3049
Sök

Kraftiga vibrationer och oväsen på tomgång och vid belastning från låga varv, Audi A4 1.8t -04 Quattro

690 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
Började märka det lite i går... inget i morse, men efter ett par mil idag...

Vid Belastning från låga varv samt även på tomgång så vibrerar det och låter i hela bilen... det är som om något ligger och slår... Ökar jag varvet så försvinner det... alltså runt 800 till 1000rpm så låter det samt om man tex lägger i en växel, håller ner bromsen och släpper kopplingen, eller när man ska köra iväg på ettan så låter det förjävligt...
Vid normal fart eller normal acceleration från bra varv märks inget...
När man startar motorn skorrar det till och samma sak när man stänger av den...

Det verkar som det låter mest när motorn och växellådan rör sig/vibrerar som dom normalt gör... dvs på låga varv och vid belastning... vid högre varv så rör ju inte motor och låda på sig lika mycket... samma sak vid start och avstängning av  motorn... då hoppar den ju till tex när man startar den

Någon som har en aning om vad det kan vara???

Tänkte på svänghjulet, men det bör väl inte låta när man ligger i friläge och på tomgång = ingen belastning
Kopplingen bör det ju inte vara eftersom det låter oavsätt man har kopplingen nere eller inte... Inga problem att få i växlarna heller...
Och det känns inte som att det borde vara något i motorn eftersom det fortplantar sig till karossen...
Kan det vara något skit som ligger mellan typ växellåda och kaross?
Ska se om det här kvar nu när det fått stå i varmgarage några timmar...

Jag märkte det även igår ett tag men det upphörde.. och inget i morse utan det kom efter att par mil och då hade jag gjort ett par stopp och start utan missljud

Tacksam för alla svar och ideer!!
Mvh
Lars
Senast redigerat av AEN (26 november 2010)

690 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Måste varit något skit som satt fastkilat mellan kaross och någon annan del...
Körde hem igår och problemet fanns kvar i ca 10 minuter... sen försvann det och har inte kommit tillbaka...

338 Inlägg
27 november 2010
jag fick också ett liknande problem faktiskt igår va ute o körde o de va verkligen snöstorm....så idag när ja skulle köra så gick de absolut itne över 70 kmh kändes som om hela bilen skulle gå i delar ...men jag tror att jag har tappat vikter...men är inte säker

Audi S4 SuperCharged

690 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
Nu har det kommit och gått ett tag... fast vibrationera och ljudet kommer nu mer även på högre varv och finns inte längre på tomgången...

Låter som en volvo 240 utan avgasrör typ... nja kanske inte men nästan...
helt plötsligt försvinner problemet för att uppstå igen närsomhelst... körde motorväg ett par mil utan minsta ljud... sen helt plötsligt på motorvägen så börjar det låta igen när jag skulle göra en omkörning...

bara idag har det kommit och gått 3 gånger....

någon som har någon aning???
Känns ju inte som avgasröret eller katten för det borde väl inte ge vibrationer i hela bilen... bara själva ljudet?!?
Det rycker verkligen och om man får det på lägre varv eller vid segdragning i låg hastighet så knackar det liksom... som om något ligger och slår mot karossen.. typ vibrerar mot...

Det är oberoende av hastighet.. frikopplar jag slutar det... släpper jag gasen slutar det.. håller jag konstant gas , dvs ingen acceleration  så hör man inget... det är alltså bara när man belastar motorn...

Någon?

690 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Har haft problemet lite av och till.. har inte haft så mycket vibrationer.. absolut int lika kraftiga som första gången...
Nu har det dock mest låtiti som ett trasigt avgassystem till och från.. själva ljudet alltså...

I går när jag kom hem så hade det där trasiga avgasrörs ljudet...
När jag åkte tidigt i morse så hade jag inga vibrationer eller ljud utöver det normala... körde ut motorvägen och körde ca 2 mil utan problem... svängde sedan in på en mack för att handla lite snabbt...
När jag åkte därifrån så tryckte jag till lite på gasen på tvåans växel och fick hjulspin på alla hjulen... och helt plötsligt så började det låta och vibrera igen på alla växlar och även vid motorbroms... körde någon km och sen ut på motorvägen igen och problemet fanns där hela tiden... körde in mot stan och när jag började närma mig stan efter någon halvmil så slutade det helt plöstligt igen... varken ljud eller vibrationer... körde hela vägen till den gatan som ligger vid jobbet och jag tryckte på på tvåan igen och precis när draget börjar komma iom laddtrycket så skorrade det till igen... när jag släppte av på gasen så slutade det... och i med trean och tryckte fullt och samma sak där skorra till som en avgasläcka när draget kom...

Jag har försökt analysera ljudet och jag tycker mer och mer det låter lite som två drev/kugghjul som ska gå mot varandra som är osynkade.. lite skorrande... samt att det viner lite när man trycker på (inte som det normalt kan göra) lite som när man gasat med backen i.. fast mindre

Börjar bli orolig.. bilen går ju normalt i övrigt.. bara det här till och från... och det där skorrandet eller vad man ska kalla det brukar inte båda gott...
ingen som har några fler ideer??

Tacksam för alla svar

10 287 Inlägg
3 december 2010
Dåliga tändspolar är ju klassiker på dessa bilar. Och då kan dom rycka och härja och ha sig. Det är ju svårt på ett forum så här att veta exakt vilka slags vibrationer du har och exakt hur det låter.
Enklast är ju att be en verkstad lyssna på det.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
3 december 2010
Hej

låter det ifrån vxl-lådan? Min erfarenhet ifrån dessa är att ingående axel lagert är gånget. Kolla med AUDI sedan det kan råda återkallningar på just detta felet. Som sagt jag är inte 100% sedan det är svårt att ta det genom ett forum

hoppas allt löser sig för dig

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

690 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Tändspolarna är det inte... har haft det problemet... det är ett mekaniskt problem på något sätt..

Men om lagret på ingående axel vore trasigt så borde det väl vara hela tiden... oavsätt hög belasning eller bara vanligt så länge den driver?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
3 december 2010
Hej

snackade precis med en kollega som jobbar på VAG och det kan mycket väl komma och gå med oljudet, som sagt det är ett känt problem med lagert. Han nämnde att AUDI har en del förlängda garantier/Goodwill, kan röra sig om 50/50 kostnad mellan dig och verkstaden. Det bästa du kan göra är att kontakta dem och höra av dig till dem om ditt problem. Be dem kolla Ditt regnr mot ELSA om det kan finnas aktioner som berör din bil.
Hoppas det är till någon hjälp

//Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

690 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
absolut!
Tackar!

Hur farligt/illa är det att köra med det som det är?
Senast redigerat av AEN (3 december 2010)

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
3 december 2010
Svårt att säga sedan man inte kollat det själv och hur mycket det låter... risken finns ju alltid att man får mer och mer skador men det är osäkert att säga i detta skedet. Tycker defenitivt att kolla upp med AUDI och rådfråga med dem så du slipper ev dyra eller dyrare reperationer....

Själv körde jag Passat -2003 en tid med ett vinande hjullager (trodde jag) men det visade sig vara däcken(Nokian sommardäck) förde riktigt illa oljud ifrån sig precis som ett kasst hjullager brukar göra. Problemet försvann vid ett byte till vinterhjul

//Valle

Elektriker
718 Inlägg
3 december 2010
Har du kollat att avgassystemet är helt? Att det inte lossnat i nått fäste och kanske lägger sig emot karossen lite nu å då?
För om de ligger emot så är det faktiskt så att de kan vibrera rätt bra.
Skulle börja kolla det ja, är ju gratis att kolla och rätt lätt att se:)
Bäst är väl om du kan köra upp bilen på nån brygga eller lyfta upp med nån lyft så du ser bra att det inte ligger emot nånstans.

Tjejen min körde in min 3" DP i en trottoarkant så det låg emot, å vid vissa varvtal då vare fan som bilen höll på vibrera av  vägen nästan:P

Som att kasta vatten i sjön.

10 287 Inlägg
3 december 2010
Visst var det så här egentligen..tongue

/Göran

monno skrev:
JAG körde in min 3" DP i en trottoarkant så det låg emot, å vid vissa varvtal då vare fan som bilen höll på vibrera av  vägen nästan:P

(Groucho Marx).

Elektriker
718 Inlägg
3 december 2010
Hahahahaha faktiskt inte!

Men va nog mest tur att hon gjorde det först ananrs hade man gjort det själv! För inte fasen tänkte man på att de skulle va så precis att kjolen går över trottoaren efter sänkningen men inte DP..

690 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
problemet verkar uppstå mindre nu..
Fick det dock en gång idag... Skulle svänga vänster på tvåans växel och det var lite halt så jag tappade greppet och så började det låta och ha sig... körde en 300 meter på 3an och stannade sen... la ut växeln och stod still... det lät fortfarande... fast jag stod still utan växel... Väntade en minut och körde iväg... och nu var problemet borta :-P

Senare i dag så testade jag den lite hårdare... Körde på motorvägen och pressade på... gav fullt på 5an och fick fyrhjulssläpp... testade även att trycka på bra på 1an och 2an upp till ca 60-70kmh med släpp...  även vänster och högersväng på tvåan och trean med släpp/på ställ... och nu inget... inte ett ljud eller vibrationer... kanske att det viner lite mer än vad jag tycker det brukar... men det kan ju likaväl vara underlaget och däcken...

alltså jag kommer bli galen av det här.. det är ju helt ologiskt...

Bilen ska in på stor service nästa vecka hos mekonomen... dom klarar ju dom flesta servicerna på bilarna men det är inte säkert att dom har kunskapen om hela växellådan och drivningen... men jag ska be dom slå en extra visuell kik på avgassystemet, drivlinan osv och se om dom hittar något... kan ju som sagt vara något jätteenkelt som något skit som satt sig mellan avgasrör eller nått annat.. kanske kombinerat med avgas fästet/hängaren eller nått liknande...
Hittar dom inget och det kvarstår så får jag väl kontakta vag så får dom se om dom hittar något...
Senast redigerat av AEN (6 december 2010)

Elektriker
718 Inlägg
6 december 2010
Lär ju inte vara något i drivlinan om det låter även när du står still? Eller ja ska vara nått i kopplingen då?
Men som sagt kan ju inte vara nån drivknut eller liknande om det låter när du står still.

10 287 Inlägg
6 december 2010
Sitter det dubbelmassesvänghjul på dom där holkarna?

/Göran

(Groucho Marx).

690 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
japp men det kan inte vara det... då skulle det inte vibrera och låta på tomgång och friläge som det faktiskt gör till och från.... och att problemet kommer och går... körde ju hårt med den påvägen hem i går och inga problem alls... men några timmar innan så kom problemet för några minuter och försvann sen... och då pressade jag den verkligen inte hårt...

När svänghjulet separerar så är det ju separerat och då finns ju problemet varje gång man belastar motorn och drivningen... inte bara då och då....

Har snackat lite med folk på tex audizine och en där som jag vet är riktigt duktig tror på avgassystemet.. något med det....

Han trodde inte på lagret på ingående axel i växellådan för så skulle det inte finnas något problem på tomgången och utan växel.. hade det bara varit vid drivning så hade det varit en annan femma... samma sak med drivlinan.. det skulle bara vara när man kör och inte stillastående...

men han kunde inte säga exakt vad det var tyvärr och det verkar det inte vara någon som kan :-)

Men eftersom problemet började iom snön och kylan så trodde han att det kunde vara upphängningen och centreringen av avgassystemet som gett sig och slår emot kardanen och karossen till och från... speciellt när det kommer upp snö och slask samt vid belasning när motorn rör sig
Senast redigerat av AEN (6 december 2010)

Motivlackerare
188 Inlägg
10 december 2010
Helt klart avgassystemet... på farsans A6:a har han samma problem.... när man drar
iväg på växlarna så skorrar det bra i hela bilen.. det visade sig att det är någon upphängning runt där förgreningen är har pajat.. så då när när man gasar på så vrider motorn sig lite & avgassystemet med &
slår i mot karossdelen under.
Höj bilen på två pelarlyft starta & be nån kika under..
Har du tur så är det så... & då äre inte så svårt att laga.

mvh/
Andreas
Senast redigerat av easos (10 december 2010)

690 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
mm ok ja det låter ju lite betryggande i så fall :-)
Bilen ska in på service på måndag så då får dom kika lite
Tackar!

Sök