3894
Sök

Volvo slungdiffad 1041 bakaxel, Sitter i alla 940 turbo?

Jodå satt e!!!
79 Inlägg
30 november 2010
Nån som vet hur det är med ltt -96? (945)

Sitter det diffspärr av nåt slag på dessa?

126 Inlägg
30 november 2010
okej smile innan har jag kunnat köra från 10- 60 iaf med diff men är bara när jag kör rakt fram som han brukar släppa diffen

126 Inlägg
30 november 2010
Richard-940T skrev:

nej vet tyvärr inte men min kompis har en 940 ltt 96a som är slung diff iaf, mer kan ja inte säga

Jodå satt e!!!
79 Inlägg
30 november 2010
Gustav-91 skrev:
Richard-940T skrev:

nej vet tyvärr inte men min kompis har en 940 ltt 96a som är slung diff iaf, mer kan ja inte säga

Ok! tillval kanske?

126 Inlägg
30 november 2010
jo det är möjligt att det inte sitter i alla men man vet ju inte om det är orginal som sitter i, kan ju vara utbytt,

Jodå satt e!!!
79 Inlägg
30 november 2010
Gustav-91 skrev:
jo det är möjligt att det inte sitter i alla men man vet ju inte om det är orginal som sitter i, kan ju vara utbytt,

Ok! tack som f-n big_smile

536 Inlägg
1 december 2010
Köp nått riktigt som pallar lite effekt, slungdiff är skit tongue hehe smile

126 Inlägg
1 december 2010
är inte säker på vad det är i min bakaxel hmm men slung verkar vara kasst, verkar bara krångla effter sin stund!!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
1 december 2010
aldrig haft problem med min, är ju bara dom som haft problem som skriver det ju. finns vääldigt många som är hur bra som helst

536 Inlägg
2 december 2010
Det satt ingen slungdiff i min orginal axel, utan en vanlig 1031a.

Sure dom är bra.. men lite hästar i bilen så rasar man en "bra" slungdiff också.. Jag har ca 200-210 och det tog mig 2 veckor att skicka min axel.. Men har dom gått lite, och man låser dom från låg hastighet så funkar det, absolut. Men en riktig diff är att rekommendera, alla gånger.

126 Inlägg
2 december 2010
jo börjar fundera på det, kanske ska regga bilen med turbo och då blir de väll en ny diff, det jobbiga är att diffen släpper ibland:( o enhjular! då låter de illa men det funkar ju o göra ringar med iaf, värre rak fram med högre fart:/
Ngn som vet hur mkt jobb de kan vara att regga med turbo? räcker det att byta ut motorerna? o regga besikta

403 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
Nu håller vi oss till topic ^^smile

403 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
En fråga bara, finns ju en kontakt på bakaxeln, går den till: Abs, Trippmätare, Hastighetsmätare ?

Tvivlare
2 266 Inlägg
8 december 2010
Tonycrona skrev:
En fråga bara, finns ju en kontakt på bakaxeln, går den till: Abs, Trippmätare, Hastighetsmätare ?

Den är till ABS-givare, och därigenom får den hastighetssignal och av de rör hastighetsmätaren sig, och när den gör de tickar trippmätaren på. Så, ja wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
8 december 2010
MantaRobin skrev:
Tonycrona skrev:

Den är till ABS-givare, och därigenom får den hastighetssignal och av de rör hastighetsmätaren sig, och när den gör de tickar trippmätaren på. Så, ja wink

hehe smile

Kör fort så hinner inget hända...

403 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
Men det lär ju finnas samma kontakt oavsätt om man har abs lr inte;P?
Och abs är ju låsningsfria bromsar, men varför sitter utaget då på bakaxeln då fram okeen inte häller ska låsa;P? skumt de dära,P
Senast redigerat av Tonycrona (8 december 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
8 december 2010
Tonycrona skrev:
Men det lär ju finnas samma kontakt oavsätt om man har abs lr inte;P?
Och abs är ju låsningsfria bromsar, men varför sitter utaget då på bakaxeln då fram okeen inte häller ska låsa;P? skumt de dära,P

För du har ju broms på alla fyra hjulen? De sitter en givare vid varje framhjul, och en på mitten på bakaxeln. Och på dom som inte har abs är det endast hastighetsmätarsignal han tar därifrån.

403 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
Ofan, men om det skulle bli fel på en av dom 3 givarna, slutar absen funka på samtliga hjul då?

Tvivlare
2 266 Inlägg
8 december 2010
Tonycrona skrev:
Ofan, men om det skulle bli fel på en av dom 3 givarna, slutar absen funka på samtliga hjul då?

Det är bara en givare, och ger den upp så slås oftast ABS ut helt ja. Ibland kan de "funka" ändå, fast väldigt underligt.

761 Inlägg
9 december 2010
Slungdiffen fungerar bra till det den är tänkt, nämligen att hjälpa till på vintern när man kör fast, FRÅN STILLASTÅENDE. då hjälper den till att låsa upp hjulen.

Men att tro att det är någon rally diff man kan köra omkring och sladda med så får man antingen byta välldigt många axlar, eller så får man leva med välldigt många enhjulsspek.

Ska man sladda så är det lamell, svets eller locker som gäller.

Sök