3576
Sök

Volvo 740 svårstartad när den är kall, går kalas bra varm?

45 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#1
har en volvo 740 GLE som inte riktigt vill starta när den är kall, för att få igång den efter att den hunnit bli helt kall måste jag köra startmotorn läänge och pumpa som en j-vla galning på gasen, någon som vet vart problemet kan ligga? den går riktigt bra och piggt så länge den är varm bara vid helt kall start som den krånglar. kan tillägga att soppa pumpen under förarsätet inte gick innan men fixat det med en knapp tongue och får felkod nånting i stil med att den tror att motorn är varm eller nått kommer inte ihåg riktigt men kan va en ledtråd.

saker som är bytta som ett försök att fixa problemet är:
LMM
Lambdasond
Reläet framför expansionskärlet (vet inte vad det gör, hörde att det kunde vara det)

Tackar i förhand för svar.
Senast redigerat av Rallee (16 november 2010)


Fetast i stan !!
991 Inlägg
16 november 2010
#2
Sitter ett relä till bränslepumpen bakom askkoppen oxå som brukar gå sönder.

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

45 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#3
Klorin_Elvis skrev:
Sitter ett relä till bränslepumpen bakom askkoppen oxå som brukar gå sönder.

ja trodde det med men det reläet styr bara soppa pumpen under bilen typ vid förarsätet väl? för det är det jag fixat med en knapp som jag trycker in under några sekunder innan jag startar bilen


Fetast i stan !!
991 Inlägg
16 november 2010
#4
tror det reläet styr mer än bara pumpen under faktiskt...  vad är det för motor i bilen ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

45 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#5
ok kanhända traskar genast ner och byter tongue det är en vanlig b230f tror jag klumpen heter


Fetast i stan !!
991 Inlägg
16 november 2010
#6
Okej då är det det reläet vitt du ska ha och byta

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

45 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#7
Klorin_Elvis skrev:
Okej då är det det reläet vitt du ska ha och byta

yes fixat, får se om den startar som den ska imon på morgonen.

ingen som kommer på nått annat det kan vara? har en fullt fungerande 740 till härute så allt är värt att prova då delarna är gratis smile


Fetast i stan !!
991 Inlägg
16 november 2010
#8
provade du bilen nu ?? elr den kanske var varm ??

Annars kan det vara tempgivaren till sprutet som är trasig och tror att bilen är varm hela tiden och då hoppar aldrig kallstarts läget in och sprutar inte extra med soppa ...

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

45 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#9
ah provade nu då startade den bra men den kördes för typ 2 timmar sen så får kolla imon, och vart sitter den, kan inte så mycket om sånt här om det inte redan märks tongue


Fetast i stan !!
991 Inlägg
16 november 2010
#10
Den sitter på toppen under insuget mellan 3e och 4e insugsrören (om jag inte missminner mig)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

45 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#11
Klorin_Elvis skrev:
Den sitter på toppen under insuget mellan 3e och 4e insugsrören (om jag inte missminner mig)

ok ska prova att byta den imon när det är lite ljusare om det med relät inte funkade


Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
45 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#13
knutzon skrev:
kallstartsventilen?

näe tror inte det för det ska tydligen med vara bytt, glömde skriva det


Fetast i stan !!
991 Inlägg
16 november 2010
#14
Det sitter väl ingen kallstartsventil på b230f motorn då detta sköts genom bränsleboxen och den där tempgivaren till sprutet...

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

45 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#15
Klorin_Elvis skrev:
Det sitter väl ingen kallstartsventil på b230f motorn då detta sköts genom bränsleboxen och den där tempgivaren till sprutet...

faktiskt ingen aning då motorn är bytt, men det är den helt vanliga standard insprutaren som sitter i dom flesta 740 116 hästars tongue


Fetast i stan !!
991 Inlägg
16 november 2010
#16
Haru någon bild på motorn ??   om det är 116 hk så är det b230F motorn smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

45 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#17
Klorin_Elvis skrev:
Haru någon bild på motorn ??   om det är 116 hk så är det b230F motorn smile

yes har bild.. fick dock inte lägga upp bilen här för att bilen var i dåligt skick.. men det stämmer nog att det är en b230f,  det sitter en liten klump precis under insugsrören vid toppen med en gul liten pärla på om det kan vara till nån hjälp?


21 761 Inlägg
16 november 2010
#18
Finns tydligen vissa modeller av B230F som har kallstartsventil, såg lite snabbt på nätet (jagrullar.se) där det bla gällde 740-92 med Reginasystem. smile

45 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Finns tydligen vissa modeller av B230F som har kallstartsventil, såg lite snabbt på nätet (jagrullar.se) där det bla gällde 740-92 med Reginasystem. smile

okey men kallstartsventil är den lilla fula grejen med en gul pärla på under insuget som har slangar och sånt till insuget?


Fetast i stan !!
991 Inlägg
16 november 2010
#20
Om det är slangar till den så är det inte tempgivaren elr kallstartsventilen ...  på tempgivaren ska det bara sitta en kontakt med 1 elr 2 kablar i .

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice


Sök