3870
Sök

Volvo slungdiffad 1041 bakaxel, Sitter i alla 940 turbo?

403 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
#1
Har läst lite på denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=135521
Enligt tråden på garaget så ska alla 940 turbo ha 1041?
Och genom andra trådar och sidor har jag fått fram att 1041 ska tydligen sitta i 940 [91-92?] turbo, Se, samt 740 tic - 90. Så frågan är vad som stämmer? 
1031 och 1041 är väl samma axel med diffen som skiljer bara?
Kan det vara de här tro:
1216392 1031 abs+diff [3.91]  Automat?
1216393 1031 abs+diff [3.73] Automat?
1216394 1031 abs+diff [3.54] Manuell m90
1216395 1031 abs+diff  [3.31] Disel?

1041. och utväxling 4,10  Automat? [Finns denna? Hittade inget på garaget tråden om den]
En snubbe i denna tråd hade tydligen sån: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=54154
Inlägg i mitten typ.

Utväxling har inget med mätaren att göra asså på 940?
Det är tydligen olika mätargivare på bakaxlar med abs och utan?
Håller vanliga 1031 axlar bättre än 1041 slungdiff?

Bilen är en Volvo 940 turbo + - 93a m90 låda men den är bytt, var väl m46 innan, om jag inte mins helt fel, men vet ej vad som satt original. Ska alltså byta axel på min och som jag fattat det så måste jag ta en 1031 axel med lr utan diff och med abs eftersom att jag har det nu, för att det ska funka med mätare, samt utväxlingen spelar ingen roll.?
Senast redigerat av Tonycrona (28 november 2010)


1 798 Inlägg
28 november 2010
#2
Tillval, 1031 med slungdiff heter 1041.


Jävel
2 018 Inlägg
28 november 2010
#3
På min 945 Turbo -98 satt de en sån. Borde väl vara standard på de sista turbomodellerna iaf? 165hk.
Men den rasade, Höll inte ens en hel vinter..

You got to risk it, to get the biscuit :)

403 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#4
Ok, nej min mår inte så bra häller, har varit lite sliten, o sen gled ja in i en trottoarkant och det gjorde inte axeln bättre ^^


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
28 november 2010
#5
man dödar slungdiffaxlarna fort om man åker runt i över 30km/h och enhjuls spinner

min förra 1041:a jag hade till min 745 lät som fan efter att jag kört hårt en vinter
nästa lät aldrig något under tiden jag hade bilen

bytte ut den första axeln då en bult till moment staget gick av
och polarn tog axeln efteråt och den höll inte många timmar

den låste dock fint men lät illa när den enhjuls spann

1041:orna kan sitta lite varstans

men framför allt
91-92 Se
sen på turbo modellerna finns det med och utan
möjligen att 740turbo har det som standard men sätt 940turbo av olika årgångar både haft diff och inte
min 96:a hade diff men det var en fd grisbil

min 98:a har inte diff dock ej en turbo utan en classic

Kör fort så hinner inget hända...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 november 2010
#7
Du kan ta vilken bakaxel du vill, så länge hastighetsmätarkransen har samma delning som din nuvarande axel. Lättast att veta det är att köpa en axel av samma årsmodell. Tror dock att alla 940 borde ha samma...

Utväxlingen spelar ingen roll, mätaren mäter ju bakaxelns rotation. På tidigare volvo satt givaren i växellådan, och då har bakaxelvalet stor inverkan på mätaren.


403 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#8
okok, fast jag måste veta exakt och har inte tid o pengar för att chansa ;P men om någon kan bekräfta att det funkar med vilken som helst ifrån 940 så smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
29 november 2010
#9
kan bekräfta..du kan ta valfri axel från 740 88b- enda till 98:ans 940 axel
samtliga dom passar
och h-mätaren kommer fungera fin fint så länge den är hel på bakaxeln

kvittar om det är aut manuell diesel osv
men så klart blir det tråkigt när bilen varvar mer än nödvändigt osv
har du en 940turbo med manuell låda borde du ha 3.54 har du automat borde det vara 3:73

Kör fort så hinner inget hända...

10 287 Inlägg
29 november 2010
#10
Tillval i alla fall 97. Jag är 100000% bombsäker genom att jag höll på att missa det i listan när jag beställde min 97:a FT.

(förutom dom tidigare årsmodeller där man redan har konstaterat att det var standard)

Jag är även tveksam på 740Tic -90. Ägt en sån själv och det satt ingen slungdiff på den i alla fall.

/Göran

Plankpojk skrev:
På min 945 Turbo -98 satt de en sån. Borde väl vara standard på de sista turbomodellerna iaf? 165hk.
.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
29 november 2010
#11
Sharky skrev:
Tillval i alla fall 97. Jag är 100000% bombsäker genom att jag höll på att missa det i listan när jag beställde min 97:a FT.

(förutom dom tidigare årsmodeller där man redan har konstaterat att det var standard)

Jag är även tveksam på 740Tic -90. Ägt en sån själv och det satt ingen slungdiff på den i alla fall.

/Göran

Plankpojk skrev:
På min 945 Turbo -98 satt de en sån. Borde väl vara standard på de sista turbomodellerna iaf? 165hk.
.


har hört och sätt volvos lista vad som är standard på dom äldre 940turbon

men samtidigt vet jag att alla 940turbo av äldre årgångar inte har detta som standard

känns som det är ett lotteri
det enda jag kan bekräfta till 100% är att samtliga 91-92 940Se har diff
dom enda åren då 940gl/se med sug motor har mer än 116hk då har dom 131hk


jag hade en 98 turbo axel på min 745:a men bara för att det sitter på vissa betyder det inte att det är standard heller

jag började meka 940 redan när dom gick att köpa nya och det är väldigt ovanligt rent allmänt att det sitter slungdiff på en 940

har själv haft 4 axlar med slungdiff
kom från följande modeller
940turbo 96:A (polis aut) b230ft 3.73
940turbo 96:A (posten aut högerstyrd) b200Ft 3.54
940turbo 98:a (standard manuell) b230ft 3.54
940Se 92:a (aut) B230Fb 3.73

2 kompisar har haft 940turbo 98 som ej haft diff orginal
och ett antal 940 2.3classic som ej haft diff
S modellerna har jag aldrig träffat på med diff
fast dom var väll snåla när dom inte ens väljer ac/ecc halv skinn osv

Kör fort så hinner inget hända...

403 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#12
Ofan, tusen tack för all info smile


403 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#13
Nu har jag fått mera info, ringde volvo samt skroten i stan, jag måste ta en bakaxel från en volvo 740 / 940 90-98  med abs, om man nu har abs,  samma givare till abs som till hastighetsmätaren typ, och det blir då fel om man tar en axel utan abs. Och alla axlarna på 940 har samma antal kuggar på "ekorrhjulet" var bara vissa 740 som hade olika tydligen. lr att de
skiljer mellan äldre 740 och nyare osv.o mellan abs o utan.

Dessa har slungdiff original enligt volvos egna document:
http://www.volvocars.com/se/sales-servi … _90-98.pdf

940 gl med Se paket, elhissar fram o bak m90 lr automat -92
940 turbo -92
940 Glt  16v -91
940 turbo -91
740 Gl med Se paket -92

Så får väl se om det blir en valig axel lr slungdiff, beror på om de dyker upp någon för ett vettigt pris, annars handlar jag en vanlig på skroten.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
30 november 2010
#14
kan inte sätta en miljon men vill minnas att jag testat en 91:ans 940turbo och den vägrade att låsa diffen
när jag försökte testa att göra ringar

men det borde stämma att 91-92 turbo har detta som standard
då Se har det till 100% samma år
sen kan saker gå sönder bli utbytta osv så det är svårt att till 100% att allt är orginal

Kör fort så hinner inget hända...

126 Inlägg
30 november 2010
#15
tjena jag undrar bara en sak

ja köpte en 940 94a, med ngn slags diff i, diffar överaällt när som hellst, men ibland släpper den och det låter som det kuggar över, vänster sida slutar driva(om ni fattar), har varit nu det senaste på snön! vad kan detta vara för problem? oljan? låter inte kul alls, har kommit den sista tiden


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
30 november 2010
#16
jag har slungdiff i min 740 16v smile


126 Inlägg
30 november 2010
#17
vet problemet för mig då ? läs ovanför


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
30 november 2010
#18
Gustav-91 skrev:
vet problemet för mig då ? läs ovanför

kan vara så att någon pillat på slungdiffen. själva slungan sitter med en fjäder, och spänner man denna ett varv ska spärren släppa i 70 - 100km/h
ditt problem kan vara att slungan är smått sliten i själva haken som spärrar diffen.

och som du själv sa: kolla oljan
Senast redigerat av mk2_power (30 november 2010)


126 Inlägg
30 november 2010
#19
okej, jag är andra ägaren på bilen så ingen har ju varit på den vad jag vet, är en pappa kände som gick bort !! ska kolla läget imon med den, tackar för hälpen men hur funkar det där med fjädern:) ?


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
30 november 2010
#20
Gustav-91 skrev:
okej, jag är andra ägaren på bilen så ingen har ju varit på den vad jag vet, är en pappa kände som gick bort !! ska kolla läget imon med den, tackar för hälpen men hur funkar det där med fjädern:) ?

sök lite på google så hittar du bilder på hur slungdiffen ser ut. där sitter en arm med en hake som är fjädrad mot diffen. när du kör snabbare än 40km/h ska armen slungas ut och bilen driver på ett hjul igen. om man spänner fjädern slungas armen ut i betydligt högre hastighet smile
Senast redigerat av mk2_power (30 november 2010)



Sök