4808
Sök

Trimma en volvo 740 16 ventilare.

Team Lawless Racing
169 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#1
Undrar om man kan stoppa i 2 st VX3 kammar byta till h-stakar och byta kolvar o spridare på en orginalmotor B234F utan att behöva göra nånting annat? och hur mkt mer effekt det skulle ge.


osäker om det skulle funka men man kan ju alltid fråga! smile

Drive it like you stole it..
Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

10 287 Inlägg
15 november 2010
#2
Stoppa i 8V kammar i en 16V topp går inte.
Andra kolvar ger i princip inget såvida du inte höjer kompet med dom.
Andra spridare ger noll.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Team Lawless Racing
169 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#3
så vad för kammar kan jag stoppa i satt det lönar sig?

Drive it like you stole it..
Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

10 287 Inlägg
15 november 2010
#4
Jag vet ingen på rak arm som säljer trimkammar. Nån annan kanske vet.Ämnena tog slut för typ tio år sedan och om man gör trimkammar idag så torde det bli med mindre bascirkel. Dvs du måste ha lash-caps.

/Göran

Jimmy- skrev:
så vad för kammar kan jag stoppa i satt det lönar sig?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
Osponsrad
1 631 Inlägg
15 november 2010
#6
Det va nyttig info till mig med smile Tackar jag för smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

10 287 Inlägg
15 november 2010
#7
Ahhh, där hade vi dom. "Folkrace"-nånting hade jag i huvet men inte hela namnet.
Priset är kanon men bygger på att man lämnar in orginalämnen och att man minskar på bascirkeln.
Folkraceshoppen säger "fungerar utan lash-caps" men säger samtidigt "Enkel montering med 1,5-2mm Lash Caps".



FS268H
Passar Volvo B234.
Fungerar utan lashcaps.

Duration:           268° vid körspel
Lyft:           9.65mm
Reduktion av bascirkel:           1.5-2mm

Priset avser 2 st kammar

Hydralprofil lämplig för Folkrace, slår ej i kolvarna.
Enkel montering med 1,5-2mm Lash Caps, funkar även på Saab 16V.
WRC kam till Subaru från början, brukar ge 500-600hk vid 1,8 bar.

/Göran




turboforssen skrev:
http://www.axelssonengineering.se/
http://folkraceshop.se/kamaxel-volvo-b234-16v

här finns det kammar till 16 ventilarn

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Team Lawless Racing
169 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#8
Vad är dt för skillnad på kammarna på folkrace sidan?

Drive it like you stole it..
Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 november 2010
#9
Jimmy- skrev:
Vad är dt för skillnad på kammarna på folkrace sidan?

skillnad mot vad ???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Team Lawless Racing
169 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#10
Fanns jutvå kammar på den hemsidan så undrar vad som e skillnaden på dom två

Drive it like you stole it..
Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 november 2010
#11
Jimmy- skrev:
Fanns jutvå kammar på den hemsidan så undrar vad som e skillnaden på dom två

den ena är värre än den andra
men du kan inte köpa en jätte vass kam och tro att den ska funka bra i din motor
jag skulle ha köpt den sharky skrev om. FS268H

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

huh?
10 427 Inlägg
15 november 2010
#12
Det här inlägget gjorde jag i en annan liknande tråd:

steifan skrev:
Trimmad B234F med:
188,7hk @ 5500rpm
251,7Nm @ 5500rpm

http://forumbilder.se/images/3012009112707ff67.jpg
http://forumbilder.se/images/1e1200911281365b9.jpg

"Användaren volvo_740_glt Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum skrev:
Motorspecifikation:
Nyrenoverad och borrad till 1:a ÖD med nya kolvar
Enem kammar ( 276/110/10.4/2.1 )
Nya tryckare och renoverad topp, vet tyvär inte om den är portad eller planad
Extracktor från kg trim, tom katalysator, 2,5 tums simons sport resten.

+Chip från Unichip som syns på effektmätningspapprena som är inlänkade ovan.  (Ökade 8hk max effekt och 11Nm max vridmoment)

Och ett halvt inlägg från en annan tråd:
steifan skrev:
http://www.forumbilder.se/images/de720101200321653.jpg
http://www.forumbilder.se/images/7a72010120051aa6a.jpg
Största effektökning (ca) +8hk, toppeffektökning (ca) +8hk

Edit:
Det är alltså bilar som har "andra" kamaxlar, portade toppar, extraktorgrenrör och annat innan.
Den första lite värre än den andra som synes.

Båda bilarna "hårdvaru" och mjukvarutrimmade (Unichip) wink


Team Lawless Racing
169 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#13
Detta är en sug motor ingen turbo. Satt den första kammen på folkrace sidan är den man ska köpa??  Och det va 2 kammar för 2000kr? Rätta mig om jag har fel.

Drive it like you stole it..
Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

Bärs!
3 456 Inlägg
15 november 2010
#14
Jimmy- skrev:
Detta är en sug motor ingen turbo. Satt den första kammen på folkrace sidan är den man ska köpa??  Och det va 2 kammar för 2000kr? Rätta mig om jag har fel.

Sharky, inlägg #7: skrev:
FS268H
Passar Volvo B234.
Fungerar utan lashcaps.

Duration:           268° vid körspel
Lyft:           9.65mm
Reduktion av bascirkel:           1.5-2mm

Priset avser 2 st kammar

Hydralprofil lämplig för Folkrace, slår ej i kolvarna.
Enkel montering med 1,5-2mm Lash Caps, funkar även på Saab 16V.
WRC kam till Subaru från början, brukar ge 500-600hk vid 1,8 bar.
Senast redigerat av Aga_Diff (15 november 2010)

Garaget.org peakade 2008.

Team Lawless Racing
169 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#15
och hur mycket mer effekt kommer detta ge?



Tack för alla svar!

Drive it like you stole it..
Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

huh?
10 427 Inlägg
15 november 2010
#16
Om du spanar i mitt inlägg på de sista två bilderna så har en lirare fått 163hk
på bakhjulen av att bearbeta topplocket och kamaxlar hos Enem samt uppgradera
mjukvaran för 98 oktan hos Unichip. Tillsammans med extraktorgrenrör och sportavgassystem. wink

Den första bilen hade dock 188hk på bakhjulen men verkar vara "aggressivare" portad
än den jag nämnde ovanför här.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 november 2010
#17
Jimmy- skrev:
och hur mycket mer effekt kommer detta ge?



Tack för alla svar!

det är skitsvårt att säga ... du kan få 10hk mindre och du kan få 40 mer allt beror på hur resten lirar med kammarna och vad du mer gör på motorn

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 772 Inlägg
15 november 2010
#18
Bygg på en turbo istället för nästan samma peng.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Team Lawless Racing
169 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#19
om jag bara stoppar i 2 nya kammar..  vore ju schysst med typ 200hk+ i en sugmotor smile

Drive it like you stole it..
Lawless Racing
Gilla oss på Facebook!

10 287 Inlägg
15 november 2010
#20
Läs inlägg #16 så ser du vad som behövs för ca 200 Hkr i spisen. (dvs 163 på hjulen)

/Göran


Jimmy- skrev:
om jag bara stoppar i 2 nya kammar..  vore ju schysst med typ 200hk+ i en sugmotor smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök