Sök