3400
Sök

B23a block med en B234f topp (16v) hur går det? Och hur mycke klara B23a blocker av?

90 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#1
Hejsan.

Undra om man kan ha en 16v toppen på en B23a block, passa den på blocket med alla kanaler allt sånt?

1 Men kan man byta till 16v kolvarna i B23a blocket?
2 Ta olje pumpen från B234f motorn till B23a:an?
3 ska man använda fördelaren och de som sitter i blocket?
4 och måste ha anann spänrulle och rem. Men vilken?
5 hur mycke klara B23a blocket av, veven mm och blocket. ska H-profilsstakar till den? Vad skiller
i hållbar het till B234f om man ska ha 500 hk?

/anders
Senast redigerat av _volvo740 (16 november 2010)

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 november 2010
#2
_volvo740 skrev:
Hejsan.

Undra om man kan ha en 16v toppen på en B23a block, passa den på blocket med alla kanaler allt sånt?

1 Men kan man byta till 16v kolvarna i B23a blocket?
2 Ta olje pumpen från B234f motorn till B23a:an?
3 ska man använda fördelaren och de som sitter i blocket?
4 och måste ha anann spänrulle och rem. Men vilken?
5 hur mycke klara B23a blocket av, veven mm och blocket. ska H-profilsstakar till den? Vad skiller
i hållbar het till B234f om man ska ha 500 hk?

/anders

1 nej har för mig att b230:in har mindre kolvbult
2 vet ej
3 du kan köra på  vilken fördelare du vill beroende på vad du kör på för sprut
4 ja du måste ha annan spännrulle kommer inte ihåg vilken ( tror det va nån golf)
5 tror gränsen går runt 600hk

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

90 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#3
1 Okej, då går inte ha 16v kolv i en B23a så då måste man svarva kolvara ? Och hur håller de då?
2 Ha hört att B234 ha annan pump som få mer till allt i toppen om man säger.

Okej.

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 november 2010
#4
_volvo740 skrev:
1 Okej, då går inte ha 16v kolv i en B23a så då måste man svarva kolvara ? Och hur håller de då?
2 Ha hört att B234 ha annan pump som få mer till allt i toppen om man säger.

Okej.

1 om du ska ha 500 hk så köp ett par smidda kolvar istället
2 köp dig en högflödespump

du vet om att du kommer få kasta ut säkert en minst 70000:- om du ska göra ett seriöst 16ventils turbo bygge

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

90 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#5
okej. Ja när 500 kommer de inte blir riktigt men om man säger max 400 och sen bygger man ju vidare. Men de är ett bygge som ska ha göra ett tag och få de bra och så.
Men hur länge håller B23a kolvar ? hu många hk?

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

4 001 Inlägg
16 november 2010
#6
om du nu har en komplett B234 så använd den då.
Fattar inte varför alla fått för sig att byta till B230 underdel, det skapar bara en massa arbete

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

90 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#7
okej, ja ha tänkte på de lite med. Ha inte nu ha bara toppen. Men ska nog vänta och skaffa en komplet B234. Om de är bäst så ?

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

90 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#8
men de är en B23a underdel och de är väl inte samma som B230 exakt ?
sen vill jag slippa balaseringsaxlarna med.

men vet inte hur man ska göra med B23 kolvrana när de är 16v topp? Om de nu inte gick ha 16v kolvarna.

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

4 001 Inlägg
16 november 2010
#9
plocka bort balansaxlarna då.
Ett B234 block är betydligt stabilare än ett B23 block

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

90 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#10
kolvas skrev:
plocka bort balansaxlarna då.
Ett B234 block är betydligt stabilare än ett B23 block

okej, ja tack.
Men hur gör man med olje hållen till dom för de går väl i blocket?

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

10 287 Inlägg
16 november 2010
#11
Som med alla oönskade hål. Man pluggar dom. Jag gängade i pluggar i mitt block men man kan antagligen svetsa igen dom också.

/Göran

_volvo740 skrev:
.
Men hur gör man med olje hålen till dom för de går väl i blocket?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

90 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#12
Okej, en fråga till bara. Hur gör man de på bästa seriösa vis?

Sharky skrev:
Som med alla oönskade hål. Man pluggar dom.

/Göran

_volvo740 skrev:
.
Men hur gör man med olje hålen till dom för de går väl i blocket?


PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

1 168 Inlägg
16 november 2010
#13
står ju att han gängade dom. och då misstänker jag starkt att han har skruvat i något som med har gänga. typ en skruv eller plugg med gänga med en packning på kanske.


90 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#14
okej tack alla! smile

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

1 168 Inlägg
16 november 2010
#15
_volvo740 skrev:
okej tack alla! smile

lycka till ! smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 november 2010
#16
kolvas skrev:
plocka bort balansaxlarna då.
Ett B234 block är betydligt stabilare än ett B23 block

Skiljer det så mycket på själva blocket i hållbarhet?

B23:an håller ju i alla fall för 400hk i stakar och vev


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 november 2010
#17
Bensinskallen skrev:
kolvas skrev:
plocka bort balansaxlarna då.
Ett B234 block är betydligt stabilare än ett B23 block

Skiljer det så mycket på själva blocket i hållbarhet?

B23:an håller ju i alla fall för 400hk i stakar och vev

har för mig att b230:ins cylindrar är ihop gjutna och det är inte b23:ans
nått sånt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
16 november 2010
#18
Cylindrarna spricker på B23. Brukar först bli ovala och sedan ge sig en bra bit ner i loppet. Det har gått åt några block i vårat garage genom åren med dom problemen.
(Fast "ynka" 400Hkr är inga problem. Men när man matar 2.5bar med HX40 och 16V topp typ så brukar det hända konstiga grejor)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 november 2010
#19
Sharky skrev:
Cylindrarna spricker på B23. Brukar först bli ovala och sedan ge sig en bra bit ner i loppet. Det har gått åt några block i vårat garage genom åren med dom problemen.
(Fast "ynka" 400Hkr är inga problem. Men när man matar 2.5bar med HX40 och 16V topp typ så brukar det hända konstiga grejor)

/Göran

Så b230:ins lopp tenderar inte att bli ovala lika lätt som b23?

Har ju råkat ut för ovala cylindrar själv nu när jag tänker efter


10 287 Inlägg
16 november 2010
#20
Sådana taskiga frågor gillar jag inte...tongue

Dvs - jag vet inte. Med just B23 så var det att "dom blir ovala och spricker". Hur mycket mer
B230 klarar sig utan att bli ovala vet jag inte-

/Göran

Bensinskallen skrev:
Så b230:ins lopp tenderar inte att bli ovala lika lätt som b23?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök