3626
Sök

VW Passat 1,9TDI - 00. Orkeslös

845 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#1
Bilen går som en traktor. Orkar inte mer än 110 på raksträckor. Känns inte att det finns turbo. Tappar fart i varje backe. Hände efter en bekant skulle byta Luftfilter.

Luftmassemätarn bytt efter detta utan framgång.
Bilen drar 0,5-0,6 liter milen, altså helt OK.
Ryker inge svart ( Så turbon borde fungera.)
Inget pys ( Intercoolern hel/tät)
Inga felkoder finns

Någon som har någon ide vad för fel det skulle kunna vara[img][/img]
Senast redigerat av Jimpiz (20 november 2010)


485 Inlägg
20 november 2010
#2
katalysatorn ?

845 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#3
Sam1r skrev:
katalysatorn ?

På vilket sett är det den som är fel?


DreamTeam
58 Inlägg
20 november 2010
#4
Har exakt samma problem med  min passat 1.9tdi -99 och många säger att det är katalysatorn att den är tät men här om dan sa en kompis att han trodde min turbo va trasig, har ingen aning skulle också vilja ha svar på den frågan

"I drift not because it is a quicker way around a corner but the most exciting way."
- Keiichi Tsuchiya

485 Inlägg
20 november 2010
#5
Jimpiz skrev:
Sam1r skrev:
katalysatorn ?

På vilket sett är det den som är fel?

kompisen hade problem med katalysator , den va helt seg 0-100 ca 20 sek , gick inte mer än 120 sen tog det stopp. hur mycket har bilen gått?

845 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#6
Sam1r skrev:
Jimpiz skrev:
Sam1r skrev:
katalysatorn ?

På vilket sett är det den som är fel?

kompisen hade problem med katalysator , den va helt seg 0-100 ca 20 sek , gick inte mer än 120 sen tog det stopp. hur mycket har bilen gått?

kommer inte ihåg men 34.000-35.000 mil kanske. Men hur kan den gå sönder så fort. Ena dagen går den som är Rallybil, och andra dagen är den helt slut. Man varken hör eller känner att turbon laddar. Jag personligen tror inte att det är något fel på katten, utan att det är turbon som inte laddar längre.


485 Inlägg
20 november 2010
#7
Jimpiz skrev:
Sam1r skrev:
Jimpiz skrev:

På vilket sett är det den som är fel?

kompisen hade problem med katalysator , den va helt seg 0-100 ca 20 sek , gick inte mer än 120 sen tog det stopp. hur mycket har bilen gått?

kommer inte ihåg men 34.000-35.000 mil kanske. Men hur kan den gå sönder så fort. Ena dagen går den som är Rallybil, och andra dagen är den helt slut. Man varken hör eller känner att turbon laddar. Jag personligen tror inte att det är något fel på katten, utan att det är turbon som inte laddar längre.

kan ju även vara magnetventilen smile

845 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#8
Sam1r skrev:
Jimpiz skrev:
Sam1r skrev:

kompisen hade problem med katalysator , den va helt seg 0-100 ca 20 sek , gick inte mer än 120 sen tog det stopp. hur mycket har bilen gått?

kommer inte ihåg men 34.000-35.000 mil kanske. Men hur kan den gå sönder så fort. Ena dagen går den som är Rallybil, och andra dagen är den helt slut. Man varken hör eller känner att turbon laddar. Jag personligen tror inte att det är något fel på katten, utan att det är turbon som inte laddar längre.

kan ju även vara magnetventilen smile

Hur kollar man den?. Vart sitter den? Om den fungerar hur ska den sitta då, och om den är trasig, ska den hänga löst då eller?


Forummoderator
18 043 Inlägg
20 november 2010
#9
Låter lite som bilen går i "felsäkert läge" Motorlampan borde ju lysa dock! Lyser den när tändningen är på innan du startar? Låt en verkstad läsa felkoderna! Kostar kaffepengar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

845 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
#10
Dieselsmurfen skrev:
Låter lite som bilen går i "felsäkert läge" Motorlampan borde ju lysa dock! Lyser den när tändningen är på innan du startar? Låt en verkstad läsa felkoderna! Kostar kaffepengar!

Jo precis. Tycker det också ang felsäkert läge. Motorlampan tänds när tändningen är på, men sen släcks den när motorn startas. Som jag skrev i min första tråd, så finns inga felkoder.


Motborgare
1 099 Inlägg
20 november 2010
#11
Har du bytt dieselfilter?
Annars, börja med det innan du river i en massa annat.
Beteendet som du beskriver är antigen att den inte får luft, inte kan göra sig av med avgaserna, eller att den inte får nog bränsle.

-- K

Forummoderator
18 043 Inlägg
20 november 2010
#12
Kavli skrev:
Har du bytt dieselfilter?
Annars, börja med det innan du river i en massa annat.
Beteendet som du beskriver är antigen att den inte får luft, inte kan göra sig av med avgaserna, eller att den inte får nog bränsle.

-- K

Motorlampan borde ju lysa om den inte får bränsle nog för att gå rent. Diffen "Vill ha diesel" och "diesel som finns" borde verkligen trigga lampan i felkoden bränsletillförsel fel! Skumt fel annars!

har turbon gett upp eller turbotryck läcker så stämmer symptomen oxå. Men: lampjäveln...

Som Kalles kaviar säger: Luften kan ju strula och det är inte säkert att koderna utlöses då. Tror jag... Lyd inte rådet att köpa nytt filter utan slit ut det gamla och provkör först!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Motborgare
1 099 Inlägg
20 november 2010
#13
Men sitter det nån differentialtrycksgivare mellan in och ut på filteret på dom där?

-- K

Forummoderator
18 043 Inlägg
20 november 2010
#14
Kavli skrev:
Men sitter det nån differentialtrycksgivare mellan in och ut på filteret på dom där?

-- K

Du har en poäng där! De vette fan!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Motborgare
1 099 Inlägg
20 november 2010
#15
Det är ett pappersinsatsfilter på dom där. Kostar inte så många kronorna, och det är alltid bra att byta innan vintern ändå. Köra utan filter, även bara för att testa, är inte att rekommendera på en modern diesel. Man täpper till injektorerna hur lätt som hälst med ofiltrerad diesel.

En annan teori är att EGR-ventilen inte stänger som den skall, så det pumpas för mycket avgaser tillbaka till insuget. Har haft några SAAB:ar inne med det problemet. Då har det dock varit så illa att de knappt svarar på gasen alls.

-- K
Senast redigerat av Kavli (20 november 2010)

Forummoderator
18 043 Inlägg
20 november 2010
#16
Kavli skrev:
Det är ett pappersinsatsfilter på dom där. Kostar inte så många kronorna, och det är alltid bra att byta innan vintern ändå. Köra utan filter, även bara för att testa, är inte att rekommendera på en modern diesel. Man täpper till injektorerna hur lätt som hälst med ofiltrerad diesel.

En annan teori är att EGR-ventilen inte stänger som den skall, så det pumpas för mycket avgaser tillbaka till insuget. Har haft några SAAB:ar inne med det problemet. Då har det dock varit så illa att de knappt svarar på gasen alls.

-- K

"Helst" inte hälst... "Kronor" inte kronorna... Och det är inte dieseln som är ofiltrerad utan luften. Visst: det är inte bra alls men köra ett par minuter utan filter påverkar inte motorn i nån större utsträckning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Motborgare
1 099 Inlägg
20 november 2010
#17
Dieselsmurfen skrev:
"Helst" inte hälst... "Kronor" inte kronorna... Och det är inte dieseln som är ofiltrerad utan luften. Visst: det är inte bra alls men köra ett par minuter utan filter påverkar inte motorn i nån större utsträckning.

Jag är avdankad norrman och har ibland problem med de svenska umlauterna. Borde dock ha lärt mig, efter 11 år. Bra du kickar, så kanske jag minns till nästa gång. smile

Ok, jag trodde du menade dieselfilteret.

-- K
Senast redigerat av Kavli (20 november 2010)

845 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#18
Denna har inget pappers dieselfilter, utan ett filter som ser ut som ett oljefilter och kostar någon 100-lapp. Denna är inköpt och ska bytas snarast iaf. Tror inte att bränslefilter har något med turbon ladd-tryck. Just nu laddar turbon 0,0000 bar, Alltså inget alls, Däremot om motorn inte får luft, då förstår jag att turbon inte laddar som den ska, men nu har den nytt luftfilter och därav laddar den inge mer, det är det som är felet.

Men ska kolla igenom alla fel ni skrivit, å får återkomma när jag haft tid å hjälpa vännen med detta. smile


Forummoderator
18 043 Inlägg
21 november 2010
#19
Kavli skrev:
Dieselsmurfen skrev:
"Helst" inte hälst... "Kronor" inte kronorna... Och det är inte dieseln som är ofiltrerad utan luften. Visst: det är inte bra alls men köra ett par minuter utan filter påverkar inte motorn i nån större utsträckning.

Jag är avdankad norrman och har ibland problem med de svenska umlauterna. Borde dock ha lärt mig, efter 11 år. Bra du kickar, så kanske jag minns till nästa gång. smile

Ok, jag trodde du menade dieselfilteret.

-- K

Kunde inte låta bli att jävlas lite... Sorry...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök