3062
Sök

Mazda 626 2.0i -92 Servo samt kopplingsproblem

11 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Tjenare! cool

Jag har 2 problem med min gamla mazda i nuläget som jag tänkte åtgärda, och jag behöver lite hjälp utav er att försöka peka ut vad felen kan vara.

Det första är att min servostyrning slutar fungera med jämna mellanrum för att sedan komma tillbaka när man minst anar det. Ibland är den stendöd (60% av tiden) och ibland så funkar den klockrent eller på halvfart (40% av tiden). Ibland är den alltså inte helt perfekt, men den funkar till viss del, vissa gånger så funkar den klockrent, och 60% av tiden så funkar den inte alls hmm
Har tagit en titt på oljan och det finns i alla fall... Kanske ska bytas? Sen ibland när man ökar varvtalet rappt så hoppar den igång. fast bara ibland.

Det andra problemet är att min koppling har blivit väldigt "trögtryckt", alltså den är väldigt seg att trycka ner. Det är även ett litet knackande ljud i den när man trycker ner i den, lite svårförklarat, men det knackar till lite när man trycker ner den samt man känner det i foten, som om något var fel. Den tar väldigt högt upp också, som det inte har varit förut. Det är väl ett tecken på att den är utsliten antar jag. Men att den är trög och knackar stör mig mest, och jag skulle vilja få reda på det var och hur jag fixar det. Kan tillägga att kopplingen bara gått 2200 mil och börjar redan ge sig (Förstabilen tar alltid mest stryk, inte sant?) men i detta fallet så är det väl lite väl extremt, för jag har inte slirat på kopplingen så hemskt mycket som man kan tro.

Har jag kanske kört lite för hårt med gamlingen?

Söker svar på dessa problem och alla tips & tricks är välkomna!

Tackar vänligt på förhand roll

/Keff

Sök