har en volvo 740 GLE som inte riktigt vill starta när den är kall, för att få igång den efter att den hunnit bli helt kall måste jag köra startmotorn läänge och pumpa som en j-vla galning på gasen, någon som vet vart problemet kan ligga? den går riktigt bra och piggt så länge den är varm bara vid helt kall start som den krånglar. kan tillägga att soppa pumpen under förarsätet inte gick innan men fixat det med en knapp och får felkod nånting i stil med att den tror att motorn är varm eller nått kommer inte ihåg riktigt men kan va en ledtråd.
saker som är bytta som ett försök att fixa problemet är: LMM Lambdasond Reläet framför expansionskärlet (vet inte vad det gör, hörde att det kunde vara det)
Sitter ett relä till bränslepumpen bakom askkoppen oxå som brukar gå sönder.
ja trodde det med men det reläet styr bara soppa pumpen under bilen typ vid förarsätet väl? för det är det jag fixat med en knapp som jag trycker in under några sekunder innan jag startar bilen
Annars kan det vara tempgivaren till sprutet som är trasig och tror att bilen är varm hela tiden och då hoppar aldrig kallstarts läget in och sprutar inte extra med soppa ...
"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
ah provade nu då startade den bra men den kördes för typ 2 timmar sen så får kolla imon, och vart sitter den, kan inte så mycket om sånt här om det inte redan märks
Haru någon bild på motorn ?? om det är 116 hk så är det b230F motorn
yes har bild.. fick dock inte lägga upp bilen här för att bilen var i dåligt skick.. men det stämmer nog att det är en b230f, det sitter en liten klump precis under insugsrören vid toppen med en gul liten pärla på om det kan vara till nån hjälp?