Hallon1911 skrev:
Hur kommer det då sig att det skiljer så mycket i orginaleffekt om GT:n är så fantastisk?
Större turbo och elakare mappning (100 oktan)
STI = 280hk
GT = 218hk
Jag skrev inte att GTn är fantastisk, jag skrev att en vanlig STI inte skiljer speciellt mycket när man väl börjar kolla under skalet. En annan turbo är ingen stor skillnad i min värld.
Jag skriver det ännu en gång, förstår ni inte så är ni ju efterblivna
Samma bromsar.
Samma hjulupphängning, krängningshämmare och bussningar, dock har STI alu länkarmar fram och andra fjäderben (spelar ingen roll då dom ändå är slut efter 11+år, dämparna alltså inte länkarmarna)
Samma bottendel förutom att STI har andra kolvar, vevstakarna och blocket är samma som GT, vevaxlen är jag 99,9% säker på är samma.
Samma typ av växellåda och bakdiff, dock har jag läst att STI har nån extra behandling av dreven, om det stämmer vet jag inte. Fortfarande förhållandevis klen drivlina.
Samma grenrör.
Samma insug.
Samma intercooler (STI har bättre tryckrör dock, och STI har silver IC med texten "Tuned By STi" Men samma cellpaket.)
Samma inredning fast annat tyg till stolar och dörrsidor, STI har även röda sömmar till ratt och vxlknopp.
STI har aluminiumhuv som är lite ballt, väger ca 7kg. Ingen STI har alu-skärmar, bagagelucka eller tak som vissa tror.
Dom flesta svensksålda GT har soltak, en nackdel för vissa då det är onödig vikt där man minst vill ha den, högt upp. En STI har inte soltak någonsin, men Type RA kommer med en liten lucka man kan öppna manuellt, rätt ballt.
Osv
Detta gäller då en _vanlig_ STI och ingen Type R eller RA.
Och för att göra mig ännu mer tydlig, hade båda funnits med ratten på vänster sida så klart som fan att STI hade varit bättre "out of the box", men min åsikt är att dessa små skillnader inte gör det värt att köpa en högerstyrd när man kan massera en vänsterstyrd och få den lika vass.
Men det finns ju alltid dårar, vissa importerar ju newage STIer från England av samma modell som säljs i Sverige, när man lika gärna kunde köpt en Spec C eller något som är mycket värre, om man ändå ska sitta på fel sida.