3147
Sök

Köpråd: Subaru Impreza gt 99-00

46 Inlägg
23 november 2010
#41
GT är snik och det håller jag fast vid, GT är för folk som är insnöade och tror inte man kan köra högerstyrt eller bara inte vet vad dem pratar om skiljer fan så mycket mer än bara turbo på GT och STi, bara att få STi märket i fronten talar för STi men om nu GT är så sjukt jävla bra förstår jag inte varför STi finns överhuvudtaget


Ljud freak !
928 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#42
haha fan vad livat det har blivit i min tråd här smile Men de är bra man får se plus å minus hela tiden från bägge sidor sånt gillar jag big_smile


Random Hero
4 047 Inlägg
23 november 2010
#43
yakozan skrev:
twin_cam skrev:
Hallon1911 skrev:

Håller med!

Sen kollade ni priskillnaden och förstod?

Jag föredrar utseendet på GT:n smile

Trodde du skulle behålla BMW:n betril wink

Jag skulle vilja påstå att en GC8 STI är billigare än en GC8 GT.
Min rostfria STI från 97 är till salu för 75000 smile

Och vad är en gc8 gt ?  GC8 = 4 dörrars sti

Dog food lid. Backwards

Random Hero
4 047 Inlägg
23 november 2010
#44
ImprezaGC8 skrev:
Ni GT hatare, vet ni att den snabbaste Subarun runt Superstage i Emmaboda är en Impreza GT? wink Dock är har den newage STI drivlina och värre spis men det är ändå en snik-GT. smile

Sen finns det en annan snubbe som kör riktigt fort, en av dom snabbaste i Imprezaklubben mig veterligen som också har en GT som inte är något värstingbygge direkt, coilovers, krängningshämmare och större turbo räcker för att köra snabbare tider än både gamla och nya STIer smile  http://www.youtube.com/watch?v=TvQdJa40VxM

Men nä GT är ju snik rakt av! smile STI är också snik som fan, det enda vettiga kommer från Prodrive och heter varken WRX eller STI, utan WRC - World Rally Car! wink

hahahha imprezagc8, måste säga att du äger sönder den här tråden big_smile men folk lär sig bara inte att sti inte är så håriga som alla tror.

Ja tycker du ska satsa på en GT och slänga i en vf23 kullagrad turbo, och ett par coilovers smile

Dog food lid. Backwards

46 Inlägg
23 november 2010
#45
Alltid lika skönt när folk vet vad dem pratar om roll du kan ju välja att köpa en impreza na också typ samma sak som GT jävligt mycket SNIK


373 Inlägg
23 november 2010
#46
Gr0w skrev:
Alltid lika skönt när folk vet vad dem pratar om roll du kan ju välja att köpa en impreza na också typ samma sak som GT jävligt mycket SNIK

Du är trångsynt och vägrar inse att det är skillnad på oldage och newage, newage STI = mycket mycket _mycket_ bättre. Oldage STI = Bättre men inte något märkvärdigt.

Jag har plockat isär hela min bil, jag är totalt insnöad på Subaru Impreza och jag vet att under skalet så är det mesta samma grejer bortsett från det jag nämnde innan, nämligen turbo och toppar. Kollar du i England är det inte många oldage STIer som åker org motor eller för den delen låda, undra varför, kanske för dom packar ihop nästan lika lätt som på en GT? wink

En Type R är ju en annan historia eftersom det är en 2 dörras coupemodell, som aldrig såldes med ratten på rätt sida, den har DCCD, låg utväxling, riktig lamellbromsad R180 bakdiff och biffiga drivaxlar och hubbar. Men aldrig att jag skulle vilja ha en vanlig STI med 4 dörrar utan DCCD eller något festligt, totalt meningslöst helt enkelt.

GroW skulle inte klara av att utnyttja en lagom modifierad GT fullt, för snackare och förståsigpåare är sällan några skickliga förare.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (23 november 2010)

373 Inlägg
23 november 2010
#47
DusanMandick skrev:
yakozan skrev:
twin_cam skrev:

Sen kollade ni priskillnaden och förstod?

Jag föredrar utseendet på GT:n smile

Trodde du skulle behålla BMW:n betril wink

Jag skulle vilja påstå att en GC8 STI är billigare än en GC8 GT.
Min rostfria STI från 97 är till salu för 75000 smile

Och vad är en gc8 gt ?  GC8 = 4 dörrars sti

Nae det är väl halvsant, alla fyrhjulsdriva (ja det finns fwd) sedan Imprezor med turbo heter GC8, GC är karosskoden, 8 att den är 4wd och har turbo. En GT har GC8 i chassinummret precis som en JDM STI, överallt förutom i USA heter både 2 och 4 dörras karossen GC. I USA heter den GM.

Kombin heter GF.

Random Hero
4 047 Inlägg
23 november 2010
#48
ImprezaGC8 skrev:
DusanMandick skrev:
yakozan skrev:

Jag skulle vilja påstå att en GC8 STI är billigare än en GC8 GT.
Min rostfria STI från 97 är till salu för 75000 smile

Och vad är en gc8 gt ?  GC8 = 4 dörrars sti

Nae det är väl halvsant, alla fyrhjulsdriva (ja det finns fwd) sedan Imprezor med turbo heter GC8, GC är karosskoden, 8 att den är 4wd och har turbo. En GT har GC8 i chassinummret precis som en JDM STI, överallt förutom i USA heter både 2 och 4 dörras karossen GC. I USA heter den GM.

Kombin heter GF.

ahh då fick ja de om bakfoten när ja läste wikipedias gamla sida när ja läste den "back in the days" smile

Dog food lid. Backwards

122 Inlägg
23 november 2010
#49
Hur kommer det då sig att det skiljer så mycket i orginaleffekt om GT:n är så fantastisk?


46 Inlägg
23 november 2010
#50
ImprezaGC8 skrev:
Gr0w skrev:
Alltid lika skönt när folk vet vad dem pratar om roll du kan ju välja att köpa en impreza na också typ samma sak som GT jävligt mycket SNIK

Du är trångsynt och vägrar inse att det är skillnad på oldage och newage, newage STI = mycket mycket _mycket_ bättre. Oldage STI = Bättre men inte något märkvärdigt.

Jag har plockat isär hela min bil, jag är totalt insnöad på Subaru Impreza och jag vet att under skalet så är det mesta samma grejer bortsett från det jag nämnde innan, nämligen turbo och toppar. Kollar du i England är det inte många oldage STIer som åker org motor eller för den delen låda, undra varför, kanske för dom packar ihop nästan lika lätt som på en GT? wink

En Type R är ju en annan historia eftersom det är en 2 dörras coupemodell, som aldrig såldes med ratten på rätt sida, den har DCCD, låg utväxling, riktig lamellbromsad R180 bakdiff och biffiga drivaxlar och hubbar. Men aldrig att jag skulle vilja ha en vanlig STI med 4 dörrar utan DCCD eller något festligt, totalt meningslöst helt enkelt.

GroW skulle inte klara av att utnyttja en lagom modifierad GT fullt, för snackare och förståsigpåare är sällan några skickliga förare.

Det kan jag lova att jag inte skulle göra tror det är väldigt få männsikor i hel världen som kan bruka en fiat uno fullt ut


46 Inlägg
23 november 2010
#51
Jag älskar dessutom Imprezerna med helt underbara bilar synd bara att dem är äckligt dyra att trimma men ska bli jävligt kul att se ImprezaGC8 bruka sin fullt ut på bana faktiskt


373 Inlägg
23 november 2010
#52
Hallon1911 skrev:
Hur kommer det då sig att det skiljer så mycket i orginaleffekt om GT:n är så fantastisk?

Större turbo och elakare mappning (100 oktan)

STI = 280hk
GT = 218hk

Jag skrev inte att GTn är fantastisk, jag skrev att en vanlig STI inte skiljer speciellt mycket när man väl börjar kolla under skalet. En annan turbo är ingen stor skillnad i min värld.

Jag skriver det ännu en gång, förstår ni inte så är ni ju efterblivna

Samma bromsar.
Samma hjulupphängning, krängningshämmare och bussningar, dock har STI alu länkarmar fram och andra fjäderben (spelar ingen roll då dom ändå är slut efter 11+år, dämparna alltså inte länkarmarna)
Samma bottendel förutom att STI har andra kolvar, vevstakarna och blocket är samma som GT, vevaxlen är jag 99,9% säker på är samma.
Samma typ av växellåda och bakdiff, dock har jag läst att STI har nån extra behandling av dreven, om det stämmer vet jag inte. Fortfarande förhållandevis klen drivlina.
Samma grenrör.
Samma insug.
Samma intercooler (STI har bättre tryckrör dock, och STI har silver IC med texten "Tuned By STi" Men samma cellpaket.)
Samma inredning fast annat tyg till stolar och dörrsidor, STI har även röda sömmar till ratt och vxlknopp.
STI har aluminiumhuv som är lite ballt, väger ca 7kg. Ingen STI har alu-skärmar, bagagelucka eller tak som vissa tror.
Dom flesta svensksålda GT har soltak, en nackdel för vissa då det är onödig vikt där man minst vill ha den, högt upp. En STI har inte soltak någonsin, men Type RA kommer med en liten lucka man kan öppna manuellt, rätt ballt.
Osv

Detta gäller då en _vanlig_ STI och ingen Type R eller RA.

Och för att göra mig ännu mer tydlig, hade båda funnits med ratten på vänster sida så klart som fan att STI hade varit bättre "out of the box", men min åsikt är att dessa små skillnader inte gör det värt att köpa en högerstyrd när man kan massera en vänsterstyrd och få den lika vass.

Men det finns ju alltid dårar, vissa importerar ju newage STIer från England av samma modell som säljs i Sverige, när man lika gärna kunde köpt en Spec C eller något som är mycket värre, om man ändå ska sitta på fel sida.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (23 november 2010)

373 Inlägg
23 november 2010
#53
Gr0w skrev:
Jag älskar dessutom Imprezerna med helt underbara bilar synd bara att dem är äckligt dyra att trimma men ska bli jävligt kul att se ImprezaGC8 bruka sin fullt ut på bana faktiskt

Kommer absolut inte kunna bruka min fullt ut och min bil är jävligt overkill med tanke på min nuvarande körskicklighet. Jag skrev inget annat heller men nu när du har slut på argument, eller du har ju aldrig haft några, så var du ju tvungen att skriva så. smile

Ljud freak !
928 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#54
Nu ska vi inte attackera varandra ! Alla har olika åsikter men jag har hört bådas sidor å står fortfarande fast vid att de får bli en gt smile


373 Inlägg
23 november 2010
#55
Bmw_Bertil skrev:
Nu ska vi inte attackera varandra ! Alla har olika åsikter men jag har hört bådas sidor å står fortfarande fast vid att de får bli en gt smile

Jag har inte levererat åsikter utan fakta.

46 Inlägg
24 november 2010
#56
Står fast vid att det är STi man ska ha då jag inte anser att det har någon betydelse vilken sida man sitter på, att STi;n även är billigare gör det ju ännu mera attraktivt att det inte är någon större skillnad på dem tror jag säkert är väl ingen större skillnad på en te,x 740 GL och 740 TIC heller big_smile


373 Inlägg
24 november 2010
#57
Gr0w skrev:
Står fast vid att det är STi man ska ha då jag inte anser att det har någon betydelse vilken sida man sitter på, att STi;n även är billigare gör det ju ännu mera attraktivt att det inte är någon större skillnad på dem tror jag säkert är väl ingen större skillnad på en te,x 740 GL och 740 TIC heller big_smile

Dom flesta anser nog att det är ett större problem att sitta på höger sida i ett land där det är högertrafik, än att sitta på vänster sida som det är tänkt med högertrafik. Men visst man nu gillar högerstyrt så klar man kan köpa en STI! Men då ska man ändå inte köpa en vanlig tråk-STI utan en Type R eller Type RA iallafall.

46 Inlägg
24 november 2010
#58
Absolut att det ska va en R eller RA men då förstår du vad jag menar kanske big_smile


353 Inlägg
24 november 2010
#59
Gr0w skrev:
Står fast vid att det är STi man ska ha då jag inte anser att det har någon betydelse vilken sida man sitter på, att STi;n även är billigare gör det ju ännu mera attraktivt att det inte är någon större skillnad på dem tror jag säkert är väl ingen större skillnad på en te,x 740 GL och 740 TIC heller big_smile

högerstyrda bilar är för folk som inte har råd att köpa en vänsterstyrd


111 Inlägg
24 november 2010
#60
hahaha någon som är lagom naiv...."högerstyrda bilar är för folk som inte har råd att köpa en vänsterstyrd"

satsa på en r/ra, om du nu tvunget vill ha impreza wink det handlar vad man får för pengarna, tills folk i sverige som försöker sälja sina sönderkörda imprezor,supror och skylines inser att deras bilar inte är värda mer..kommer jag importera smile
Senast redigerat av sjunne75 (24 november 2010)



Sök